arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
روزنامه الشرق الاوسط عربستان:

جای تعجب بود که ترامپ یکسال تیلرسون را تحمل کرد؛ مواضع این مرد در مورد برجام با ما همخوانی نداشت / چرا موافق مایک پمپئو هستیم؟

متاسفانه در زمان تیلرسون سیاستهای او در اغلب پرونده های مهم بخصوص پرونده ایران با موضع ما همخوانی نداشت و حتی با وجود برکناری وی هنوز برخی تصمیمات دولت آمریکا در مورد ایران مورد رضایت ما نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالرحمن راشد در الشرق الاوسط نوشت: مساله عجیب در مورد وزیر خارجه سابق آمریکا برکناری او نیست، بلکه عجیب تر آن است که ترامپ چگونه یک سال او را تحمل کرد. همه می دانند که تیلرسون اختلاف نظرهای زیادی با ترامپ داشت، از جمله در مورد توافق هسته ای با ایران، کره شمالی، تعامل با روسیه و در نهایت در رابطه با قطر. این علاوه بر اختلافات وی با کوشنر و نیکی هیلی است.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه سعودی در ادامه آورده است: آیا در منظومه ای که رئیس جمهوری قدرتمند همچون ترامپ را در رأس خود دارد، وزیر خارجه می تواند نقش مهمی ایفا کند؟!

اما این تغییر برای ما مهم است؟ آنچه برای عربستان اهمیت دارد آن است که روابط خوبی با آمریکا داشته باشیم و این مهم زمانی محقق می شود که مواضعی نزدیک به رئیس جمهور ایالات متحده داشته باشیم.

متاسفانه در زمان تیلرسون سیاستهای او در اغلب پرونده های مهم بخصوص پرونده ایران با موضع ما همخوانی نداشت و حتی با وجود برکناری وی هنوز برخی تصمیمات دولت آمریکا در مورد ایران مورد رضایت ما نیست، برای مثال، وزارت خارجه امریکا همچنان در مورد حمایت از مخالفان داخلی نظام ایران و برنامه های آنها برای سرنگونی نظام اقدامی عملی نمی کند، این در حالی است که ترامپ همواره از حمایت از این گروهها صحبت می کند!

وزیر پیشنهادی ترامپ مایک پمپئو آگاهی خوبی نسبت به مسائل دارد؛ چرا که مهمترین تشکیلات سری در جهان را اداره کرده است. ایالات متحده در مسائل بزرگ و حساسی که به ما هم مربوط می شود، نقش مهمی دارد، مانند مقابله با نفوذ ایران در منطقه، بحران سوریه و جنگ یمن. رابطه با واشنگتن اهمیت زیادی برای ما دارد؛ چرا که بویژه با روی کار آمدن ترامپ، می توانیم از اطلاعات جاسوسی آنها، سلاح های پیشرفته و تصمیماتشان در شورای امنیت، بهره ببریم. این در حالی است که دولت سابق آمریکا با فروش سلاح به ما مخالفت می کرد، درست در زمانی که وسط جنگی مهم بودیم.

نظرات بینندگان