arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

استفاده غیرقانونی کمپین انتخاباتی ترامپ از اطلاعات کاربران فیس‌بوک

شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد شرکت کمبریج آنالیتیکا مرتبط با کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا متهم به استفاده غیر مجاز از اطلاعات کاربران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد شرکت کمبریج آنالیتیکا مرتبط با کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا متهم به استفاده غیر مجاز از اطلاعات کاربران است.

به گزارش انتخاب به نقل از سی ان ان، فیس‌بوک اعلام کرد شرکت کمبریج آنالیتیکا، شرکت تحلیل داده مرتبط با کمپین انتخاباتی ترامپ، متهم به استفاده غیر مجاز از اطلاعات کاربران و نقض سیاست‌های این رسانه اجتماعی است.
روز جمعه پاول گریوال، معاون رئیس فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد الکساندر کوگن، استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج، اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک را از طریق یک اپلیکیشن در اختیار دیگران از جمله شرکت کمبریج آنالیتیکا قرار داده است. این اقدام برخلاف قوانین رسانه‌های اجتماعی در محافظت از اطلاعات شخصی افراد عنوان شده است.


گریوال در این بیانیه اعلام کرد: پس از پی بردن به این نقض قوانین در سال 2015 فیس‌بوک از کوگن و دیگر افرادی که این اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفته، خواسته تا مدارکی مبنی بر پاک کردن اطلاعات این افراد در اختیار ما قرار دهد.
علی‌رغم اینکه گفته می‌شود این اطلاعات پاک شده است، فیس بوک در بیانیه خود اعلام کرد گزارشاتی مبنی بر پاک نشدن اطلاعات کاربران دریافت کرده است.


در این بیانیه آمده است که ما متعهد به اجرای سیاست‌های خود مبنی بر حفاظت از اطلاعات شخصی افراد هستیم. ما اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم.
بیانیه فیس‌بوک به دنبال آن منتشر شد که نیویورک تایمز و روزنامه انگلیسی آبزرور هر دو گزارشاتی درباره استفاده غیر مجازاز داده‌های فیس‌بوک از سوی این شرکت و شرکت‌های وابسته آن مطرح کردند.
سخنگوی کمبریج آنالیتیکا در بیانیه‌ای هر گونه نقض قوانین فیس‌بوک توسط این شرکت را رد کرد.
بی‌بی‌سی گزارش داد: الکساندر کوگن در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در ابتکاری شخصی یک اپلیکیشن شناخت شخصیت راه اندازی کرده بود که از کاربران فیس‎بوک می خواست تا به اطلاعات آنها و دوستانشان در این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا بکند.


کوگن متهم است که داده‌های جمع آوری کرده را به طور غیرقانونی به کمبریج آنالیتیکا فروخته که از آن برای بهتر هدف قرار دادن شهروندان آمریکا با آگهی‌های تبلیغاتی انتخاباتی استفاده کرده است.
در پی انتشار این خبر، فیس‎بوک اقدام اپلیکیشن یاد شده را یک کلاهبرداری خواند و آن را مسدود کرد. فیس‏‌بوک همچنین حساب کاربری کوگن را بست. گفته می‌شود حداقل ۲۶۵ هزار نفر آن نرم‌افزار را به طور مستقیم دریافت کرده بودند.
نشریه آبزرور می‌گوید فیس‎بوک حدود دو سال است که از این ماجرا مطلع بوده؛ اما تنها پس از رسانه ای شدن ماجرا دست به یک اقدام قابل توجه زده است.


رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، پیشتر خواهان دریافت ایمیل‎های کارکنان کمبریج آنالیتیکا شده بود.
رابرت مرسر، مالک اصلی کمبریج آنالیتیکا میلیاردر جمهوری‌خواه است که از دونالد ترامپ حمایت می‌کند. این شرکت در گذشته زیر نظر استیو بنن، مشاور سابق ترامپ فعالیت می‎کرد.

نظرات بینندگان