arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

بوریس جانسون: متحدان فاسد پوتین را هدف قرار می‌دهیم

پلیس بریتانیا می‌تواند روس‌های فاسدی را که ثروت خود را مدیون روابط محکم‌شان با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، هستند در رابطه با حمله با عامل اعصاب به جاسوس سابق روسیه هدف قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه بریتانیا: متحدان فاسد پوتین را هدف قرار می‌دهیم

وزیر خارجه بریتانیا از موضع دولتش در قبال حمله عامل اعصاب به جاسوس سابق روسیه و دخترش دفاع کرد و گفت دولتش بنا دارد ثروتمندان روس ساکن بریتانیا و مرتبط با ولادیمیر پوتین را به جرم فساد به پای میز محاکمه بکشاند.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، وزیر خارجه بریتانیا، «بوریس جانسون»، امروز -پنج‌شنبه- اعلام کرد که پلیس بریتانیا می‌تواند روس‌های فاسدی را که ثروت خود را مدیون روابط محکم‌شان با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، هستند در رابطه با حمله با عامل اعصاب به جاسوس سابق روسیه هدف قرار دهد.

بریتانیا روز گذشته -چهارشنبه- اعلام کرد که ۲۳ دیپلمات روس را به‌خاطر حمله به «سرگئی اسکیپرال»، جاسوس سابق روس، و دخترش با عامل عصبی «نویچوک» در شهر «سالزبوری» در جنوب انگلستان، از این کشور اخراج می‌کند و کشورش همچنان در وضعیت اضطراری باقی می‌ماند.

مسکو هرگونه دخالت در این حمله را رد می‌کند و انتظار می‌رود که به این اقدام دولت بریتانیا واکنش نشان دهد. وزارت خارجه روسیه امروز -پنج‌شنبه- اعلام کرد که همچنان در حال بررسی پاسخ مناسب به این اقدام بریتانیا است و اتهام این کشور به دولت روسیه را «دیوانه‌وار» خواند.

در بریتانیا، قانون‌گذاران و رسانه‌ها برای واکنش سخت به روسیه بر دولت فشار می‌آورند و برخی کارشناسان معتقدند که برخلاف لفاظی‌ها، واکنش دولت آنچنان که باید و شاید محکم نبود.

بوریس جانسون از مواضع دولت بریتانیا در روز گذشته -چهارشنبه- دفاع کرد و پیشنهاد کرد که این امر می‌تواند پیامدهای دیگری برای روس‌های ثروتمندی که در بریتانیا اموالی دارند، داشته باشد.

جانسون در مصاحبه‌ای با تلویزیون بی‌بی‌سی درباره واکنش بریتانیا به قضیه اسکیپرال گفت: «پلیس باید بتواند ثروتمندانی را که مستقیم با ولادیمیر پوتین همکاری می‌کنند، یعنی کسانی را که می‌توان به به پوتین مرتبط‌شان کرد و توجیهی برای ثروت کلان‌شان وجود ندارد، در رابطه با فساد کلان به میز محاکمه بکشاند. این همان چیزی است که مردم دوست دارند شاهدش باشند.»

جانسون در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی گفت که سازمان جرایم ملی بریتانیا و واحد جرایم اقتصادی در این رابطه مشغول تحقیق درباره بسیاری افراد هستند، اما از افشای نام این افراد و دلایل قانونی پیگردشان خودداری کرد.

جانوسن گفت که از لحن محکم و حمایت ایالات متحده و دیگر هم‌پیمانان قوت قلب گرفته است، گرچه مشخص نیست که آیا اتحادی بین‌المللی برای پاسخ به حمله نویچوک شکل خواهد گرفت یا نه.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز گذشته گفت کشورش باور دارد که روسیه در این حمله دست دارد و افزود که این قضیه باید در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود.

البته چنین کاری بسیار بعید به‌نظر می‌رسد، چراکه روسیه نیز، همچون بریتانیا و ایالات متحده، عضو دائمی شورای امنیت است.

روسیه بارها گفته که بریتانیا از دادن نمونه عامل اعصاب به‌کار رفته در حمله سالزبری به این کشور خودداری کرده است و حتی فرانسه، متحد نزدیک بریتانیا، اعلام کرده که می‌خواهد، پیش از هرگونه اقدامی، از دلایل بریتانیا برای مظنون دانستن روسیه به مشارکت در این حمله آگاه شود.

جانسون گفت که «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا، امروز با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

او همچنین گفت که نمونه عامل اعصاب را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارسال خواهد کرد تا به‌طور مستقل آن را بررسی کنند.

نظرات بینندگان