arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

سرعت وزش باد در اشنویه به 100 کیلومتر بر ساعت رسید

رئیس اداره هواشناسی اشنویه از توابع آذربایجان غربی گفت: سرعت وزش لحظه ای باد در این شهرستان به 100 کیلومتر بر ساعت رسید که یک رکورد در این موقع از سال به شمار می رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صالح راوندی با بیان اینکه تاکنون خسارتی از این تند باد در این شهرستان گزارش نشده است، اظهار کرد: متوسط سرعت وزش باد طی 24 ساعت گذشته در اشنویه به 54 کیلومتر بر ساعت رسیده است.


رئیس اداره هواشناسی مهاباد نیز با اشاره به وقوع تندباد در مناطق جنوبی آذربایجان غربی گفت: سرعت تندباد در این شهرستان به 70 کیلومتر بر ساعت رسید.


اردلان محمدپور افزود: بر اساس نقشه های هواشناسی امواج ناپایدار از ابرهای جنوبی به همراه تندباد از روز گذشته به منطقه وارد شده است و تا عصر فردا /یکشنبه/ به فعالیت خود ادامه می دهد.


وی با اشاره به اینکه سرعت تندباد در مهاباد موجب گرد وخاک در منطقه و کاهش دید افقی شده است، اضافه کرد: از اواخر وقت امروز بارش های رگباری و رعد و برق و آبگرفتگی در برخی از شهرهای جنوبی استان دور از انتظار نیست.

** سرعت وزش باد در ارومیه به 90 کیلومتر بر ساعت رسید
ارومیه- ایرنا- کارشناس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: سرعت وزش باد در ارومیه به 90 کیلومتر در ساعت رسیده است و این شرایط جوی تا آخرین ساعت شامگاه شنبه ادامه می یابد.
مهدی کریمی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه وزش باد در کلیه مناطق این استان گزارش شده، افزود: ورزش باد در شمال و مرکز آذربایجان غربی شدیدتر است و رفته رفته از سرعت آن کاسته می شود.
وی بیان کرد: از روز یکشنبه بارندگی های همراه با رعد و برق در آذربایجان غربی از شمال استان شروع می شود و به تدریج مرکز و جنوب آن را فرا می گیرد.
به گفته وی آبگرفتگی معابر طی روزهای آینده دور از انتظار نیست و لازم است تا تدابیر لازم به کار گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه دمای هوا از روز یکشنبه کاهش 2 تا سه درجه ای خواهد داشت، اظهار کرد: دمای هوای ارومیه در 24 ساعت گذشته بین 6 تا 24 درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان بوده است.
وی ادامه داد: تکاب با صفر درجه و شوط با 27 درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرم ترین شهرهای استان در 24 ساعت گذشته بوده است.

** گرد و خاک هوای سه شهر آذربایجان غربی را ناسالم کرد
ارومیه- ایرنا- رئیس اداره امور آزمایشگاه های آذربایجان غربی گفت: هوای سه شهر ارومیه، بوکان و سردشت روز شنبه، چهارم فروردین به علت وجود گرد و خاک برای گروه های حساس ناسالم است.
سعید موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گزارش وضعیت شاخص کیفیت هوای ایستگاه های سطح استان آذربایجان غربی بر اساس شاخص AQI بیانگر این است که هوای ارومیه با شاخص 125 برای گروه های حساس ناسالم است.
وی بیان کرد: هوای شهرستان بوکان با شاخص 114 و شهرستان سردشت با شاخص 123 نیز برای گروه های حساس ناسلم بوده است.
وی گفت: منشا این آلودگی گرد و خاک تشکیل شده در کشور عراق و سوریه بوده که به علت وزش باد وارد استان شده است.
وی بیان کرد: این ذرات از روز گذشته وارد آذربایجان غربی شده و لازم است تا شهروندان نکات لازم را در ارتباط با سلامتی رعایت کنند.
موسوی توصیه کرد تا اطلاع ثانوی و خروج این پدیده از استان هم استانی های ساکن در این شهرها به ویژه بیماران قلبی و عروقی، کودکان، کهنسالان و بیماران خاص از تردد در سطح خیابان های شهر پرهیز کنند. 
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای هشت ایستگاه سنجش آلاینده های هواست که در شهرهای ارومیه، سلماس، خوی، بوکان و سردشت نصب و مشغول به فعالیت است.
تا زمان حاضر و بر اساس اعلام مسئولان وزش شدید باد یک نفر فوتی و 14 نفر مصدوم در شهر قطور از توابع شهرستان خوی( در آذربایجان غربی) برجا گذاشته است. 

نظرات بینندگان