arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

احتمال اخراج دیپلمات‌های روس از ۲۰ کشور اروپایی

حدود 20 کشور اروپایی برای همراهی با انگلیس در قضیه مسمومیت «سرگئی اسکریپال» قصد دارند دیپلمات‌های روس را از کشورهای خود اخراج کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارش کرد که دستکم 20 کشور اروپایی قصد دارند، در حمایت از انگلیس، دیپلمات‌های روس را از کشورهای خود اخراج کنند.

به گزارش انتخاب؛ رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه هفته گذشته، در حمایت از انگلیس، از مسکو به دلیل مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس در انگلیس به شدت انتقاد کردند و یک اعتراض نمادین، فرستاده‌های خود در مسکو را فراخواندند.

طبق گزارش اسپوتنیک، احتمال می‌رود، فرانسه، آلمان، لهستان، ایرلند جنوبی، هلند، استونی، لتونی، لیتوانی، بلغارستان، جمهوری‌ چک، دانمارک و 9 کشور دیگر انگلیس را همراهی کنند و دیپلمات‌های روسیه را اخراج کنند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که شورای امنیت ملی آمریکا نیز به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده است تا دیپلمات‌های روس را از خاک آمریکا اخراج کند.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است.

با اینحال مقامات روسیه تأکید دارند که روسیه زرادخانه‌ تسلیحات شیمیایی خود را به طور کامل امحا کرده است و هرگونه نقش خود در این حادثه را رد کرده است.

این اقدامات علیه روسیه در حالی صورت می‌گیرد که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در 14 ماه مارس در سخنرانی خود مدعی شد که در واکنش به مسموم شدن اسکریپال و دخترش، 23 دیپلمات روس را اخراج می‌کند که چند روز پیش این دیپلمات‌های اخراج شده لندن را ترک کردند و روسیه نیز در اقدامی متقابل، 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد که روز گذشته مسکو را ترک کردند.

مسکو ضمن رد اتهامات انگلیس درباره حادثه «سالزبری»، پیشنهاد داده است که در تحقیقات درباره این حادثه مشارکت کند و خواستار دسترسی به عامل شیمیایی شده که اسکریپال با آن مسموم شده است که این پیشنهاد رد شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان