arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

رسانه ترک: خطری بزرگ در انتظار ترکیه است

شبکه خبر.7 ترکیه با انتشار گزارشی نوشت: برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه ایالات متحده که دیپلماسی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و انتصاب مایک پمپئو با افکار جنگ طلبانه به جای وی حاکی از آغاز تهدیدی به مراتب بزرگتر علیه ترکیه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه ترک: خطری بزرگ در انتظار ترکیه استاین رسانه با انتشار گزارشی تحت عنوان 'تهدیدی بزرگ در انتظار ترکیه است' به بررسی انتصاب وزیر خارجه جدید ایالات متحده آمریکا پرداخت و نوشت: سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ پس از نشستن وی بر روی صندلی کاخ سفید به دستان رکس تیلرسون میلیاردر آمریکایی سپرده شد و این مرد کارکشته در امور اقتصادی سعی کرد که مذاکره و دیپلماسی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد. 
به نوشته این رسانه، اختلافات عمیق تیلرسون با ترامپ از همان روزهای آغازین آشکار شد به طوری که این دو، در موضوع توافقنامه هسته ای ایران بارها به صورت طعنه آمیز مواضع یکدیگر را مسخره کردند چرا که رئیس جمهوری آمریکا به هیچ وجه نظر مثبتی بر روی دیپلماسی و مذاکره با ایران نداشت و به همین دلیل دیگر تحمل نکرد و رئیس سازمان جاسوسی (سیا) را که افکاری به شدت جنگ طلبانه و افراطی دارد، به جای تیلرسون در وزارت خارجه گماشت. 
این رسانه با پروفسور 'مسعود حقی جاشین' رئیس دپارتمان روابط بین الملل دانشگاه ایستینیه استانبول به گفت و گو پرداخت و نظر وی را در خصوص جابجایی در وزارت خارجه آمریکا جویا شد و از قول وی نوشت: برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا به مفهوم شکست مفتضحانه دیپلماسی این کشور است. 
وی بیان کرد: رکس تیلرسون در حوزه دیپلماسی و مذاکرات بین المللی عملکرد قابل قبولی داشت و اگر چه رفتار او در بعضی موارد در تضاد با منافع ترکیه بود، اما در تقویت روابط آنکارا و واشنگتن گام های موثری برداشت. 
وی تاکید کرد: برکناری تیلرسون دقیقا پیش از نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه حامل پیام مهمی بود به طوری که معتقدم انتصاب وزیر جدید خارجه با افکاری جنگ طلبانه به مفهوم اتخاذ سیاستی بسیار سخت علیه این سه کشور است. 
پروفسور حقی جاشین اضافه کرد: چندی پیش بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه تغییر وزیر خارجه آمریکا را تاثیرگذار در روابط آنکارا و واشنگتن ندانست که به نظر من با کمی دقت بر روی مواضع مایک پمپئو پیش از انتصاب به وزارت خارجه، می توان به تغییر تاکتیک این کشور در اقدامات برون مرزی پی برد. 
وی مدعی شد: از یک سو تجهیزات، امکانات و حمایت مادی گروه های کُرد سوری اعم از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) از سوی واشنگتن تامین می شود و از سوی دیگر انتخاب یک فرد تندرو به وزارت خارجه آمریکا حاکی از شدت عمل نیروهای این کشور در منطقه است بنابراین عملیات احتمالی ارتش ترکیه در منبج و شرق فرات با موانع و عکس العملی بسیار سخت مواجه خواهد شد که به باور من تهدیدی بزرگ از سوی واشنگتن در انتظار آنکارا است. 
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته رکس تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد. 
ترکیه و آمریکا بر سر حمایت سیاسی، تسلیحاتی و مالی واشنگتن از نیروهای کُردی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیز در خصوص حضور نیروهای کردی در غرب و شرق فرات و همچنین خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه اختلافات جدی دارند. 
روابط دو کشور طی ماه های اخیر همچنین در خصوص محاکمه تجار و مدیران بانکی ترکیه در آمریکا از جمله رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا معاون هالک بانک ترکیه و نیز دستگیری کارمندان محلی کنسولگری آمریکا در استانبول دچار تنش جدی شده است. 
همه این موضوعات مورد اختلاف در سفر دو هفته پیش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا مورد بحث طرفین قرار گرفت و مقرر شد که با تشکیل کمیته های فنی، مسائل مورد اختلاف ترکیه و آمریکا بررسی و حل شود. 
به نظر می رسد که با کنار رفتن تیلرسون که در مقایسه با پمپئو دیدگاه به نسبت معتدل تری در قبال ترکیه داشت، تنش آمریکا و ترکیه دوباره اوج بگیرد. 
مایک پومپئو بلافاصله پس از کودتای نافرجام 15 جولای سال 2016 ترکیه، با انتشار یک پیام در صفحه توییتر خود، ترکیه را یک دیکتاتوری اسلامی تمامیت خواه خوانده بود

نظرات بینندگان