arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷

حملات اسرائیل به غزه در «روز زمین» / ۱۶ فلسطینی شهید و ۱۴۱۶ تن زخمی شدند / محمود عباس عزای عمومی اعلام کرد

وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدا و زخمی‌های تظاهرات "روز زمین" خبر داد که در روز جمعه برگزار شد، به طوریکه تعداد شهدا به ۱۶ تن و تعداد زخمی‌ها و مصدومان به ۱۴۱۶ تن رسید. در این راستا محمود عباس امروز (شنبه) را عزای عمومی اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدا و زخمی‌های تظاهرات "روز زمین" خبر داد که در روز جمعه برگزار شد، به طوریکه تعداد شهدا به ۱۶ تن و تعداد زخمی‌ها و مصدومان به ۱۴۱۶ تن رسید. در این راستا محمود عباس امروز (شنبه) را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، ده‌ها هزار فلسطینی بی‌دفاع از صبح جمعه در چند نقطه در نزدیکی دیوار حایل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به فراخوان گروه‌های فلسطینی به مناسبت چهل و دومین سالگرد "روز زمین" تجمع کردند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت وابسته به حماس به خبرگزاری آناتولی گفت، از صبح روز شنبه ۱۵ شهید به بیمارستان‌ها منتقل شد و تعداد زخمی‌ها به ۱۴۱۶ تن رسید.

القدره اسامی این افراد را به این ترتیب اعلام کرد، محمد کمال النجار (۲۵ ساله)، وحید نصر الله ابو سمور (۲۷ ساله)، امین منصور ابومعمر (۲۲ ساله)، محمد نعیم أبوعمرو (۲۷ ساله)، احمد ابراهیم عودة (۱۹ ساله)، جهاد احمد فرینة (۳۴ ساله)، محمود سعدی رحمی (۳۳ ساله)، ابراهیم ابو شعر (۲۲ ساله)، عبد الفتاح بهجت عبد النبی (۱۸ ساله)، عبد القادر الحواجری (۴۲ ساله)، ساری ابوعودة، حمدان ابوعمشة، زهیر ابو جاموس (۳۰ ساله)، بادر الصباغ و ناجی أبو حجیر (۲۵ ساله).

جوانان تایرهای خودروها را آتش زده و بطری‌های خالی و سنگ به سمت خودروهای ضد گلوله نظامی رژیم صهیونیستی پرتاب کردند. در حالی که نیروهای ارتش این رژیم به سمت آنها گلوله و گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند.

در حالی که در مرزهای دو طرف نیز نیروهای اسرائیلی با تانک‌هایشان و تک‌تیراندازها در خاکریزها مستقر شده بودند پهپادها نیز گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان در شرق غزه شلیک می‌کردند.

در این راستا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی را مسؤول هدف قرار دادن تظاهرکنندگان فلسطینی و شهادت ۱۶ فلسطینی در شرق غزه دانسته و امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

عباس در سخنرانی ضبط شده که از تلویزیون رسمی فلسطین پخش شد، گفت: آنها با آتش ارتش اشغالگر در مقابل تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی و برای دست یازدیدن به حق تعیین سرنوشت‌شان همانند تمامی ملت‌های جهان به شهادت رسیدند.

عباس از سازمان ملل خواست فورا برای حمایت جهانی از ملت فلسطین مقابل خصومت هر روزه اسرائیل وارد عمل شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یادآور شد، نماینده فلسطین در سازمان ملل را مامور مذاکره با اعضای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل کرده تا تدابیر فوری و ضروری را برای حمایت از ملت فلسطین اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد، شهادت و زخمی شدن این تعداد در تظاهرات مردمی مسالمت‌آمیز دال بر لزوم حمایت بیشتر جامعه جهانی از ملت بی‌دفاع فلسطین است.

عباس گفت، پیامش در اجلاس آتی سران عرب در ماه آینده میلادی پیامی صریح در راستای پایبندی به اصول ملی تا رسیدن به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان طبق قوانین بین‌المللی و طرح صلح عربی خواهد بود.

هیئت عالی ملی "تظاهرات بزرگ" که شامل حماس و گروه‌های فلسطینی و نمایندگان آوارگان است، ۱۰ چادر بزرگ در پنج نقطه در طول مرزهای غزه و اسرائیل و خانواده‌های فلسطینی ده‌ها چادر کوچک در این نقاط برپا کردند. این چادرها در ۲۰۰ متری مرزهای اسرائیل در شرق غزه و شرق خان یونس در جنوب نوار غزه نصب شد.

نظرات بینندگان