arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

گاردین: رابطه ترامپ - پمپئو دوام ندارد

روزنامه گاردین نوشت: با توجه به سابقه مایک پمپئو وزیر پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا دراتخاذ مواضع سفت و سخت علیه مسکو، رابطه ترامپ با وزیر جدید نیز شکننده بوده و انتظار می رود زمان زیادی بطول نیانجامد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روزنامه گاردین نوشت: با توجه به سابقه مایک پمپئو وزیر پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا دراتخاذ مواضع سفت و سخت علیه مسکو، رابطه ترامپ با وزیر جدید نیز شکننده بوده و انتظار می رود زمان زیادی بطول نیانجامد.

به گزارش انتخاب؛ این روزنامه انگلیسی ادامه داد : بار معنایی کلمه 'پایان کار' زمانی که برای مناصب دولت ترامپ استفاده شود، می تواند بسیار ناخوشایند و بی رحمانه باشد.رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا به محض بازگشت از سفری خسته کننده به آفریقا و در حالی که مدت زیادی از مرگ پدرش نگذشته بود، از سمت خود برکنار شد.

تیلرسون از طریق یکی از دستیارانش ناراحتی خود را به گوش ترامپ رساند و خواستار دریافت خلاصه ای از علل اخراج خود شد. کاخ سفید نیز در گفتگو با روزنامه نگاران اظهار کرد که مدیر 66ساله و اسبق شرکت نفتی اکسون موبیل درحالیکه از درد معده رنج می برد با یک تماس تلفنی از سمت خود برکنار شد!

قربانی بعدی آندرو مک کیب، معاون موقت رییس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) بود. مک کیب تنها دو روز پیش از بازنشستگی از سمت خود برکنار شد. علت رسمی اخراج وی مصاحبه با مطبوعات و پاسخگو نبودن در مورد تبعات این اقدام عنوان شد اما به عقیده مک کیب، کاخ سفید به دلیل اینکه وی در پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا یک شاهد بالقوه محسوب می شده او را هدف گرفته و حذف کرده است.

ترامپ در توییتی، اخراج مک کیب را ' روزی بزرگ برای تمام کارکنان اداره تحقیقات فدرال آمریکا ' خواند و بدین شکل خوشحالی خود را ابراز نمود.

تیلرسون و مک کیب مجبورند ماه ها گمانه زنی های عمومی را در مورد امنیت شغلی خود که ناشی از بیانیه های کاخ سفید است، تحمل کنند. اتفافی که در مورد مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در شرف وقوع است.

بااین حال، ترامپ مدعی است عزل ونصب های اخیر در کاخ سفید با هدف تشکیل کابینه مد نظر وی و جایگزینی افراد مشهور با افرادی گمنام اما وفادار و نزدیک به خط فکری وی، انجام شده است.

گاردین افزود: در حوزه داخلی، سیاست 'ارجحیت آمریکا' موجب جایگزینی افراد شده است و در حوزه سیاست خارجی، سیاست 'مواجهه' در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که مایک پمپئو که فردی به مراتب جنگ طلب تر از تیلرسون است، به سمت وزیر (پیشنهادی) امور خارجه این کشور منصوب شده است.

یکی از نامزدهای پرکردن جای خالی مک مستر، جان بولتون است؛ جنگ طلبی جامانده از دوران ریاست جمهوری بوش که برای تامین منافع آمریکا بیشتر از توسل به راه حل های دیپلماتیک بر اعمال قدرت نظامی تکیه دارد.

عصر جدید ریاست جمهوری ترامپ به اندازه ای سرد است که بتوان آن را در آن سوی اروپا نیز حس کرد؛ بطوریکه تنها دو روز پس از اخراج تیلرسون، دیپلمات های ارشد اروپایی برای گفتگو در مورد سرانجام برجام جلسه ای را در وین با حضور دیپلمات های ارشد آمریکایی، روس، چینی و ایرانی برگزار کردند.

برجام؛ توافقی هسته ای که سه سال پیش از سوی تمام امضا کنندگان آن، دستاوردی عظیم در حوزه دیپلماتیک محسوب شده و دلیلی برای مسرت همگان بشمار می رفت، در جلسه روز سه شنبه سایه ای عبوس را بر سر خود سنگین می دید.

ترامپ تمایل خود را برای خروج از برجام آشکارا بیان و یکی از دلایل برکناری تیلرسون را اختلاف نظر در مورد توافق هسته ای با ایران اظهار کرد.

جیمز کارافانو، معاون بخش سیاست خارجی اندیشکده هریتیج در این باره گفت:تیلرسون خواستار حفظ برجام بود در حالی که دستورات ترامپ 'ترمیم و در صورت عدم ترمیم خروج' از آن عنوان شده بود؛ دستوری که پمپئو به آن عمل خواهد کرد.

کارافانو تصریح کرد: اخراج تیلرسون بار دیگر حاکی از اعتماد به نفس روز افزون ترامپ در حوزه سیاست خارجی واشنگتن است. تیلرسون و دیگر مقامات بلندپایه به ترامپ در مورد عدم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم(بیت المقدس) هشدار داده و تصریح کرد بودند که چنین اقدامی موجب ناآرامی در سراسر خاورمیانه خواهد شد اما چنین پیش بینی درست از کار در نیامد و ناآرامی های پیش بینی شده به وقوع نپیوست.

ه همین ترتیب، مطابق هشدارهای مقامات، سخنرانی های شدید اللحن ترامپ در مورد کره شمالی که انتظار می رفت موجب بروز واکنش های خشونت آمیز از سوی پیونگ یانگ گردد، نه تنها به واقعیت بدل نشد بلکه چیزی که اتفاق افتاد موجب تعجب همگان شد؛ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای ملاقات با ترامپ دعوت کرد.

از نگاه کارشناسان، پس از دعوت کیم، اعتماد به نفس ترامپ افزوده شده و وی بیش از پیش به غریزه خود در مسایل مرتبط با سیاست خارجی اعتماد خواهد کرد.

نشست ترامپ و کیم به همان اندازه که می تواند پیشرفت و دستاوردی چشم گیر محسوب شود، از توانایی تبدیل شدن به تهدیدی جدی نیز برخودار است و این نتیجه زمانی حاصل می شود که هدف کیم از برگزاری نشست مذکور نمایش قدرت و جسارت خود برای پیشبرد برنامه هسته ای پیونگ یانگ اعلام شود.

در این صورت نیز با توجه به هم عقیده بودن پمپئو و ترامپ، وزیر امور خارجه تازه وارد بیشتر از تیلرسون برکنارشده به کار ترامپ خواهد آمد.

با این حال، از آنجا که در واشنگتن به ندرت می توان شخصی را یافت که در عین جنگ طلب بودن، در تصمیمات مربوط به روسیه استثنا قایل شود و با توجه به سابقه پمپئو در اتخاذ مواضع سفت و سخت علیه مسکو، رابطه ترامپ با وزیر تازه وارد نیز شکننده بوده و انتظار می رود زمان زیادی بطول نیانجامد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان