arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

فیس‌بوک: ما نیز قربانی درز داده‌ها هستیم / هرچه در توان داریم جهت حفاظت از داده‌های کاربران انجام می‌دهیم

شرکت فیس‌بوک می‌گوید، خود نیز مورد فریب قرار گرفته و بابت این مسئله خشمگین است. در آمریکا علیه فیسبوک به اتهام درز میلیون‌ها داده به شرکت بریتانیایی کمبریج آنالتیکا رسما شکایت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شرکت فیس‌بوک می‌گوید، خود نیز مورد فریب قرار گرفته و بابت این مسئله خشمگین است. در آمریکا علیه فیسبوک به اتهام درز میلیون‌ها داده به شرکت بریتانیایی کمبریج آنالتیکا رسما شکایت شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه خبری دویچه وله، فیس‌بوک در رسوایی استفاده از داده‌های۵۰ میلیون کاربر خود توسط شرکت کمبریج آنالتیکا خود را فریب‌خورده و قربانی نامیده است.

شرکت بریتانیایی فعال در داده‌کاوی و تحلیل کمبریج آنالتیکا متهم است که از این داده‌ها که از طریق فیس‌بوک به دست آورده از جمله برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا استفاده کرده است. فیس‌بوک نیز متهم است که از استفاده از این داده‌ها مطلع بوده اما آن را به اطلاع کاربران نرسانده و در عوض حساب کاربری کسانی که در این زمینه افشاگری کرده‌اند را مسدود کرده است.

فیس‌بوک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل و سایر کارکنان این شرکت جدیت این رسوایی را دریافته‌اند و از این موضوع خشمگین‌اند. فیس‌بوک می‌گوید، هر چه در توان دارد را انجام خواهد داد تا مقررات این شرکت در جهت حفاظت از داده‌های کاربران اجرا شود.

شرکت مناقشه‌برانگیز کمبریج آنالتیکا که الکساندر نیکس، مدیر تعلیق‌شده آن اتهام سوءاستفاده از داده‌ها به نفع پیروزی دونالد ترامپ را رد کرده ظاهرا به پروفایل ۵۰ میلیون از کاربران فیس‌بوک دسترسی پیدا کرده است.

کریستوفر ویلی، از کارکنان سابق شرکت کمبریج آنالتیکا از کسانی است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها از این ماجرا پرده برداشت. او می‌گوید: «تصور کنید من می‌گویم آیا در ازای یکی دو دلار در این نظرسنجی شرکت می‌کنید و شما برای شرکت در این نظرسنجی از اپلیکیشنی که من معرفی می‌کنم استفاده می‌کنید. من نه تنها از پاسخ‌ها مطلع می‌شوم بلکه با این اپ به داده‌های فیس‌بوک شما هم دسترسی پیدا می‌کنم. یعنی با یک نظرسنجی ساده از صدها پست و داده شما مطلع می‌شوم.»

اقدام آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا

روزنامه "واشنگتن‌ پست" خبر داده که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) تحقیقاتی رسمی علیه فیس‌بوک آغاز کرده است.

در پی این رسوایی فیس‌بوک از دوشنبه ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) حدود ۵۰ میلیون دلار ارزش سهام خود در بازار بورس را از دست داد. در این بین مقام‌های آمریکایی اولین شکایت خود علیه فیس‌بوک را ارائه کرده‌اند. آن‌ها سه‌شنبه ۲۰ مارس در دادگاهی در سان فرانسیسکو مدیریت فیس‌بوک را به گمراه کردن اذهان عمومی در مورد توانایی‌های این شرکت در حفاظت از داده‌های شخصی کاربران متهم کردند.

طبق گزارش روزنامه "لس آنجلس تایمز"، فیس‌بوک همچنین متهم شده که مقررات خود در حفاظت از داده‌های کاربران را نیز نقض کرده است.

آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در توییتر از دعوت از مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیس‌بوک به پارلمان خبر داده است. او نوشته است، فیس‌بوک باید "در برابر ۵۰۰ میلیون اروپایی روشن سازد که داده‌های شخصی نباید برای دستکاری در دموکراسی استفاده شود."

دامیان کالینز، رئیس کمیته دیجیتال و رسانه‌ها در پارلمان بریتانیا نیز از زاکربرگ خواسته است، در این کمیته حاضر شود و به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.

الکساندر نیکس، مدیر اجرایی شرکت کمبریج آنالتیکا که سه‌شنبه ۲۰ مارس تعلیق شد به کسی که خود را ارباب‌رجوع‌ این شرکت جا زده اما در حقیقت خبرنگار شبکه چهار تلویزیون بریتانیا بود اطلاعاتی درباره روابط شرکت خود با ترامپ داده است.

نیکس می‌گوید، او فقط وارد این بازی شده و "بازی کرده است." کاخ سفید تا کنون در این مورد به صورت رسمی واکنش نشان نداده است. با این حال این مسئله مدت‌هاست که پیامدهای خود در واشنگتن را نشان داده است: اپوزیسیون خواستار روشنگری در این مورد شده که آیا درز احتمالی داده‌ها در فیس‌بوک به پیروزی ترامپ انجامیده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان