arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

شمخانی در دیدار بن علوی: برخی کشورهای منطقه رفتار و گفتارهای شتاب زده و متکبرانه را در دستور کار خود قرار داده اند / فضاسازی‌ها بر تداوم برنامه موشکی ایران تاثیری ندارد

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط عمیق ، مستحکم و رو به توسعه دو کشور که هم‌گرایی و اشتراک نظر قابل توجهی را در دیدگاه‌های منطقه‌ای ایجاد کرده است، تاکید کرد: ارتقای مناسبات سازنده و همه‌‌جانبه با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک ،مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یوسف بن علوی وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو کرد.

به گزارش انتخاب؛ علی شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط عمیق ، مستحکم و رو به توسعه دو کشور که هم‌گرایی و اشتراک نظر قابل توجهی را در دیدگاه‌های منطقه‌ای ایجاد کرده است، تاکید کرد: ارتقای مناسبات سازنده و همه‌‌جانبه با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک ،مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تبیین زمینه‌های اقتصادی توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه‌های انرژی و ترانزیت اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مشترک به منظور ایجاد زیر ساخت های پولی، مالی، بندری و حمل و نقل می‌تواند ضمن متنوع‌سازی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی در منطقه، دستیابی امن و ارزان به بازارهای هدف را تسهیل نماید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست پایدار جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات مبتنی بر همکاری، خویشتن داری و مفاهمه با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با فاصله گرفتن از حکمرانی معقول ،رفتار و گفتارهای شتاب زده و متکبرانه را در دستور کار خود قرار داده اند و امکان مدیریت بحران های منطقه ای را با چالش‌های جدی روبه رو کرده‌اند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیماهای متجاوز عربستان سعودی و امارات عربی متحده و وضعیت فاجعه بار مردم ستمدیده و مظلوم این کشور خاطر نشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و عمان در بحران یمن، مبتنی بر توقف سریع جنگ و استقرار آتش بس،رفع محاصره و ارسال کمک های انسان دوستانه و انجام گفتگوهای یمنی- یمنی برای شکل گیری ساختارهای سیاسی جدید براساس رای و خواست مردم یمن است.

وی افزود: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و تنها مسیر بازگشت آرامش و امنیت به این کشور،بهره گیری از ابتکارهای سیاسی برای مشارکت دادن مجموعه گروه های سیاسی و قومی دارای پایگاه مردمی در ساختار سیاسی آینده است.
شمخانی با تقبیح تلاش مستمر برخی کشورها برای ایجاد فضای دو قطبی و افزایش شکاف های سیاسی و امنیتی در منطقه افزود: امنیت خلیج فارس و منطقه تنها با چند جانبه گرایی و فاصله گرفتن از هر نوع تنش آفرینی با تمرکز بر طراحی و اجرای الگوهای مبتنی بر مشارکت منطقه ای مسئولانه ،محقق خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری بدعهدی و رفتارغیر قانونی ایالات متحده آمریکا در قبال توافق نامه بین المللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشورهای منطقه بر اتخاذ راه حل‌های بومی برای حل و رفع مشکلات و بحران ها عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع خواهد داد و هیچ گونه تغییر، تفسیر و یا اقدام جدیدی را که محدود کننده برجام باشد نخواهد پذیرفت. شمخانی با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پاسخ مثبت به باج‌خواهی آن‌هابه بهانه حفظ برجام افزود: توانمندی‌های دفاعی بویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد بر اساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه می یابد و فضا سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای تاثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

 

یوسف بن علوی، وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار اظهار کرد: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را دوست، شریک و همسایه قابل اعتماد خود دانسته و نقش این کشور در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را ستایش می کنیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان، چشم انداز توسعه همکاری های اقتصادی و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید برای دو کشور را بسیار روشن ذکر کرد و اظهار داشت: آماده اقدام مشترک برای ترمیم فاصله غیر قابل توجیه میان روابط سیاسی با همکاری های اقتصادی میان ایران و عمان هستیم

بن علوی بهره‌گیری از ابزارهای نظامی برای اعمال اراده سیاسی را رفتاری غیر قابل قبول عنوان کرد و افزود: تجربیات سال های اخیر که با از دست رفتن سرمایه های انسانی و مالی بسیار سنگین کشورهای منطقه همراه بوده است نشان می دهد که باید مسیر تفاهم و گفتگو جایگزین خشونت و نظامی گری شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان