arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

حیدرالعبادی: شمار نیروهای آمریکایی در عراق کاهش می‌یابد

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور گفت برنامه ای برای کاهش تعداد نیروهای آمریکا مستقر در عراق تدوین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور گفت برنامه ای برای کاهش تعداد نیروهای آمریکا مستقر در عراق تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، دفتر رسانه ای نخست وزیری عراق روز جمعه در بیانیه ای از گفتگوی تلفنی 'مایک پنس' معاون رئیس جمهوری آمریکا با حیدرالعبادی خبر داد.
العبادی در این گفتگو به مقام آمریکایی یادآور شد دولتش برنامه ای برای کاهش تعداد مستشاران و مربیان (نظامی) آمریکا در عراق تدوین کرده است.
نخست وزیر عراق همچنین به توانمندی و آمادگی بسیار بالای نیروهای نظامی و امنیتی عراق و تلاش دولت برای تقویت سایر نهادها و دستگاه های حاکمیتی اشاره کرد و گفت: دنبال برقراری وضعیت سیاسی قوی و با ثبات در کشور هستیم تا از دخالت های خارجی و تضعیف حاکمیت ملی عراق جلوگیری کنیم.
العبادی در خصوص کاهش نیروهای آمریکایی در عراق پس از اعلام پیروزی نظامی بر داعش گفت: تعداد این افراد کاهش خواهد یافت و به اندازه لازم برای کمک به نهادهای نظامی و انتظامی عراق و تجهیز عراق به تجربیات روز بین المللی در زمینه آموزش و پشتیبانی فنی خواهد رسید.
وی همچنین بر وجود برنامه درازمدت برای حل همه مشکلات میان بغداد و اربیل تاکید کرد و گفت این برنامه ها به گونه ای خواهد بود مه برادران کرد ما کاملا احساس کنند جزیی اساسی از کشور و ملت عراق هستند.
العبادی همچنین خواستار تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان عراق و آمریکا شد و از بخش خصوصی آمریکا خواستار سرمایه گذاری در کشورش شد.
بحث درباره کم و کیف و نیز دلایل حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکا که تا ده هزار نفر تخمین زده می شوند، یکی از مهمترین بحث های سیاسی ماههای منتهی به انتخابات پارلمانی عراق است.
با اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه سالجاری، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شده اند.
با استمرار مطالبات برای خروج نظامیان خارجی (آمریکا) پارلمان ملی عراق نیز دو هفته پیش در مصوبه ای از دولت خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تعیین کند.

نظرات بینندگان