arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

نمایندگان سابق تونس از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کردند

جمعی از نمایندگان سابق تونس اخیرا مقابل ساختمان نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت این کشور تجمع کرده و خواستار پناهندگی سیاسی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درخواست پناهندگی سیاسی نمایندگان سابق تونس از اتحادیه اروپا

به گزارش روزجمعه سایت خبری روزنامه القدس العربی چاپ لندن، آنان دولت تونس را متهم به بی توجهی و نپرداختن حقوقشان کرده اند.
ابراهیم القصاص نماینده سابق پارلمان تونس در صفحه شخصی اش در فیسبوک نوشت: بعد از به حاشیه راندن ما و سرقت منابع مالی و حقوق اشخاص حقوقی و به رسمیت نشناختن نمایندگان مجلس، ما گروهی از بنیانگذاران مجلس نمایندگان در مقابل ساختمان سفارت اتحادیه اروپا تجمع کرده و خواستار پناهندگی سیاسی برای خود و خانواده هایمان هستیم. وقتی ما تونسی به حساب نمی آییم و تا زمانی که شهروندان درجه یک و درجه 10 وجود دارد، بگذارید آنان از تونس لذت ببرند.
مطبوعات تونس نوشته اند که نمایندگان سابق تونس از مقامات این کشور خواسته اند مبلغی معادل 5 میلیون دینار (بیش از یک میلیون دلار) را برای چندین سال در قالب پرداخت هزینه مسکن و حمل و نقل به آنان پرداخت کنند اما دولت های قبلی با درخواست آنان مخالفت کرده و حاضر به پرداخت چنین مبلغی نشده اند.
در همین حال برخی از سیاستمداران تونسی از اقدام نمایندگان سابق انتقاد کرده و این کار را پناه بردن به طرف های خارجی برای مطالبه حقوق شان دانستند .
عبدالطیف المکی نماینده تونسی در فیسبوک خطاب به نمایندگان تجمع کننده در مقابل ساختمان اتحادیه اروپا نوشت : به نمایندگان تجمع کننده در مقابل ساختمان اتحادیه اروپا می گویم که بلافاصله از این مکان عقب نشینی کنید و به هر موسسه و یا نهاد دولتی دیگر بروید، به پارلمان و یا به خیابان، مهم این است که اجازه ندهید با این کارتان کشور آسیب ببیند.
ابراهیم القصاص نماینده سابق پارلمان تونس پیشتر درحالی که کلیه خود را برای فروش گذاشته بود ، گفته است که بسیار فقیر شده و حتی حاضر نیست نیازهای ضروری خانواده اش را بعد از آن که دولت تونس آنها را کنار گذاشته تامین کند.
نمایندگان سابق پارلمان از جمله بنیانگذاران پارلمان تونس بعد از سرنگونی نظام زین العابدین بن علی هستند.
تظاهرات گسترده اجتماعی در تونس، با خودسوزی یک جوان تونسی به نام محمد بوعزیزی شروع شد و پس از چندی به شورش مردمی انجامید. این جوان تونسی در اعتراض به این که پلیس مانع شده بود، وی بدون جواز سبزی و میوه بفروشد، خود را در خیابان آتش زد و متعاقباً در بیمارستان درگذشت. این حادثه باعث شروع هفته‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز خیابانی در سراسر تونس، در اعتراض به بیکاری، فساد و گرانی مواد غذایی شد و به تغییر رژیم و فرار رئیس ‌جمهوری تونس انجامید.
قیام تونس (درسال 2010–2011 میلادی) معروف به انقلاب یاس سلسله‌ای از تظاهرات‌های خیابانی در تونس است که از دسامبر 2010 میلادی آغاز شد.
در تاریخ 14 ژانویه 2011 میلادی، (24 دی 1389 خورشیدی) و در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردم تونس و کشته‌شدن ده‌ها نفر از معترضان در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان ضددولتی، زین‌العابدین بن علی ابتدا دولت و مجلس را منحل کرد و سپس از قدرت کنار رفت و جای خود را موقتاً به محمد الغنوشی، نخست ‌وزیر سپرد و به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخت.
خاورم**1408** 1064

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان