arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

خرازی: احمدی‌نژاد به راهبردهای ارسالی دفتر مقام معظم رهبری توجه چندانی نمیکرد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآورشد: اینکه آینده‌ برجام چه می‌شود و ما چه اقداماتی را باید در جهت حفظ منافع‌ کشور انجام دهیم، یا در مورد مسائل منطقه‌ای که با بحران های شدیدی روبروست چه باید بکنیم. براین اساس باید راهبردهایی را در قبال این تحولات به‌صورت درازمدت طراحی کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی توانسته از مراحل بسیار خطرناکی عبور کند، گفت: اگر راهبرد نداشتیم از نظر دفاعی به خودکفایی و پیشرفت نمی رسیدیم و نمی توانستیم نفوذ خود را گسترش دهیم.

به گزارش انتخاب؛ سید کمال خرازی در گفت و گویی ضمن تبیین راهبردهای جمهوری اسلامی در سال 97 اظهار کرد: دشمنان ما از ابتدا می‌خواستند انقلاب را به شکست بکشانند، جنگ به راه انداختند، کودتا کردند، انواع تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار ساختند؛ اما به‌رغم همه‌ این‌ توطئه ها، جمهوری اسلامی ایران توانست از این مخاطرات عبور کند و نفوذش را هم گسترش دهد.

وی افزود: این نشان می دهد که هدایت ، رهبری و راهبردی وجود داشته است که ما توانسته‌ایم از مراحل بسیار خطرناکی که جمهوری اسلامی ایران با آن‌ روبه‌رو بوده است، عبور کنیم و به ثبات، امنیت و پیشرفت برسیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآورشد: اگر راهبرد نداشتیم از نظر دفاعی به خودکفایی و پیشرفت نمی رسیدیم، نمی توانستیم ‌از نظر اقتصادی خوداتکا باشیم و نفوذ خود را نیز گسترش دهیم.

وی گفت: همه این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که کشور در برابر راهبردی که دیگران داشته اند، راهبرد لازم خود را داشته و بر اساس آن عمل‌کرده است. برخی از این راهبردها درازمدت‌ و برخی میان‌مدت هستند و به‌ تناسب شرایط ، تغییر می کنند تا کشور را در راستای اهداف کلان آن هدایت کنند.

خرازی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: بقا، ثبات ، امنیت و بسط نفوذ جمهوری اسلامی وهمچنین اتکای بیشتر به منابع داخلی همگی نتیجه راهبردهای کلان و درازمدتی است که همواره از ابتدای انقلاب تا به حال پیگیری شده‌اند.

وزیر خارجه دولت اصلاحات در خصوص تفاوتهای دوره فعلی شورای راهبردی روابط خارجی با دوره قبل گفت: تفاوت اول این است که دوره جدید با ریاست ‌جمهوری جناب آقای روحانی مصادف است و این خود یک تفاوت نسبت به دوره‌ گذشته محسوب می‌شود. این تفاوت از آن جهت است که میزان اهمیتی که دولت‌های مختلف به راهبردهای طراحی‌شده توسط شورا می‌دهند، همواره متفاوت بوده است.

وی اضافه کرد: راهبردهای مصوب شورا خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و ایشان اگر به مصلحت بدانند به دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌کنند. در دولت آقای احمدی‌نژاد، راهبردهایی که از دفتر مقام معظم رهبری به دولت ارسال می‌شد، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، ولی در دولت آقای روحانی مورد توجه قرار می‌گیرد و این خود، تفاوت مهمی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: تفاوت بعدی در نوع مسائلی است که ما امروزه در روابط بین‌الملل با آن‌ها روبه‌رو هستیم. مسئله برجام، بدعهدی‌های آمریکا، تحولات منطقه و ... در این دوره در حال وقوع است و بنابراین در این دوره با شرایط متفاوتی مواجه هستیم.

خرازی گفت:درمجموع شورا در این دوره فعال‌تر شده و راهبردهای متعددی را در حوزه‌‌های مختلف روابط خارجی طراحی و خدمت رهبری ارسال کرده است و ایشان هم اکثر این راهبردها را همراه با پی نوشت خود، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه عمدتاً متولی روابط سیاسی و دیپلماتیک جاری کشور است گفت:دستگاه‌های دیگر نظیر وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی، دفاع و نیروهای مسلح و دستگاه‌های دیگر هر کدام وظایف مربوط به خود را دنبال می کنند و شورا تمام این وجوه مختلف را در سطح راهبردی بررسی و نسبت به هر کدام از زوایای روابط خارجی راهبردهایی را تهیه می‌کند و خدمت رهبری می‌فرستد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآورشد: شورا به مسائل جاری روابط خارجی چندان کاری ندارد بلکه می‌خواهد جهت‌گیری‌های روابط ایران با کشورهای دیگر و در عرصه بین‌الملل را ترسیم نماید و از همین رو پیشنهادهای‌ آن رویکردی آینده نگرانه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه آینده‌ برجام چه می‌شود و ما چه اقداماتی را باید در جهت حفظ منافع‌ کشور انجام دهیم، یا در مورد مسائل منطقه‌ای که با بحران های شدیدی روبروست چه باید بکنیم. براین اساس باید راهبردهایی را در قبال این تحولات به‌صورت درازمدت طراحی کنیم.

خرازی درخصوص راهبردهایی که شورا در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی ارائه می کند اظهار کرد: شورا در هر کدام از این زمینه‌ها راهبردهایی را طراحی کرده است یا در آینده طراحی خواهد کرد تا به تأمین منافع کشور کمک نماید. با توجه به اینکه راهبردهای ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از حمایت ایشان نیز برخوردار است، دولت می‌تواند با قوت بیشتری آنچه را که پیشنهاد می‌شود، دنبال کند.

وزیر امور خارجه دولت اصلاحات برجام را از موضوعات پیش روی شورا در سال آتی عنوان کرد و گفت:یک مسئله مهم، آینده‌ برجام است که اگر آمریکا از این توافق خارج شود، ما چگونه عمل خواهیم کرد. یا اگر اروپا همچنان به تعهدش در قبال برجام پایبند بماند، جمهوری اسلامی ایران چه گزینه‌هایی را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: در این خصوص، باید گزینه‌های مختلف را بررسی و راهبردهای لازم را برای آن تنظیم کرد. این یکی از مسائلی است که در هر صورت، موضوعی سرنوشت ساز برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: موضوع منطقه و اینکه روند تحولات منطقه چه سمت و سویی دارد و ما چگونه باید عمل کنیم تا منافع ایران تأمین شود از دیگر موضوعات مهم است. این موضوعات به‌تناسب در کمیسیون‌ها بر روی آن‌ها کار می شود تا نهایتاً در شورا مطرح و تبدیل به راهبرد شود.

خرازی مهم‌ترین نقطه‌ ضعف کشور در روابط خارجی‌ راعدم انسجام و هماهنگی عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف دولتی هر کدام کار خود را انجام می دهند و الزاماً به پیامدهای تصمیما‌تی که در چارچوب وظایف خود می‌گیرند، توجه ندارند.

وی یادآورشد: ایجاد سازوکارهایی که بتواند هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران پدید آورد، حائز اهمیت است.

خرازی ادامه داد:یکی از نکاتی که ما در شورای راهبردی روابط خارجی همواره به آن توجه داشته‌ایم، پیشنهاد سازوکارهایی است که بتواند هماهنگی لازم را بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کند تا تصمیماتی که می گیرند هماهنگ باشد.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان حمایت مردمی را نقطه قوت کشور در صحنه بین المللی ذکر کرد و گفت: مردم در صحنه‌های مختلف حضور دارند و برای نمونه شاهدیم که جوانان کشور با حضور داوطلبانه خود در میدان مبارزه از جان خود می گذرند و با خون‌ خود از منافع جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند.این‌ نقطه‌ قوتی است که کشورهای دیگر کمتر از آن برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد:از نقاط قوت ایران منابع انسانی سرشار و منابع زیرزمینی قابل توجه است؛ آنچه می‌ماند «برنامه‌ریزی» و «تدبیر» است که نشان دهد چگونه می‌توان با اتکای به مردم و با اتکای به منابع داخلی کشور، مسیر رشد و شکوفایی را طی کرد و وابسته به خارج نبود و اکنون این سیاست در مجموعه نظام دنبال می‌شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به کاهش وابستگی به نفت و افزایش صادرات غیر نفتی طی سالهای اخیر یادآور شد:وقتی تصمیماتی که از سوی دولت گرفته می‌شود در راستای هماهنگی، انسجام، اتکای به مردم و اتکای به منابع داخلی کشور باشد، می‌تواند موجبات پیشرفت بیشتر را فراهم کند.

وی مأموریت اصلی شورای راهبردی را کمک‌ مشورتی به مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: شورا این وظیفه را از ابتدا تا به حال انجام داده‌ است و به‌تدریج نیز گسترش یافته است، اما در کنار این‌ وظیفه، شورا مأموریت دیگری برای تماس با جامعه و نخبگان دارد تا هم آن‌ها را نسبت به راهبردهای جمهوری اسلامی توجیه نماید و هم از تخصص‌ها، توانایی‌های علمی و تجربی آن‌ها بهره بگیرد.

منبع : جماران

نظرات بینندگان