arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷

تلاش عربستان برای وارد کردن ایران به دخالت در حملات ۱۱ سپتامبر

عربستان سعودی با ادعای دخالت ایران در حملات ۱۱ سپتامبر، این کشور را وارد یک روند قضایی در آمریکا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عربستان سعودی با ادعای دخالت ایران در حملات ۱۱ سپتامبر، این کشور را وارد یک روند قضایی در آمریکا کرده است.

به گزارش انتخاب؛ الجزیره سحرگاه روز جمعه طی گزارشی از اینکه سعودی‌ها، ایران را به یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اضافه کرده‌اند، خبر داد.

الجزیره با استناد به اسناد دادگاهی گزارش کرده که وکلای عربستان سعودی در پرونده رسیدگی به نقش عربستان در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ضمن متهم کردن تهران به نقش آفرینی در این حملات خواستار تجمیع پرونده و رسیدگی همزمان به نقش ایران شدند.

این شکایت‌نامه ادعا کرده ایران، حزب‌الله لبنان و القاعده کمیته‌ای برای نظارت بر عملیات‌های مشترک ضد آمریکایی تشکیل داده‌اند.

ادعای عربستان در حالی مطرح شده که کمیسیون ۱۱ سپتامبر که بعد از حملات برای بررسی عاملان این حادثه تشکیل شد شواهدی از نقش ایران در این حادثه نیافت.

در شکایت‌نامه "Dillaber در برابر جمهوری اسلامی ایران" که در روز نهم مارس امثال تنظیم شده ادعا شده است که، وزارت امنیت و اطلاعات ایران همراه با عربستان سعودی از ۱۹ هواپیماربای این حادثه حمایت کرده‌اند؛ که ۱۵ نفر از آنان، شهروند عربستان بوده‌اند.

همچنین ادعا شده که ایران تروریست‌های القاعده را آموزش می‌دهد، اگرچه این آموزش‌ها افراد دخیل در ۱۱ سپتامبر را شامل نمی‌شود اما شاکیان ادعا کرده‌اند که همین «حمایت ایران از القاعده» برای مسئول شناختن این کشور کافی است.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ قانونی موسوم به جاستا، "عدالت در برابر حامیان تروریسم" به تصویب رساند که مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخور دارند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکا لغو می‌کند.

نظرات بینندگان