arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

وزرای خارجه آلمان و فرانسه با موضوع برجام به اسرائیل می‌روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزرای خارجه آلمان و فرانسه هفته آینده برای بحث درباره برجام و راههای جلوگیری از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای به سرزمین اشغالی سفر می‌کنند.

به گزارش انتخاب؛ «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه قرار است اوایل هفته آینده به سرزمین اشغالی سفر کنند و با تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

روزنامه تایمز اسرائیل در این خصوص گزارش کرد، وزرای خارجه آلمان و فرانسه قصد دارند در این سفر در ارتباط با تلاش‌های کشورهای اروپایی برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام نیز گفت‌وگو کنند.

ماس قرار است در این سفر با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کند.

وی همچنین قرار است از موزه «یادواشم» که صهیونیست‌ها برای بزرگداشت هولوکاست آن را راه‌اندازی کرده‌اند نیز بازدید داشته باشد.

با توجه به مهلت اواسط ماه مه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا برای همراهی با واشنگتن در خصوص اعمال فشار به ایران به منظور جلب نظر وی برای ادامه حضور در برجام، مذاکره‌کننده آمریکا با انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص بسته‌ای با هدف متقاعد کردن همپیمانان اروپا برای پذیرش محدودیت‌های جدید برای اصلاح برجام، همکاری می‌کنند.

ترامپ در صدد است ایران را برای دنبال کردن فعالیت‌های موشکی که بخشی از برجام نیست، تنبیه کند و همچنین خواستار گسترش دسترسی بازرسان بین‌المللی هسته‌ای به سایت‌های نظامی ایران و افزایش بازه زمانی محدودیت‌هایی است که برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران معین شده است.

«برایان هوک» مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا که مذاکره با اروپایی‌ها را رهبری می‌کند، گفته است که اگر توافقی تا ما می حاصل نشود، ترامپ به طور قطع از برجام خارج می‌شود.

تعیین این ضرب‌الاجل غیرمتعارف موجب شده است که نزدیک‌ترین همپیمانان اروپا در موقعیت ناخوشایندی برای پیش‌بینی آنچه که ترامپ را راضی و خشنود می‌کند، قرار گیرند.

بنا به گفته یکی از مشاورانی که در جریان وضعیت مذاکرات قرار دارد، تیم مذاکره‌کننده در حال حاضر بر روی طرح اصلاح دو طرفه کار می‌کنند که برنامه موشکی ایران را به دو دسته تقسیم می‌کند: موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای بلندبرد با قابلیت هسته‌ای که می‌تواند اروپا را هدف قرار دهد و موشک‌هایی با برد کوتاهتر که می‌تواند همپیمانان و دوستان آمریکا از جمله عربستان، اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی و همچنین دارایی‌های نظامی آمریکا را هدف قرار دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد، تحریم‌هایی ممکن است برای هر دو این موشک‌ها وضع شود اما تحریم‌هایی که برای موشک های بلندبرد وضع می‌شود، احتمالا سخت‌تر است و اگر ایران این موشک‌ها را آزمایش یا منتقل کند، تحریم‌ها به طور خودکار آغاز می‌شود.

بنا به گفته دیپلمات‌های اروپایی، انگلیس، فرانسه، آلمان در اصل با تنبیه تهران برای موشک‌های بلندبرد موافق هستند اما با این استدلال نیز همراهی می‌کنند که ایران که فاقد نیروی هوایی قدرتمند است، به موشک‌های کوتاه‌برد برای دفاع شخصی قانونی نیاز دارد.

از آنجایی که روسیه و چین با اصلاح و تغییر برجام مخالف هستند، آمریکا در صدد است با کشورهای اروپایی عضو برجام وارد گفت‌وگو شود و استدلال می‌کند که حتی اگر ایران رسماً به توافق تکمیلی نپیوندد،  تعلیق تحریم‌ها، انگیزه کافی را به آنها می‌دهد تا به صورت داوطلبانه با شروط جدید سازگار شوند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان