arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷

وندی شرمن: تصمیم ترامپ برای انتصاب بولتون خبر بدی برای تنش در روابط ایران و کره شمالی است

«وندی شرمن» مذاکره کننده پیشین توافق هسته ای ایران درباره اقدامات «دونالد ترامپ» از جمله وضع تعرفه بر واردات کالاهای چینی و انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وندی شرمن:تصمیم ترامپ برای انتصاب بولتون خبر بدی برای تنش در روابط ایران و کره شمالی است.تارنمای آمریکایی «سی ان بی سی» در گزارش روز جمعه خود اقدامات اخیر ترامپ، از اعمال تعرفه های جنجال برانگیز گرفته تا انتصاب جان بولتون، را عامل احتمالی درآسیب رساندن به سیاست خارجی آمریکا از جمله در خصوص کره شمالی و ایران ارزیابی کرد.


این رسانه به نقل از شرمن، معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده اصلی سابق این کشور در مذاکرات هسته ای، هشدار داد: تصمیم ترامپ برای انتصاب بولتون خبر بدی برای تنش در روابط ایران و کره شمالی است.


شرمن در این زمینه گفت: برای مثال، تصمیم ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات کالاهای چینی به ارزش 60 میلیارد دلار در شرایطی اتخاذ شده که واشنگتن به کمک پکن برای مهار پیونگ یانگ مجهز به سلاح هسته ای نیاز دارد. 


ترامپ از مدتها قبل «شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین را برای فشار بر کره شمالی به منظور وادار کردن رهبر این کشور برای حضور در میز مذاکرات تحت فشار قرار داده است.


شرمن گفت: اقدام ترامپ برای معرفی بولتون به عنوان جانشین مک مستر، خطر بیشتری را به ویژه در آستانه نشست تاریخی سران دو کشور ایجاد می کند.


این نشست که قرار است با حضور سران کره شمالی و آمریکا برگزار شود در حال بررسی است.


سی ان بی سی با یادآوری توصیه های قبلی بولتون درباره لغو توافق و ارائه استدلال هایی در توجیه ضرورت حمله آمریکا به کره شمالی به نقل از شرمن افزود: دیدگاه های جنگ طلبانه بولتون می تواند ترامپ را وادار به تحقق خواسته هایش در خصوص ایران و کره شمالی کند.


این کارشناس ارشد غیر مقیم مدرسه کندی دانشگاه هارواد و مشاور ارشد گروه البرایت استون افزود: خطرات بسیاری وجود دارد و بیشترین نگرانی من از این بابت است که رئیس جمهوری درکی از این مساله ندارد که مسائل ایران، چین و کره شمالی چطور با هم در ارتباط هستند و ما باید به دنبال راهبردی جامع باشیم. 


مذاکره کننده سابق آمریکا همچنین گفت: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا ممکن است تلاش کند پشت صحنه تنش ها را کاهش داد اما معلوم نیست تا چه اندازه موفق خواهد بود. 


ترامپ اواسط ماه مه (اردیبهشت) را به عنوان آخرین مهلت قدرت های اروپایی برای عمل خواسته هایش در خصوص (اصلاح) توافق تعیین کرده است.


شرمن گفت: سفر «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به واشنگتن در ماه آوریل (فروردین) اهمیت «بسزایی» در سرنوشت توافق هسته ای خواهد داشت. 


وی اشاره کرد که به نظر می رسد مکرون با ترامپ کنار بیاید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان