arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

تنش سیاسی لندن-مسکو به کدام سو می رود؟

تنش های سیاسی لندن و مسکو بر سر مسمومیت جاسوس سابق روسی که به انگلیس پناهنده شده، وارد مرحله جدیدی از تهدیدات عملی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تنش های سیاسی لندن و مسکو بر سر مسمومیت جاسوس سابق روسی که به انگلیس پناهنده شده، وارد مرحله جدیدی از تهدیدات عملی شده است.

به گزارش انتخاب؛ شبکه اسکای نیوز گزارش داد: جنجال اخیر بر سر مسمومیت شیمیایی «سرگئی اسکیریپال» جاسوس سابق روسی که به انگلیس پناهنده شده است، اکنون تبدیل به بحران سیاسی بی سابقه ای بین لندن و مسکو و به تبع آن بین روسیه و غرب شده است.

سفارت روسیه در لندن چند روز پیش دولت انگلیس را متهم کرد که در بررسی پرونده مسمومیت جاسوس روسی بازی بسیار خطرناکی را با هدف فریب افکار عمومی آغاز کرده است که پیامدهای جدی برای روابط روسیه و انگلیس دارد.

در مقابل، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در پارلمان این کشور اعلام کرد کاملا محتمل است که روسیه در مسموم کردن اسکریپال نقش داشته و این حمله ای کورکورانه علیه لندن است. در مقابل، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به لندن توصیه کرد که منتظر نتایج تحقیقات بماند و از نتیجه گیری شتاب زده خودداری کند.

در پی این ماجرا، انگلیس و روسیه هر یک 23 دیپلمات طرف مقابل را اخراج کردند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس امروز یکشنبه ادعا کرد روسیه اقدام به ذخیره عامل اعصابی کرده است که در مسموم کردن یک جاسوس پیشین روس در انگلیس استفاده شده است.

جانسون گفت: «ما حقیقتا شواهدی را مربوط به 10 سال اخیر در اختیار داریم که نشان می‌ دهد روسیه نه تنها در خصوص چگونگی انتقال عامل اعصاب با هدف ترور تحقیقاتی انجام داده است، بلکه عامل نوویچوک را ساخته و ذخیره کرده است.»

روابط روسیه و انگلیس که قبلا هم خیلی گرم نبود، با این رویداد وارد مرحله جدیدی از تنش ها شده؛ به ویژه این که این بار ناتو و آمریکا نیز آشکارا در حمایت از لندن وارد این بحران سیاسی شده اند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد مسموم شدن اسکریپال «حادثه ای کاملا نگران کننده برای ناتو» است. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که کشورش همانند مقامات انگلیس فکر می کند روسیه احتمالا مسئول حمله شیمیایی به اسکریپال است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چه خواهد شد؟
اکنون مساله مسمومیت شیمیایی اسکریپال عملا به چالش جدیدی بین روسیه و غرب تبدیل شده است. و لندن ناخرسندی خود را از رفتار روسیه اعلام کرده و مدعی شده که با توجه به اینکه روسیه همچنان در صدد بی‌ ثبات کردن کشورهای اروپایی از جمله اوکراین است، روابط لندن با مسکو نمی‌ تواند به روال عادی بازگردد.

با این حال مقامات ارشد انگلیس به خوبی از نقش مهم و سرنوشت ساز روسیه در زمینه مسائل بین المللی به خصوص درباره بحران اوکراین و بحران سوریه آگاه هستند. به گونه ای که کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس با انتشار گزارشی در مارس 2017 اذعان کرد که همکاری نکردن با روسیه در امور منطقه ای و بین المللی در بلند مدت برای لندن ممکن نخواهد بود.

در اینجا هم در حال حاضر روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری متمرکز است و فرصت آنچنانی برای پاسخ دادن به اقدامات لندن را ندارد.

ولی مساله دیگری که لندن با جدیت دنبال می کند، تحریم بازی های جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه است.

ترزا می مدعی شده است همه مقامات رسمی انگلیس جام جهانی را تحریم خواهند کرد.

این بار دولت انگلیس که روابطی گسترده و استراتژیک با آمریکا دارد، رهبری کارزار جدید ضد روسی را برعهده گرفته است و با هیاهو وجنجال آفرینی تلاش می کند تا روسیه را در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تحت فشار قرار دهد؛ ضمن اینکه هدف لندن ایجاد موجی برای تحریم جام جهانی فوتبال 2018 روسیه است.

با این حال بعید به نظر می رسد لندن بتواند همراهی بین المللی را با خود به دست آورد و جز برخی شرکای غربی آن، بقیه کشورها نظر مثبتی به اقدامات اخیر انگلیس علیه روسیه ندارند.

منبع : جماران

نظرات بینندگان