arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۷

روسیه: ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس در حادثه اسکریپال دخیل یاشند / چرا آمار قربانیان اعلام نمی‌شود؟

وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از رفتار دولت انگلیس در مساله مسمومیت اسکریپال اعلام کرد: رفتار لندن در مساله مسمومیت اسکریپال این تصور را بوجود می آورد که سازمان های اطلاعاتی انگلیس در این حادثه دخالت داشته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از رفتار دولت انگلیس در مساله مسمومیت اسکریپال اعلام کرد: رفتار لندن در مساله مسمومیت اسکریپال این تصور را بوجود می آورد که سازمان های اطلاعاتی انگلیس در این حادثه دخالت داشته اند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: رفتار دولت انگلیس در مساله مسمومیت اسکریپال، پرسش های زیادی را مطرح می کند چرا که به شمار قربانیان این حادثه هیچ اشاره ای نمی شود.
در بیانیه آمده است: اطلاعات در مورد فعالیت آزمایشگاه شیمیایی پورتون داون که در نزدیکی سالزبوری قرار دارد و در آن اقدامات برای ساخت سلاح شیمیایی انجام می گرفت، از سوی آنها محرمانه مانده است.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل مجموعه اطلاعات در مورد حادثه مسمومیت اسکریپال حاکی از بی تمایل بودن دولت انگلیس برای توضیح درباره دلایل واقعی این حادثه و شناسایی مقصران و عوامل آن در سالزبوری است و این تصور را بوجود آورده که سازمان های اطلاعاتی انگلیس در آن دخالت دارند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اگر شواهد برای رد این نظریه به طرف روسی ارایه نشود، این مساله را سوء قصد به جان شهروندان روس بر اثر یک اقدام تحریک آمیز سیاسی خواهیم خواند.
در پایان بیانیه تاکید شده است که طرف انگلیسی مسئول ارائه شواهد درباره حادثه مسمومیت اسکریپال است.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.
اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.
روسیه از انگلیس خواسته است که با مدرک صحبت کند و بدون سند روسیه را متهم به این کار نکند.
انگلیس بدون ارایه مدرک، دو هفته پیش 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس از تعطیلی شورای بریتانیا در مسکو خبر داد.
ترزا می نخست وزیر انگلیس پس از واکنش شدیدتر روسیه به انگلیس، اعلام کرد که تدابیر دیگری به کار خواهیم بست.
روز دوشنبه ششم فروردین ماه آمریکا به همراه بیش از 24 کشور عمدتا عضو ناتو و اتحادیه اروپا، خبر از اخراج همزمان دیپلمات های روس در حمایت از انگلیس داد.

نظرات بینندگان