arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
منابع دیپلماتیک «الدیار»:

خواسته ی بن سلمان از ترامپ در کاخ سفید: «برنامه ریزی کامل» برای تضعیف ایران / آمریکا در مقابل از ولیعهد سعودی چه می خواهد؟

بن سلمان کنترل حزب الله در صحنه لبنان را بی فایده و در گروی مقابله با ایران دانسته بود و در برابر تعدادی از رسانه های سعودی تصریح کرد:«باید آمریکایی ها را در مورد خروج از توافق هسته ای با ایران قانع کنیم، تا تحریمها را بازگردانده و بدین وسیله ایران را محاصره کند. در نتیجه خود ایران و تمام بالهای آن در منطقه که در طلیعه آنها حزب الله قرار دارد، نابود می شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابراهيم ناصرالدين در الدیار نوشت: براساس اطلاعات منابع دیپلماتیک، سفر بن سلمان به ایالات متحده با هدف برنامه ریزی کاملی برای تضعیف ایران در منطقه و فشار بر حزب الله در لبنان صورت می گیرد، تا در مقابل، به همراه آمریکا زمینه عملی شدن معامله قرن را فراهم کند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ بیروت در ادامه آورده است: ولیعهد سعودی پیش از ترک ریاض در مورد مشکل حزب الله صحبت کرده و آن را کوچک و قابل حل قلمداد نموده بود. بن سلمان کنترل حزب الله در صحنه لبنان را بی فایده و در گروی مقابله با ایران دانسته بود و در برابر تعدادی از رسانه های سعودی تصریح کرد:«باید آمریکایی ها را در مورد خروج از توافق هسته ای با ایران قانع کنیم، تا تحریمها را بازگردانده و بدین وسیله ایران را محاصره کند. در نتیجه خود ایران و تمام بالهای آن در منطقه که در طلیعه آنها حزب الله قرار دارد، نابود می شود».

آمریکایی ها و محمد بن سلمان موفق شده اند طی مبادله ای اجرای معامله قرن و حمایت سعودی ها از آن را در گرو افزایش تنش آمریکا علیه ایران، از طریق کناره گیری از توافق هسته ای، قرار دهند.

به گفته منابع آگاه، ولیعهد سعودی بخوبی می داند در سفر به واشنگتن چه چیزی از او خواسته می شود و ترامپ دوست دارد چه چیزی را از زبان او بشنود، از این رو با آمادگی به کاخ سفید رفته و پیش از سفر به آمریکا به مصر سفر کرد تا با السیسی در مورد چگونگی اجرای معامله قرن صحبت کند. پس از این دیدار، رئیس سازمان اطلاعاتی در رام الله، ماجد فرج، به ریاض احضار شده و پیش نویس نهایی نشده معامله منطقه ایِ قرن که توسط رئیس جمهور آمریکا تهیه شده بود، از سوی مسئولان سعودی به او داده شد، پیش نویسی که حدود و مرزهای دولت اینده فلسطین را مشخص کرده و بحث در مورد جایگاه دینی شرق قدس را تا زمانی نامعین به تاخیر می اندازد و در مجموع حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به کشور خود را از بین می برد.

این اقدام موجب شد اردن و فلسطین خود را برای فشار سعودی-مصری در راستای اجرای این معامله آماده کنند. مصری ها از این جهت با عربستان همکاری می کنند که تثبیت اشغال قدس را امری واقعی می دانند و در این میان، سعودیها اصرار دارند به همگان ابلاغ کنند که اولویت عربستان نه ایجاد راه حلی برای مساله فلسطین، بلکه منحصرا مقابله با ایران است.

نظرات بینندگان