arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

هند: کماکان از توسعه بندر چابهار حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش به دعوت ایران از چین و پاکستان برای مشارکت در توسعه بندر چابهار گفت که دهلی‌نو کماکان از توسعه این بندر حمایت می‌کند ولی در عین حال، تهران حق دارد که شرکای خارجی‌اش را انتخاب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فارس، «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش به پیشنهاد ایران به پاکستان و چین برای پیوستن به پروژه توسعه بندر چابهار، گفت که دهلی نو به حق حاکمیت ایران و تمایل تهران برای انتخاب شرکای خارجی خود احترام می‌گذارد.

روز سه‌شنبه «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سفر خود به پاکستان، گفت که تهران از حضور پکن و اسلام‌آباد در پروژه توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های ترانزیتی مرتبط با این بندر، استقبال می‌کند.

این پیشنهاد در حالی مطرح شد که ایران و هند در اردیبشهت سال گذشته، قراردادی به ارزش بیش از 300 میلیون دلار برای احداث دو اسکله و قراردادی مجزا به ارزش 1.6 میلیارد دلار برای اتصال خط ریلی بندر چابهار به راه آهن زاهدان، امضاء کرده بودند. بناست که این خط ریلی نهایتاً به سرخس متصل شود تا کریدور شمال-جنوب، آب‌های گرم دریای عمان را به کشورهای آسیای مرکزی متصل کند.

رقیب بندر چابهار، 80 کیلومتر آن‌سوتر یعنی بندر گوادر پاکستان است که کار ساختش به دست چینی‌ها، به سرعت در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش به دعوت وزیر خارجه ایران از رقیب منطقه‌ای هند یعنی پاکستان برای مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار، گفت: «این حق دولت جمهوری اسلامی ایران است که شرکای خود را برای توسعه زیرساخت‌های آنجا (چابهار) انتخاب کند.»

وی افزود: «همانطور که می‌دانید، هند از توسعه بندر چابهار به عنوان مسیری جایگزین برای دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی، حمایت می‌کند.»

راویش کومار برای سخن خود شاهد هم آورد و گفت که انتقال 4 محموله دریایی گندم هند از این بندر به افغانستان، گواهی بر مناسب بودن این مسیر برای بازرگانان هند است.

هندی‌ها در حالی از تمایل برای ادامه کار در بندر چابهار سخن می‌گویند که خرداد ماه از هراس شرکت‌های غربی برای دادن تجهیزات مورد نیاز به پیمانکار هندی خبر داده بودند؛ این سه شرکت غربی از تحریم‌های موجود آمریکا علیه ایران هراس داشته‌اند.

توسعه بندر چابهار بخشی از راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران است.

نظرات بینندگان