arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

جهانگیری : حمایت از کالای ایرانی عالمانه و دلسوزانه است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: رویکرد حمایت از کالای ایرانی یک هدف گیری بسیار عالمانه و دلسوزانه‌ است و باید بطور جدی به مبحث تولید کالای ایرانی پرداخته شود تا محصولات داخلی رونق گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جهانگیری :حمایت از کالای ایرانی عالمانه و دلسوزانه استجهانگیری عصر شنبه در آیین رونمایی از خودرو هیوندای اکسنت در بم افزود: هیچ کشوری نمی تواند به توفیق برسد مگر به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خود اهمیت ویژه دهد . 


وی با تاکید بر اینکه باید با صیانت از محصول داخلی فرهنگ جامعه به سمت مصرف کالای ایرانی برود، افزود: نظرسنجی پیش نیاز یک تصمیم گیری جدی در این زمینه است. 


معاون اول رئیس جمهوری گفت: متاسفانه مصرف محصول خارجی در برخی منازل مسکونی کشور به وفور دیده می شود و فروش نرفتن کالای ایرانی به غصه ای جدی تبدیل شده است. 


وی افزود: رسانه ها به جای محکوم کردن عده ای خاص در استفاده از کالای خارجی ، برای اصلاح و فرهنگ سازی بین مردم برای افزایش ارزش کالاهای ایرانی تلاش کنند. 


جهانگیری اظهار داشت: گام نخست برای حمایت از محصولات و تولید کنندگان داخلی فرهنگسازی برای حمایت مردم از کالای داخلی است.

 
وی گفت: همچنین تولیدات داخلی باید کیفیت خوبی داشته باشند و در کشور نباید بازار انحصاری وجود داشته باشد زیرا این بازار جفا به مردم و مصرف کننده است. 


معاون اول رئیس جمهوری افزود: از مردم می خواهیم کالای داخلی مصرف کنند و از تولید کنندگان هم کیفیت و قیمت مناسب مطالبه می کنیم زیرا باید بازار رقابت در کشور ایجاد شود. 


وی عنوان کرد: با افزایش کیفیت در بازار داخلی، فروش افزایش یافته و برندهای داخلی توسعه می یابند چرا که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی رقابت است. 


**مجموعه کالاها در ایران قاچاق می شود 
جهانگیری بیان کرد: یکی از انتظارات تولید کنندگان داخلی مبارزه با قاچاق کالا است و ایران معدود کشوری است که مجموعه ای از کالاها در این کشور قاچاق می شود. 


وی گفت: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 6 محصول از جمله قطعات خودرو، موبایل و نساجی به عنوان پایه اصلی قاچاق شناسایی شدند. 


وی ادامه داد: و بمیتصمیم بر این شد که روی این کالاها تمرکز بیشتری شود و برای قاچاق این کالاها راهکاری پیدا شده است از جمله برای جلوگیری از قاچاق موبایل هم اکنون طرح رجیستری شدن اجرا می شود. 


معاون اول رئیس جمهوری افزود: تولید کننده داخلی باید از قاچاق در بازار داخلی ایمن شود و نباید بازار را به طور کامل برای خارج از کشور باز کرد و در این راستا ضمن حفاظت و حراست از بازار، نباید درب های بازار کشور را بروی واردات کاملا باز کرد. 


**سرمایه گذاران خارجی با تولیدکنندگان داخلی مشارکت کنند 
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی کالاهای داخلی کیفیت خوبی دارند و در بازار خارجی قابل رقابت هستند ، اظهار کرد: باید به سرمایه گذاران و تولید کنندگان خارجی که به بازار داخل کشور دل بسته اند بگوییم با شرکای ایرانی سرمایه گذاری کنند. 


جهانگیری گفت: واردات به کشور باید مدیریت شود و کالاهای وارداتی استاندارد لازم را داشته باشد. 


وی با بیان اینکه برخی می گویند یک عده می توانند کار کنند و ما نمی توانیم افزود: نباید مانع تولیدکنندگانی که با آنها به هر دلیلی مشکل داریم بشویم زیرا این افراد اشتغالزایی می کنند و افراد بسیاری را مشغول بکار کرده اند. 


معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: وجود خدمات پس از فروش برای کالاهای داخلی لازم است و در سال 92 بخشنامه ای با عنوان شرکت خارجی برای هر کالای بادوام وارداتی به کشور باید در ایران نمایندگی داشته باشد ابلاغ کردم و از این راه شرکت ها مسئولیت خدمات پس از فروش کالای خود را برعهده می گیرند. 


**ایران کشوری مهم و استراتژیک است 
وی گفت: ایران کشوری استراتژیک و مهم با جمعیت بالا و ذخایر خدادادی فراوان ازجمله مقام نخست ذخیره نفت و گاز جهان و جمعیت جوان، فروشندگان خارجی را برای سرمایه گذاری در کشور تحریک می کند.

 
جهانگیری افزود: اگر ملت ایران با این تحریم ها و تهدیدات می ترسید امروز این جایگاه را نداشت زیرا تمدن پشتوانه ایران است و کشور با تمدن خود با دنیا سخن می گوید. 


معاون اول رئیس جمهوری ابراز کرد: افرادی ازجمله رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی برای کشور محسوب نبوده و نمی توانند مانع فعالیت و پیشرفت کشور شوند.


جهانگیری گفت : ممکن است برخی نگذارند کارهای توسعه ای به خوبی پیش برود اما ایران در قرن های متمادی به خوبی از خطرات پیش روی خود گذر کرده است. 


وی با اشاره به اینکه ایران در تمدن دنیا سهم دارد و باید با ملت ایران با احترام برخورد شود، گفت: اگر برخی با ادب و با استدلال سخن بگویند ایرانیان همواره اهل گفت و گو و مذاکره هستند. 


جهانگیری با بیان اینکه اردیبهشت ماه مشخص می شود آیا می توان به آمریکا اعتماد کرد؟ و آیا این توافق می شود یا خیر؟ افزود: اگر آمریکایی ها به برجام پشت پا بزنند حداقل پیام آن این است که مردم جهان و کشورها می پذیرند که با این کشور نمی توان تفاهم کرد. 


وی همچنین با تاکید برآنکه فضای بین المللی اهمیت دارد و باید با دنیا از موضع منطق و استدلال وارد شد، عنوان کرد: ایران علاقمند به تعامل و رابطه خوب با دنیا است.

 
وی گفت: کشور نیز باید به بازارهای دنیا ورود کرده و پول و تکنولوژی وارد کشور کند ما باید تبادل فرهنگی داشته باشیم چرا که اهل منطق بوده و خواهان همکاری با دنیا هستیم. 


**باید طی سال 97محدودیت ها را برطرف کرد 
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید در سال جدید محدویت های پیش رو را برطرف کرد و مسیر توسعه، سازندگی، حل مسائل سیاسی و اجتماعی کشور در مسیر صحیح خود قرار گیرد لذا باید در این سال شاهد اتفاقات جدیدی باشیم. 


وی تاکید کرد: بم از خاطره انگیزترین شهرهای استان کرمان است و باید به کمک خداوند گرد محرومیت را از مناطق محروم کشور از جمله شهرستان بم و شرق استان کرمان از بین برد. 


جهانگیری با اشاره به زلزله سال 82 شهرستان بم گفت: یکی از تلخ ترین روزهای زندگی ام زلزله بم بوده است و در چند لحظه بیش از 30 هزار نفر جان خود را از دست داده و به زیر آوار رفتند.


وی افزود: با همت مردم، این شهرستان به خوبی ایستاده و هم اکنون به سرعت درحال توسعه است و البته نواقص زیادی وجود دارد لذا باید مسائل شهرستان های اطراف بم با همت مسئولان و مردم حل شود. 


معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: مهمترین محصول شهرستان بم خرمای مضافتی است و هنوز جای فراوانی برای پیشرفت دارد و باید به آن پرداخته شود. 


وی گفت: از وزیر جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، استاندار کرمان و اتاق بازرگانی می خواهیم راهکاری یابند تا این محصول جایگاه واقعی خود را پیدا کند و این پیشرفت نیازمند اقدامی جدی است. 


وی افزود: دولت تدبیر و امید درپی راه حل برای رفع مشکلات بهداشت، درمان و آب شهرستان بم است. 


**25 درصد خودرو اکسنت تولید داخل کشور است 
فرماندار بم نیز با اشاره به سال حمایت از تولید داخلی گفت: برای حمایت از تولید داخلی باید نهایت سعی و تلاش خود را بکار برد و هم اکنون 25 درصد از خودرو هیوندا اکسنت تولید داخل کشور است. 


هادی شهسوارپور ضمن خیرمقدم به معاون اول رئیس جمهوری برای سفر به این شهرستان افزود: بم نماد بارز تعامل انسان با طبیعت است و این شهرستان، شهر قنوات با طول 60 کیلومتر و قدمت 180 سال نام گرفته است. 


امروز (شنبه) طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان و مسئولان محلی و استانی از اولین خودروی تولیدی هیوندای اکسنت جدید شرکت کرمان موتور رونمایی کرد. 


معاون اول رئیس جمهوری طی این سفر چند روزه به استان کرمان از شهرستان های کرمان، راور، سیرجان و زرند بازدید کرده است. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان