arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

ترامپ «معامله قرن» را 1 تا 2 سال به تأخیر می‌اندازد

یک وبگاه صهیونیستی اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا قصد به تأخیر انداختن «معامله قرن» برای یک تا دو سال آینده را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبکا: ترامپ «معامله قرن» را 1 تا 2 سال به تأخیر می‌اندازد

وبگاه صهیونیستی «دبکا» که به منابع اطلاعاتی این رژیم نزدیک است، اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته ارائه طرحش برای صلح در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» را برای یک یا دو سال به تأخیر بیندازد.

دبکا تأکید کرد: ترامپ تصمیم گرفته طرحش برای صلح میان فلسطین و اسرائیل را از جدول کاری فعلی‌اش حذف کند.

بر اساس این گزارش، ترامپ این تصمیم را در خلال نشست منطقه‌ای درباره بررسی وضعیت نوار غزه که هفته گذشته در کاخ سفید برگزار شد، گرفته و از «جیسون گرینبلت» فرستاده‌اش در امور صلح خواسته این تصمیم را به اطلاع شرکت‌کنندگان در نشست مذکور برساند.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، زمانی که شرکت‌کنندگان از گرینبلت درباره زمانی که این طرح ارائه خواهد شد، وی پاسخ داد قبل از یک تا دو سال آینده نیست.

دبکا در پایان اعلام کرد، ترامپ قانع شده که زمان کنونی برای اجرای معامله قرن مناسب نیست.

 این طرح (معامله قرن) شامل شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر خواهد بود و مسأله قدس این‌گونه پایان می‌یابد و قرار است دولت آمریکا منطقه‌ای را در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد دهد که کیلومترها دورتر از اراضی اشغالی 1967 خواهد بود.

در این طرح که احتمالا ظرف چند ماه دیگر ارائه شود، دونالد ترامپ با الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به اسرائیل موافقت کرده است. نتانیاهو پیشنهاد الحاق 15 درصد از کرانه باختری را داده بود اما ترامپ با 10 درصد از آن موافقت کرده است و قرار است دولت آمریکا پس از آن یک «مفهوم امنیتی مشترک» را برای اسرائیل و فلسطین به عنوان شرکای صلح ارائه دهد که شامل تشکیل کشور فلسطین عاری از هرگونه سلاح با نیروهای پلیس بین‌الملل و همکاری امنیتی دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و برخی کشورهای دیگر که خواستار آن باشند، خواهد بود و نیروهای اسرائیلی هم در امتداد رود اردن و کوه های مرکزی به منظور تأمین امنیت مستقر خواهند شد.

طبق پژوهش سیاسی عریقات که طی آن به افشای جزئیات معامله قرن پرداخته است، مسأله صلاحیت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در حالت‌های فوق‌العاده کاملا محفوظ خواهد بود و ارتش اسرائیل به تدریج عقب‌نشینی کرده و به مواضع قبل خود خارج از مناطق «الف  و ب» باز خواهد گشت و در بخش های جدیدی از منطقه موسوم به «ج» مستقر خواهد شد که این بستگی به عملکرد طرف فلسطینی دارد و زمانی برای آن تعیین نشده است تا در نهایت کشور فلسطین این مرزها را تعریف کند.

بر اساس طرح مد نظر آمریکا، کشورهای جهان باید رژیم صهیونیستی را به عنوان وطن قوم یهود به رسمیت بشناسند و همزمان با آن، کشور فلسطین را به عنوان وطن و میهن فلسطینیان به رسمیت بشناسند.

بر همین اساس، رژیم صهیونیستی باید آزادی عبادت در تمامی اماکن مقدس را برای تمامی طرف‌ها تضمین کند و تغییری در اوضاع ایجاد نکند و بخش‌هایی از بنادر اشدود و حیفا و فرودگاه اللد را برای استفاده فلسطینیان اختصاص دهد اما امنیت این مناطق همچنان در دست این رژیم خواهد بود. بر این اساس، یک گذرگاه امن هم باید بین کرانه باختری و نوار غزه تحت سیطره رژیم صهیونیستی ایجاد شود و گذرگاه‌های مرزی بین‌المللی نیز با مشارکت طرف فلسطینی و نهایت صلاحیت امنیتی اسرائیل اداره شوند.

همچنین به موجب این طرح، آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی و امواج الکترومغناطیسی تحت نظارت و مراقبت طرف صهیونیستی خواهد بود؛ بدون اینکه لطمه‌ای به نیازهای طرف فلسطینی در این زمینه وارد شود و راه‌حلی عادلانه هم برای مسأله آوارگان فلسطینی از طریق کشور فلسطین اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام/ص


 

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

منبع: فارس
نظرات بینندگان