arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

رمزگشایی «القدس العربی» از اهداف سفر بن سلمان به واشنگتن: همه چیز به ایران مربوط می شود

برخی منابع اسرائیلی بر این عقیده اند که توجه فراوان ایالات متحده برای استقبال از بن سلمان، نه تنها بیانگر دوستی و نزدیکی مستحکم ولی عهد سعودی با ترامپ، بلکه نشان دهنده تشکیل ائتلافی دربردارنده ایالات متحده، اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وديع عواودة در القدس العربی نوشت: برخی منابع اسرائیلی بر این عقیده اند که توجه فراوان ایالات متحده برای استقبال از بن سلمان، نه تنها بیانگر دوستی و نزدیکی مستحکم ولی عهد سعودی با ترامپ، بلکه نشان دهنده تشکیل ائتلافی دربردارنده ایالات متحده، اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران است.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: این علاوه بر تلاش در جهت اجرای معامله قرن، بعنوان مقدمه ای برای عادی سازی روابط دیپلماتیک اسرائیل با دولتهای عربی و در رأس آنهاف عربستان سعودی است.

یکی از خبرگزاریهای وابسته به روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل با اشاره به منافع اقتصادی ایالات متحده در رابطه با عربستان، این کشور عربی را مشتری اصلی سلاحهای ساخته شده در آمریکا دانست که میلیاردها دلار را برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا هزینه می کند. البته منافع مشترک این دو تنها در زمینه خرید و فروش سلاح نیست. رئیس جمهور ایالات متحده برای اجرای معامله قرن به عربستان بعنوان هم پیمانی مرکزی و بازیگری صاحب نفوذ نیاز دارد.

براساس گزارش منابع اسرائیلی، بن سلمان به شرایط ملت فلسطین که تحت اشغال قرار دارند توجهی نداشته و تنها برای تثبیت جایگاه عربستان بعنوان یک قدرت منطقه ای در برابر ایرانی می کوشد که از قدرت و نفوذ منطقه ای زیادی برخوردار است. 

این منابع دلیل تعیین مایک پمپئو به جای تیلرسون را اتفاق نظر وی با ترامپ، در خصوص کناره گیری از توافق هسته ای با تهران می دانند. در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ مطمئن است که می تواند برنامه های هسته ای ایران را با شیوه هایی غیر از توافق هسته ای متوقف کند، و طبق صحبتهای او با نتانیاهو، امکان برپایی ائتلافی متشکل از ایالات متحده، عربستان و اسرائیل وجود دارد، که هدف از آن مقابله با تهدید ایران باشد؛ البته گزینه نظامی هم روی میز ایالات متحده باقی می ماند.

این رسانه به نقل از یدیعوت احرونوت آورده است:« پیش از اینها ایجاد هر گونه روابط دیپلماتیکی بین عربستان و اسرائیل، در چارچوب «اقدام عربی برای صلح» ممکن نبود، اما امروز با روی کار آمدن بن سلمان، شرایط تغییر کرده است...».

نظرات بینندگان