arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷

لاوروف: اخراج دیپلمات‌های روسی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم / این موضوع بر اثر فشار و شانتاژ واشنگتن بروز کرده؛ تعداد بازیگران مستقل در سطح جهانی کم است

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات ضدروسی شماری از کشورها به دلیل فشار گسترده آمریکا است، گفت: مسکو گستاخی کشورهای غربی را بی پاسخ نمی گذارد و به اخراج دیپلمات های روسی پاسخ خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات ضدروسی شماری از کشورها به دلیل فشار گسترده آمریکا است، گفت: مسکو گستاخی کشورهای غربی را بی پاسخ نمی گذارد و به اخراج دیپلمات های روسی پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که برخی کشورها بخاطر اخراج دو دیپلمات روسی از مسکو عذرخواهی می کنند، می دانیم که این مساله بر اثر فشار گسترده و شانتاژ واشنگتن بروز کرده است که ابزار اصلی این کشور در عرصه بین المللی محسوب می شود.
لاوروف در سخنان خود که از شبکه تلویزیونی روسیه24 پخش می شد، خاطرنشان کرد در وضعیت پیرامون مساله فلسطین نیز شاهد چنین رویکردی از سوی آمریکا بودیم و طرف آمریکایی گفت که به فلسطین تا زمانی که با ایده ما (که هنوز بطور کامل تنظیم نشده بود) موافقت نکند کمک مالی نمی کنیم.
وزیر خارجه روسیه همچنین به اظهارات ترزا می نخست وزیر انگلیس در مساله مسمومیت اسکریپال اشاره کرد و افزود: ترزا می با این اظهارات به سیستم قضایی انگلیس توهین می کند.
وی افزود: این تصمیم کشورهای غربی تمایل نخبگان حاکم بر آن برای عدم توجه به خواسته و آرای ملت های خود را نشان می دهد.
لاوروف همچنین گفت که وضعیت پیرامون اخراج دیپلمات های روسی از شماری از کشورها حاکی از آن است که تعداد بازیگران مستقل در سطح جهانی کم است.
بعد از ظهر روز سه شنبه، 14 کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، کانادا و اوکراین شماری از دیپلمات های روس را در حمایت از لندن در خصوص موضوع سالزبری (مسمومیت سرگئی اسکریپال) اخراج کردند؛ تعداد کشورها در حال افزایش است.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.
اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.
روسیه از انگلیس خواسته است که با مدرک صحبت کند و بدون سند روسیه را متهم به این کار نکند.
انگلیس بدون ارایه مدرک، دو هفته پیش 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس از تعطیلی شورای انگلیس در مسکو خبر داد.
ترزا می نخست وزیر انگلیس پس از واکنش شدیدتر روسیه به انگلیس، اعلام کرد که تدابیر دیگری به کار خواهیم بست.

نظرات بینندگان