arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

شهرداد روحانی ارکستر جام جهانی را رهبری می کند

علی‌اکبر صفی‌پور ـ مدیرعامل فرهنگی و هنری رودکی ـ پیش از ظهر امروز۲۲ اسفندماه در نشستی که با رسانه‌ها داشت، با بیان اینکه عملکرد بنیاد رودکی برون‌داد است، گفت: فعالیت‌های این بنیاد و اتفاق‌هایی که در آن رخ می‌دهد می‌تواند ملاک ارزیابی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

او ادامه داد: سال ۹۶، سال به نتیجه رسیدن سند برنامه‌ریزی استراتژیک این بنیاد بود. در این سند که منتشر شد، به اهداف، فلسفه تاسیس، اساسنامه و موقعیت بنیاد در کشور پرداختیم. البته ما نسبت به برنامه‌ریزی‌ها، تاخیر هم داشتیم اما این سند مهم‌ترین نقطه اتکای ما برای برنامه‌های سال ۹۷ خواهد بود. ما در این سند چند موضوع استراتژیک داریم که مسیر حرکت بنیاد را نشان می‌دهد و تمامی برنامه‌های ما به آنها ختم می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در این باره توضیح داد: یکی از استراتژی‌های ما کشف استعدادهای درخشان است. مرکز آموزش بنیاد در این زمینه برنامه داده و موکلف است با همکاری سایر بخش‌ها در سال‌آینده کارهایی را انجام بدهد که شاید تا به حال در آنجا ندیده و نشنیده است.

صفی‌پور ادامه داد: همچنین ما برای استحکام پایه‌های اقتصادی بنیاد رودکی تلاش داریم که بنیان آن را در سال ۹۵ گذاشتیم. واژه اقتصاد هنر باید در کار بنیاد تعریف می‌شد. خوشبختانه در سال ۹۶ درآمدزایی اختصاصی بنیاد روکی به دو برابر رسید.

او همچنین از جذب اسپانسر برای ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک ایران خبر داد و گفت: هفته پیش قرارداد این موضوع را منعقد کردیم و برای اولین بار این دو ارکستر تحت پوشش بنیاد رودکی دارای اسپانسر شدند. اسپانسر آنها یک برند پوشاک ایرانی است که قامت ارکسترها نیز با لباس‌های دوخت این برند زیباتر خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی ادامه داد: اسپانسرهای قوی‌تری هم در این زمینه موجود بود اما باری ما اهمیت داشت که از تولید ملی حمایت کنیم. اسپانسرهای دیگر یا برندهای خارجی بودند یا در شان تبلیغ در کنار ارکستر نبودند.

صفی‌پور درباره حمایت این بنیاد از فعالیت‌های فرهنگی و هنری اظهار کرد: در سالی که گذشت ما بیش از درآمدمان حمایت کردیم. این کار درقالب ارائه تخفیف یا در اختیار گذاشتن سالن‌های رایگان بوده است. این کار فلسفه وجودی این بنیاد را نشان می‌دهد که باید باعث و بانی تولید آثار فاخر و ماندگار شود.

او در ادامه صحبت‌های خود به ایجاد بخش «موسیقی تجربه» توسط این بنیاد اشاره کرد و گفت که در آینده به این بخش بیشتر خواهند پرداخت. «موسیقی تجربه» متعلق به افرادی است که امکان اجاره سالن ندارند یا کسانی که برای اولین بار روی صحنه می‌روند.

مدیر عامل بنیاد رودکی بیان کرد: در سال ۹۶ در حوزه تئاتر شاهد اتفاقات خوبی بودیم و برای اولین بار یک تئاتر(الیور توئیست) توانست علاوه بر اشتغال ۲۰۰ نفر باعث درآمدزایی‌های جانبی نیز شود. در حوزه ارکسترها نیز ۵۰ اجرا به رسید که به معنای هر ماه بیش از دو اجرا است؛ امیدوار هستم در آینده به هفته‌ای دو اجرا برسیم.

جزئیاتی از اجرای دو ارکستر در جام جهانی

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین درباره امضای تفاهم‌نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی روسیه گفت که این تفاهم‌نامه درقالب سندی رسمی و با همراهی وزارت امور خارجه امضا شده است.

او درباره برنامه‌های ارکسترهای سمفونیک و ملی در جام جهانی گفت: ترکیبی از این دو ارکستر، ۲۵، ۳۰ خردادماه و ۴ تیرماه شب قبل از بازی‌های ایران در سه شهر اجرا خواهد گذاشت. تمام قطعات اجرایی ایرانی خواهند بود.

صفی‌پور توضیح داد: طبق تفاهم‌نامه با فدراسیون فوتبال تولید سرود رسمی اعزام تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی روسیه با بنیاد رودکی خواهد بود که به شکل ارکسترال با ترکیبی از دو ارکستر به رهبری شهرداد روحانی اجرا می‌شود. ما تیم‌هایی برای شعر، داوری، آهنگسازی و... تشکیل داده‌ایم که در نهایت شعر و آهنگ مورد نظر انتخاب شود. ۹۰ درصد مسیر طی شده است و ما پس از تکمیل آن اعلام خواهیم کرد که کدام شعر، کدام آهنگ و کدام خواننده انتخاب شده است.

او همچنین گفت: ممکن است ما به جای یک سرود چند سرود داشته باشیم. مبلغ قرارداد ما نیز پایه خوبی دارد.

صفی‌پور در بخش دیگری از سخنان گفت: سال گذشته با انبوه درخواست‌ها برای اجرای موسیقی در این تالار مواجه بودیم که تعداد آنها به ۲۳۰۰ درخواست می‌رسید، اما در نهایت تعداد اجراهایی که روی صحنه رفت ۱۰ درصد این عدد بود. قطعا افرادی که نتوانستند تالار وحدت اجرا داشته باشند دلخور و ناراضی شدند اما بخش مهم این موضوع برمی‌گردد به اینکه خود متاسفانه ما یک تالار وحدت بیشتر نداریم.

وی تاکید کرد: ما تعرفه شناور نداریم و تعرفه اجاره سالانه بنیاد رودکی متعلق به سال ۹۳ است. به هیچ عنوان پول اضافه‌ای از هیچ گروه و هنرمندی دریافت نمی‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی همچنین گفت: در سال ۹۶، ۴۰ درخواست برای اجرای تئاتر داشتیم که در نهایت تعداد کمی تئاتر به روی صحنه رفت. تدارکات اجرای یک برنامه در تالار وحدت با جای دیگر متفاوت است؛ اجرایی که در تالار وحدت برگزار می‌شود باید به گونه‌ای باشد که بتوانند صندلی‌های سالن را پر کند. ما اجراهای خوب دیگری داری مکه باید در سالن‌های کوچک اجرا کنند.

صفی‌پور درباره ماندن یا رفتنش از بنیاد رودکی نیز اظهار کرد: دوره مدیریت بنیاد رودکی براساس اساسنامه یک دوره دو ساله است. اول تیرماه دوره من به پایان می‌رسد و انتخاب مجدد مدیرعامل این مجموعه با من نیست بلکه در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیر هنری تربیت نکردیم

او درباره انتقادهایی که در زمینه‌های کیفیت اجرا نسبت به ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک ایران مطرح می‌شود، گفت: اعتراف می‌کنم میان آنچه در موسیقی کلاسیک دنیا اتفاق می‌افتد و آنچه در کشور ما وجود دارد، تفاوت زیادی است. دلیل آن هم خیلی واضح و روشن به حوزه آموزش ما برمی‌گردد. البته در تابستان امسال چند استاد موسیقی از خارج از کشور به ایران آمدند و در حوزه سازهای مختلف کلاس‌هایی را برای نوازندگان ارکستر برگزار کردند. ما باید در این زمینه تلاش کنیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی ادامه داد: موضوع مهم‌تر در این زمینه مدیریت هنری است. ما در این زمینه لنگ می‌زنیم. ما مدیرانی که بتوانند هنر و مدیریت را با هم درک کنند تربیت نکردیم.

صفی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه‌های سالن‌های این بنیاد در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، خیلی جزیی و در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.

او درباره انتخاب رهبر ارکستر ملی گفت: انتخابی که ما می‌توانستیم برای رهبری این ارکستر انجام بدهیم، محدود بود و مانند ارکستر سمفونیک دست ما باز نبود. پس از اینکه فرهاد فخرالدینی از حضور در کنار ارکستر ملی انصراف داد، ما به انتخاب آقای شهبازیان رسیدیم. در حال حاضر هم از انتخاب خود پشیمان نیستیم. رهبر این ارکستر باید آهنگساز باشد و موسیقی ایرانی را بشناسد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی اضافه کرد: کار در این زمینه سخت‌تر از ارکستر سمفونیک است. ما برای ارکستر سمفونیک دچار کمبود قطعه هستیم. همچنین موضوع حضور خواننده در این ارکستر مطرح است. ما باید به تدریج کارهای این ارکستر را جلو ببریم.

صفی‌پور همچنین خبر داد که ارکستر ملی ایران به مناسبت روز عطار در نیشابور با خواننده‌ای جدید با قطعاتی درباره عطار نیشابوری اجرا خواهد داشت.

او در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۷ تعداد رهبران مهمان این دو ارکستر خیلی زیاد خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی درباره برگزاری نشست‌های نقد و بررسی اجراهای این بنیاد گفت: جای این نشست‌ها در حوزه تئاتر و موسیقی خالی است و ما می‌توانیم آنها را برگزار کنیم.

تشکیل ارکستر نوجوانان و جوانان

صفی‌پور در توضیح کشف استعدادهای درخشان که پیش‌تر مطرح کرده بود گفت: ما امسال نیز دو برنامه در این زمینه داشتیم که آنها را اعلام نکردیم. از سویی تشکیل ارکستر نوجوانان و جوانان با مشارکت هنرستان موسیقی پسران و دختران از جمله برنامه‌های ما در سال آینده است.

او ادامه داد: ما در سال آینده برنامه‌ای برای کمک به آموزش سازهای فراموش شده داریم و در حال انجام مذاکراتی هستیم که اگر حمایت‌های لازم را دریافت کنیم دو ارکستر تحت پوشش این بنیاد سال آینده در مناطق محروم بدون بلیت یا با هزینه خیلی جزئی اجرا خواهند کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به انتقادهایی که به نحوه اداره ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران انجام می‌شود، آیا وعده ایجاد ارکستر سازهای ملی تحقق پیدا می‌کند؟ گفت: ما بخش مهم هزینه ارکسترها از دولت می‌گیریم. تخصیص بودجه و اعتبارات ما به تدریج است. این کار جزو وعده‌های عمل نشده ماست و اجرای آن به تامین اعتبارش بستگی دارد. ما در این زمینه صحبت‌هایی را مطرح کردیم و طرح‌هایی داریم. با تخصیص مابقی بودجه تا پایان سال تشکیل این ارکستر در برنامه‌های آینده ما خواهد بود.

صفی‌پور همچنین درباره آرشیو پارتیتورها گفت: در اولین جلسه‌ای که با معاون جدید هنری وزارت ارشاد داشتیم، موضوع راه‌اندازی آرشیو پارتیتور به شکل امروزی مطرح شد و ما مکلف شدیم که طرحی را در این زمینه ارائه دهیم. ما سیستم ذخیره‌ای را درست کردیم که به شکل الکترونیک و کاغذی پارتیتورهایی که متعلق به بنیاد است را آرشیو و در این زمینه به آهنگسازان حق‌التالیف پرداخت می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان