arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

اظهارات اهانت آمیز وزیر دفاع انگلیس علیه روسیه

وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه حمله با ماده شیمیایی علیه 'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس در این خاک کشور را اقدامی «گستاخانه» ازسوی مسکو دانست و طی اظهاراتی اهانت آمیز گفت: روسیه گم و خفه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات اهانت آمیز وزیر دفاع انگلیس علیه روسیه'گاوین ویلیامسون' که در اندیشکده 'پالیسی اکسچینج' سخن می گفت، افزود: لندن تردیدی ندارد روسیه در مسمومیت 'سرگئی اسکریپال' مقصر است و با این اقدام، کتاب قوانین بین المللی را نقض کرده است.


وزیر دفاع انگلیس اظهار داشت: از نگاه او روسیه با حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال به خاک انگلیس حمله کرده و بدین ترتیب تصمیمی سیاسی اتخاذ کرده است.


وی این تحولات را جنگی سرد میان لندن و مسکو توصیف کرد و اظهار داشت که تا بهبود روابط دو کشور سال ها طول خواهد کشید. 


'ویلیامسون' همچنین از طرح دولت انگلیس برای سرمایه گذاری به ارزش 48 میلیون پوند برای احداث مرکز دفاعی سلاح های شیمیایی در این کشور خبر داد، تا به گفته او توان دفاعی این کشور پیشرفته نگه داشته شود.


تنش ها میان لندن و مسکو از روز گذشته که نخست وزیر انگلیس خواستار اخراج 23 تن از دیپلمات های روس از خاک انگلیس شد به شدت بالا گرفته است.


'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی اعصاب، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند و حال هر دوی آن‌ها وخیم گزارش ‌شده است.


انگلیس، این ماده سمی را ساخت روسیه می داند و تا سه شنبه گذشته به این کشور مهلت داده بود تا درباره چگونگی ورود آن به خاک این کشور توضیح دهد. با این حال روسیه این اتهامات را رد کرده و می گوید که انگلیس قصد در انحراف جامعه جهانی دارد.


بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس امروز در گفت وگو با شماری از رسانه های داخلی این کشور تاکید کرد شواهد زیادی وجود دارد که موید نقش مسکو در مسمومیت آقای اسکریپال است.


نخست وزیر انگلیس نیز امروز به شهر سالزبری سفر کرد و از محل حادثه دیدن نمود. وی در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که این حادثه ممکن است در سایر کشورها رخ دهد و از این منظر جبهه متحدی علیه مسکو اتخاذ شده است.


اشاره وی به بیانیه مشترکی است که امروز سران آمریکا، فرانسه و آلمان در کنار انگلیس درباره نقش روسیه در این حادثه صادر کردند.


در این بیانیه آمده است: این اولین حمله با عامل اعصاب در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است و حمله علیه حاکمیت انگلیس و نقض صریح کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.


سران کشورهای یادشده با اشاره به اینکه انگلیس معتقد است به‌ احتمال ‌زیاد روسیه مسئول این حادثه بوده، عنوان کردند که با دیدگاه لندن موافق بوده « علاوه بر اینکه عدم پاسخ روسیه به درخواست مشروع انگلیس، نقش این کشور را در این حادثه برجسته می‌کند».


این بیانیه می‌افزاید: از روسیه می‌خواهیم تا به ‌تمامی سووالات مرتبط با حادثه سالزبری پاسخ دهد. این کشور همچنین بایستی اطلاعات کاملی را درباره ماده شیمیایی نوویچک (Novichok) به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه دهد.


این بیانیه با اشاره به آنچه رفتارهای غیرمسئولانه مسکو خواند، افزود: از روسیه می‌خواهیم تا به وظایف خود به‌عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در جهت برقراری صلح و ثبات پایبند باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان