arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

«عفرین» به طور کامل به تصرف ترکیه درآمد

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که منطقه عفرین در شمال سوریه به طور کامل به کنترل ارتش ترکیه درآمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که منطقه عفرین در شمال سوریه به طور کامل به کنترل ارتش ترکیه درآمده است.

به گزارش انتخاب؛ ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد.

نیروهای ارتش ترکیه هفته گذشته به همراهی عناصر ارتش آزاد سوریه در پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون شهر عفرین را اشغال کردند ولی مناطق روستایی اطراف این شهر به طور کامل تصرف نشد.

نبرد طرفین در مناطق روستایی اطراف عفرین در یک هفته گذشته ادامه داشت و دقایقی پیش ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه مدعی تصرف کامل منطقه عملیاتی 2 هزار کیلومتری عفرین شد.

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه همچنین در این اطلاعیه اعلام کرد که عملیات کشف و خنثی‌سازی مین و تله های انفجاری به منظور بازگشت مردم شهرستان عفرین سوریه ادامه دارد.

دولت سوریه با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.

سوریه چند روز پیش نیز با محکوم کردن اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، نقض تمامیت ارضی و حضور ارتش ترکیه در عفرین را تجاوزکارانه خوانده و با محکوم کردن این اقدام، خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه از خاک خود شد.

نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف به خصوص از سوی برخی مقامات اروپایی و پارلمان اروپا محکوم شده و همه آنها خواستار پایان دادن به عملیات ارتش ترکیه در عفرین شده اند.

عملیات عفرین علاوه بر مخالفت های خارجی، موجب اعلام مخالفت هایی در داخل ترکیه نیز شده به طوری که تا کنون بیش از یکهزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شده اند.
ب

نا به اعلام شبکه خبر7 ترکیه، در جریان درگیری و اشغال شهر عفرین توسط ارتش ترکیه و عناصر ارتش آزاد سوریه، سه هزار و 700 نفر از نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) نیز کشته شده اند.

ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرد که در جریان عملیات 58 روزه شاخه زیتون در عفرین سوریه، 49 نظامی این کشور کشته و 225 نفر دیگر مجروح شدند.

نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه چند روز پیش اعلام کرد که 409 نفر از عناصر ارتش آزاد سوریه در جریان عملیات عفرین کشته شده اند.

همچنین برخی منابع خبری از جمله دیده بان حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان غیرنظامی این عملیات را بیش از 300 نفر و نیز تعداد آوارگان تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه را بیش از 200 هزار نفر اعلام کرده اند.

ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان