arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

انتخابات در کرملین و باز هم پوتین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احسان تقوایی؛ تحلیل گر مسائل روسیه: انتخابات،روسیه و باز هم پوتین؛ انگار آن گونه که ویاچسلاو ولدوین، یکی از پشتیبانان کلیدی ولادیمیر پوتین که اکنون سخنگوی مجلس روسیه است گفته بود« اگر پوتین وجود داشته باشد، روسیه وجود دارد و اگر پوتین وجود نداشته باشد، روسیه وجود ندارد» وضعیت فدراسیون روسیه پس از فروپاشی شوروی نیز این گونه است. از سال 1999 و پس از استعفای بوریس یلتسین همیشه مست بود که پوتین زمام امور در روسیه را به دست گرفت. پس از آن و در انتخابات سال های 2000 و 2004 توانست 8 سال پی در پی بر کرملین حکمرانی کند. قانون اساسی روسیه اجازه نمی داد فردی بیش از دو دوره متوالی ریاست جمهوری را درر این کشور عهده دار شود در نتیجه پوتین و دار و دسته اش ضمن حمایت از یکی از خودی ها به نام «دیمیتری مدودیف» سکان هدایت کرملین را به وی سپردند،اما کیست که نداند طی 4 سال دوره ریاست جمهوری مدودیف نیز پوتین بود که شخص اول روسیه محسوب می شد. پوتین توانیت با تغییر قانون اساسی روسیه که مدت زمان ریاست جمهوری را از 4 سال به 6 سال افزایش می داد کاری کند که عملا تا سال 2024 به عنوان رئیس جمهوری روسیه باقی بماند.

پیروزی پوتین در ماه مارس او را در مسیری قرار می دهد که پیشتر ژوزف استالین از نظر مدت زمان زمامداری طی کرده بود. محدودیت قانونی دو دوره متوالی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به این معنی است که پوتین قادر نخواهد بود دوباره در سال 2024 نامزد شود، اما بسیاری از ناظران انتظار دارند او حتی پس از آن مقطع نیز نقش اصلی را در سیاست روسیه داشته باشد.در هر حال تا سال 2024، پوتین 72 ساله خواهد بود و او که در حال حاضر علائم کمی از بیماری را نشان می دهد می تواند این 6 سال را به سلامت طی کند اما این که در سال 2024 روسیه و پوتین به چه سمتی می روند پرسش مهمی است که از هم اکنون مطرح می شود و فرض های متفاوتی نیز در پاسخ به آن مطرح می شود. از یک طرف امکان دارد همانند کشورهای آسیای مرکزی قوانینی وضع کنند که پوتین مادام العمر رئیس جمهور روسیه باشد، از طرف دیگر امکان دارد بار دیگر با فرمولی نظیر پوتین-مدودیف سابق فضا را به سمت و سوی دلخواه ببرند.

در هر حال انتخابات 2018 ریاست جمهوری روسیه در تاریخ 18 مارس 2018 برگزار خواهد شد. بر اساس سیستم انتخابات روسیه اگر در دور اول هیچ کاندیدایی اکثریت مطلق آرا (بیش از نیمی از آرا) را بدست نیاورد، پس طبق قانون، دور دوم دقیقا سه هفته بعد، در 8 آوریل 2018 برگزار خواهد شد که البته این امری دور از ذهن است. همچنین بر اساس قانون احزاب دارای نمایندگی در دومای دولتی و حزب های مهم یعنی حزب روسیه واحد، حزب کمونیست،حزب روسیه عادل و حزب لیبرال دموکرات روسیه هرکدام می توانند نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند. این در حالی است که افراد و احزابی که در دوما نماینده ندارند باید حداقل 100هزار امضا جمع آوری کنند. نامزدهای مستقل حتی بیش از این باید تلاش کنند،چرا که طبق قانون بایستی 300 هزار امضا جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جمع آوری کنند. البته برخی احزاب که از قضا می توانستند بدون امضا نیز نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند پیشتر اعلام کردند که از نامزدی پوتین حمایت خواهند کرد. مهم ترین چالش کرملین برای انتخابات سال 2018 این است که مردم به اندازه کافی در روز انتخابات حضور پیدا کنند تا آمار مشارکت جهت بهره برداری های سیاسی و بین المللی بالا رود. اهمیت دیگر میزان مشارکت بالا در انتخابات کنونی این است که اپوزیسیون تلاش می کند تا تحریم انتخابات را به روس ها بقبولاند. الکسی ناوانلی یکی از اصلی ترین رهبران اپوزیسیون به دلیل محکومیت جنایی که به گفته وی سیاسی است نتوانست مجوز شرکت در انتخابات را از کمیسیون مرکزی انتخابات دریافت کند.
در این که ولادیمیر پوتین در جایگاه خود باقی خواهد ماند شکی نیست اما این که در این دوره ولادیمیر با چه افرادی رقابت می کند نیز جالب توجه است.

پاول گرودینین
پاول گرودینین نامزد حزب کمونیست روسیه برای شرکت در انتخابات سال 2018 است. این حزب که همواره رهبر خود یعنی گنادی زیوگانف را به عنوان نامزد معرفی می کرد این بار به گرودینین 58 ساله و متولد مسکو اعتماد کرده است. جامعه رای وی را باید چپ گراهای روسی دانست. این میلیونر روسی که مدیر یک شرکت تعاونی کشاورزی به نام «ساوخوز ایمنا لنینا» است، تغییر ساختار و نظام اقتصادی روسیه، رفاه مردم این کشور و توسعه صنعتی کشور را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. وی شعار «از همه حمایت می کنیم» را برای تبلیغات انتخاباتی خود برگزیده است. گرودینین با 7.3 در صد آرا پس از پوتین در جایگاه دوم در نظرسنجی هاست.

ولادیمیر ژیرنوفسکی
ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر 71 ساله حزب دموکرات لیبرال به خاطر اظهارات بعضا نژادپرستانه اش، مشهور است. ژیرینفسکی که متولد آلماتی در قزاقستان امروزی است از بدو تاسیس حزب ملی گرای لیبرال دمکرات تاکنون رهبری آن را بر عهده دارد. رهبر حزب لیبرال دموکرات ششمین تلاش خود برای برای دستیابی به مقام ریاست جمهوری از سال 1991 را انجام دهد. دیدگاه های وی عمدتا توسط ملی گرایان افراطی و پوپولیست ها مورد حمایت قرار می گیرد. هرچند وی خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری است اما او به شدت از پوتین حمایت کرده است و حزب او در پارلمان همواره با خواسته های کرملین همراه بوده است. ژیرینوفسکی که با شعار «جهش بزرگ به جلو» در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است بر لزوم حمایت از روس ها که حدود 80 درصد مردم روسیه را تشکیل می دهند و نیز روس های مقیم جمهوری های شوروی سابق و حمایت از حقوق آنها و در صورت امکان کمک به اسکان این افراد در روسیه با ارائه تسهیلات تاکید دارد. وی به داشتن مواضع ضدغربی و ضدآمریکایی معروف است و حزب لیبرال دمکرات به رهبری وی تاکنون چند بار در مقابل سفارت آمریکا در مسکو تظاهرات اعتراضی برگزار کرده است. وی که در انتخابات سال 2012 6 درصد از آرا را به خود اختصاص داد طبق نظرسنجی ها در انتخابات 2018 نیز داری همین مقدار رای است که وی را در جایگاه سوم پس از پوتین و نامزد حزب کمونیست قرار می دهد.

کسنیا سابچاک
خانم کسنیا سابچاک مجری مشهور و غرب گرای روس است که از حزب «ابتکار مدنی» برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی شده است. سابچاک 36 ساله که متولد سن پترزبورگ است با شعار «علیه همه» در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند. رسانه های غربی سابچاک را نامزدی ایده آل برای روس هایی معرفی می کند که از سیاست های پوتین و رقبای وی خسته و ناامید شده اند و می خواهند شاهد تغییراتی لیبرال در روسیه باشند. وی دختر آناتولی سابچاک شهردار فقید و اصلاح طلب سن پترزبورگ است که در طول چند سال پوتین معاون وی بوده است. وی بر لزوم نزدیکی روسیه به غرب و رفع تنش ها با اوکراین و برگزاری همه پرسی جدید در منطقه کریمه برای رفع اختلافات میان روسیه و غرب تاکید دارد. ناظران بر این باورند که شرکت سابچاک در انتخابات موجب تقویت مشارکت مردم می شود تا پیروزی پوتین در این کشور بیشتر پررنگ شود. برخی معتقدند که او همچنین می تواند صفوف اپوزیسیون لیبرال را که خواهان تحریم انتخابات هستند را بشکند و از این منظر نیز به کرملین کمک کند. او با یک درصد آرا در نظرسنجی ها در جایگاه چهارم ایستاده است.

گریگوری یاولینسکی
گریگوری یاولینسکی اقتصاد دان 65 ساله لیبرال از سوی حزب غرب گرای یابلوکو به عنوان نامزد انتخابات برگزیده شده است. وی که متولد شهر لووف در اوکراین امروزی است به داشتن سیاست های لیبرالی و بویژه حرکت به سوی بهبود روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا معروف است. بر اساس دیدگاه وی، روسیه باید با پس دادن شبه جزیره کریمه به اوکراین به سمت بهبود روابط با کیف حرکت کند.یاولینسکی با شعار «رئیس جمهور جدید-عصر جدید» در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است. یاولینسکی سیاست های کرملین را محکوم کرده و اغلب پوتین را مورد انتقاد قرار می دهد. نامزد حزب یابلوکو خواستار آزادی های سیاسی بیشتر و اقتصادی لیبرال تر در روسیه است. پایگاه رای وی را تعداد کمی از لیبرال های میانسال و سالخوردگان در شهرهای بزرگ روسیه تشکیل می دهد. وی که در انتخابات سال 2000 علیه پوتین مبارزه کرد و حدود 6 درصد از آرا را کسب کرد در در آخرین نظرسنجی ها تنها توانسته 0.8 درصد آرا را از آن خود کند.

بوریس تیتوف
بوریس تیتوف توسط حزب رشد روسیه نامزد شرکت در انتخابات شده است. تیتوف 57 ساله و متولد مسکو که نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور دفاع از حقوق کارفرمایان است اعلام کرده که خواهان بنای اقتصادی پیشرفته است که باید از وضع کنونی متکی به درآمدهای نفت و گاز خارج و بر صنایع و فناوری های پیشرفته پایه ریزی شود. وی با شعار «ما می توانیم» در انتخابات شرکت کرده است. وی خواهان ایجاد یک محیط تجاری مطلوب تر در روسیه است. تیتوف تنها دو دهم درصد آرای آخرین نظرسنجی انتخابات روسیه را کسب کرده است.

سرگئی بابورین
سرگئی بابورین از طرف حزب مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است. بابورین کارشناس حقوقی 59 ساله و متولد شهر سیمی پالاتینکس در قزاقستان امروزی است که مخالف فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 و یکی از رهبران شورشی مجلس علیه اقدامات بوریس یلتسین در سال 1993 بوده است. پس از به توپ بسته شدن مجلس توسط یلتسین وی نیز دستگیر و روانه زندان شد. بابورین که چندین دور نماینده دوما بوده است، چند سال نیز ریاست دانشگاه دولتی اقتصاد روسیه را برعهده داشت. این سیاستمدار روس خواستار نوین سازی اقتصاد روسیه و اصلاحات در ساختار سیاسی و نیز بیرون راندن لیبرال ها از ساختار دولت است. وی با شعار «رئیس جمهور واقعی انتخاب کن» در انتخابات شرکت کرده است. بابورین کمتر از 0.5 درصد آرا را در نظرسنجی ها کسب کرده است.

ماکسیم سوراکین
ماکسیم سوراکین از حزب کمونیست های روسیه- که یک گروه محدود هستند اما خود را جایگزین حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی می دانند- به عنوان نامزد شرکت در انتخابات برگزیده شده است. سوراکین 40 ساله مجرد و متولد مسکو با برنامه «10 ضربه استالینی به کاپیتالیسم» به عنوان برنامه انتخاباتی خود اعلام کرده است. سورایکین گفته است که در صورت انتخاب، مجازات اعدام را بار دیگر در روسیه اعمال می کند و نظام اقتصادی سوسیالیستی در کشور برقرار خواهد کرد.وی شعار «کشور نیاز به رئیس جمهوری کمونیست شبیه استالین دارد» را برگزیده است. سوراکین در سال 2014 برای فرمانداری شهر نیژنی نووگورود نامزد شد و حدود 2 درصد از آرا را کسب کرد.وی با کسب یک دهم درصد آرای آخرین نظرسنجی، در انتهای لیست قرار دارد.

 

نظرات بینندگان