arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
روزنامه هاآرتص:

ایران چگونه در عراق در حال شکست عربستان است؟ / در بغداد همه چیز ایرانی است؛ از تاکسی های زرد رنگ تا میوه ها

سی سال پس از جنگ ایران و عراق که در آن عربستان از بغداد حمایت می کرد، احتمال دارد در جنگ نیابتی، تهران بازهم ریاض را شکست دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران چگونه در عراق در حال شکست عربستان است؟ / در بغداد همه چیز ایرانی است؛ از تاکسی های زرد رنگ تا میوه ها

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: سی سال پس  از جنگ ایران و عراق که در آن عربستان از بغداد حمایت می کرد، احتمال دارد در جنگ نیابتی، تهران بازهم ریاض را شکست دهد.

به گزارش «انتخاب»؛  این روزنامه در ادامه نوشت: چندان دشوار نیست که نشانه هایی پیدا کنیم  که حکایت از برنده شدن ایران در جنگ نیابتی  با عربستان سعودی در عراق داشته باشند.

شبه نظامیان شیعه عراقی وفاداری ویژه ای نسبت  به ایران دارند  و سیاستمداران عراقی نیز بارها به تهران سفر کرده اند . از سوی دیگر این محصولات شرکت های ایرانی هستند که همه چیز را(اقلام خوراکی ) از تاکسی های زرد بغداد (که عمدتا ایرانی هستند ) وارد یخچال، فریزرهای بازارهای عراق می کنند.

سال ها پیش عراق بزرگترین تولید کننده میوه های شیرین در منطقه بود. اما سالهای غفلت و جنگ  بین 1980-1988 با ایران باعث شد صنعت میوه در عراق افول کرده و  تولید داخلی میوه نیز  به میزان قابل توجهی کاهش یابد . اما اکنون تولیدکنندگان ایرانی به راحتی کارتن های میوه را وارد بازار عراق می کنند و رقبایی مثل عربستان را عقب می رانند.

یکی از تولید کنندگان ایرانی دراین خصوص می گوید تا 3 سال  پیش، 20 درصد از تولیدات ما در عراق فروش می رفت که اکنون به به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

عراق یکی از چندین میدان نبرد نیابتی میان تهران و ریاض است.  آنها در لبنان  و برخی دیگر از کشورها نیز رقابت دارند.

اما رقابت آنها و درگیری های منطقه ای موجب نگرانی در پایتخت های غربی از جمله واشنگتن درمورد درگیری مستقیم بین ریاض و تهران افزایش داده است.

اگرچه ایران از سال 1980 تا 1988 با عراق جنگید اما دشمنی عراق با عربستان سعودی ابعادی بزرگتر دارد . درواقع ریاض و بغداد در سال 2015 پس از 25 سال روابط غیرصمیمانه( که  از تهاجم خصمانه  صدام حسین به کویت آغاز شده بود )،  به سوی تجدید روابط گام برداشتند.

پس از حمله امریکا به عراق که در سال 2003  منجربه سرنگون شد صدام حسین شد، ایران نفوذ خود را در عراق افزایش داده است. این افزایش روابط تا حدی پیش رفته که این کشورها هم اکنون متحدان نزدیک یکدیگر هستند. تهران با کمک به بغداد برای شکست دادن داعش و  دشمنان  متقابل روابط خود را گرم تر کردند.

بهبود روابط  با عراق، ایران را قادر ساخته است روابط  خود را در بسیاری از حوزه ها ، از جمله کسب و کار نیز توسعه دهند.

یک دیپلمات غربی که سالها  سیاست ایران را از  نزدیک  دنبال کرده است، گفت: "این یک دیپلماسی زیرکانه است. به عراقی ها کمک کنید، سپس مطمئن شوید که آنها به شما کمک می کنند تا کسب و کاری مشروع را راه اندازی کنید."

به گفته یکی از مقامات عراقی، ایران در حال حاضر شریک تجاری بزرگ عراق است که سالانه حدود 12 میلیارد دلار درآمد دارد. این در حالی است که تجارت سالانه بین عربستان سعودی و عراق در حدود 6 میلیارد دلار است.

تهران غذا، دام، مواد ساختمانی و محصولات پلاستیکی را به عراق صادر می کند. معامله گران محلی می گویند مواد غذایی ایرانی و وسایل نقلیه ارزان قیمت، از جمله تاکسی های زرد که در همه جا در بغداد،حضور دارند  بر بازارهای عراق تسلط دارند. طبق گفته معاون وزیر کشاورزی، مهدی القیسی، بازاریابی و بسته بندی،  نیز مسئله ای تعیین کننده است.

نظرات بینندگان