arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
اسپلینتر نیوز:

ترامپ تمامی مخالفان جنگ با ایران را از سر راه بر می دارد!

مشاور امنیت ملی ایالت متحده ؛ ژنرال مک مستر ، یکی از علاقه مندان به ایجاد سیاست خارجی گسترده و البته یکی از چندین مشاور ارشد کاخ سفید است که مانع شده ترامپ با ایران وارد مجادله شدید شود . بر همین اساس نیز پیش بینی می شود وی اخراجی بعدی کاخ سفید باشد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ تمامی مخالفان جنگ با ایران را از سر راه بر می دارد

مشاور امنیت ملی ایالت متحده ؛ ژنرال مک مستر ، یکی از علاقه مندان به ایجاد سیاست خارجی گسترده و البته یکی از چندین مشاور ارشد کاخ سفید است که مانع شده ترامپ با ایران وارد مجادله شدید شود . بر همین اساس نیز پیش بینی می شود وی اخراجی بعدی کاخ سفید باشد .

 

به گزارش انتخاب به نقل از اسپلینتر نیوز ، گرچه مک مستر تاکنون رسما اخراج نشده است، اما ترامپ مدت ها است که روی رفتن او و جایگزین کردن شخصی دیگر برای پست وی برنامه ریزی کرده است . برای مثال برخی تیترهای گزارش های واشنگتن پست در ماه های اخیر شامل این موارد بوده است :

 

"رئیس جمهور ترامپ تصمیم گرفته است که ژنرال مک مستر را از عنوان مشاور امنیت ملی خود حذف کند و به گفته پنج نفر از منابع آگاه حاضر در کاخ سفید ، ترامپ با جدیت در حال بررسی و بحث در مورد جایگزین های بالقوه مک مستر است . وی آماده است این پست را تحویل فرد دیگری دهد ."

 

"ترامپ اکنون مشکلی با برکناری مک مستر ندارد اما مایل است او را در زمانی مناسب اخراج کند، چراکه نمی خواهد او تحقیر شود و از سوی دیگر جایگزین مناسبی برای او پیدا کند"

 

"واکنش مک مستر نسبت به موضوع ایران کاملا مشابه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه است. گزارش شده است که هر دو رهبر وزارت امور خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده در حمایت از معامله هسته ای ایران قرار دارند. نامزد ترامپ برای جایگزینی تیلرسون، مدیر سی آی ای مایک پومپئو، است که دولت ایران را در اکتبر گذشته بسیار خطرناک ارزیابی کرد.

 

به اعتقاد پاول بلست نویسنده این مقاله ، برخی گزارش ها حکایت از آن دارند که نامزدهای جایگزین مک مستر، شامل سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد جان بولتون است ، وی در سال 2015 میلادی در نیویورک تایمز ادعا کرد که اقدام به رفتارهای پیشگیرانه علیه ایران خواهد کرد و طی سال گذشته نیز از ترامپ درخواست کرد تا معامله هسته ای ایران را تمدید نکند. از دیگر نامزدهای بالقوه این پست می توان به کیت کلوگ، رئیس ستاد شورای امنیت ملی اشاره کرد که نقش بسزایی در فاجعه بازسازی عراق ایفا کرده و پس از آن برای بیش از یک دهه به عنوان مدیر اجرایی پروزه های پیمانکاری نظامی فعالیت کرده است .

 

دلایلی مضحک وجود دارد که حکایت از علاقه مندی ترامپ به هر 2 این افراد دارد :

 

برای مثال کلوگ با ترامپ در بسیاری از سفرهای داخلی سفر می کند، علت بخشی از این همراهی را می توان علاقه شخصی ترامپ به وی دانست که می گوید او فردی سرگرم کننده است .بولتون نیز چند بار با ترامپ ملاقات کرده و اغلب با غرایز رییس جمهور موافق است. بولتون به طور منظم رئيس جمهور را در کانال فاکس نیوز ستایش می کند، و در تلویزیون ظاهر را به خوبی به نفع ترامپ حفظ می کند .

 

گابریل شرمن نیز در گزارش خود طی جلسه هفته گذشته کاخ سفید به وضوح از ترامپ شنیده که به بولتون می گوید ؛ کاخ سفید به تو نیاز دارد.افزون بر این ها ترامپ از تماس های مک مستر با سوزان رایس از اعضای کابینه دولت اوباما دل خوشی ندارد :


یک منبع آگاه در این خصوص می گوید :ترامپ عملا با حرفای خود بولتون را به کاخ سفید دعوت کرد . بولتون نیز پاسخ داد که تنها دو کار برای او وجود دارد: وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی. ترامپ نیز گفت :" من شما را به زودی دعوت میکنم." منابع آگاه افزودند که ترامپ اغلب وقت خود را با بولتون میگذراند.

 

در واقع در شرایطی که مک مستر با مشاور سابق امنیت ملی باراک اوباما ، سوزان رایس، به طور خصوصی صحبت می کرد.ترامپ ضمن تمسخر او به بولتون گفت:" آیا می توانید به این زن معتقد باشید ؟ به سوزان رایس؟ می تونی باور کنی؟'


در ماه دسامبر، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، نیکی هیلی، در بیانیه ای ادعا کرد که ایران محدودیت های سازمان ملل متحد را از طریق تأمین شورشیان یمنی با موشک ها نقض کرده است؛ زیرا لوگوی یک شرکت ایرانی روی موشک ها است؛ گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد نشان داد که موشک ها دارای یک جزء آمریکایی نیز است. ایران نیز برای پاسخ به هیلی سخنرانی او را با سخنرانی کالین پاول که عراق را متهم به داشتن سلاح های کشتارمی کرد ، مقایسه کررد .

 

تیلرسون رفته و مک مستر در شرف جدایی از کابینه است و احتمالا صداهایی خشمناک و هراس آور جایگزین های بعدی آنان خواهند شد . بنابراین فشارها برای جنگ با ایران رو به افزایش است . ایده ای که حتی بدتر از جنگ ناموفق با عراق و افغانستان، است.

نظرات بینندگان