arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷

محسن هاشمی: بخش عمده منابع مدیریت شهری صرف اموری شده که اولویت نداشتند؛ مثل فعالیت‌های تبلیغاتی / استعفای نجفی را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: فردی که نتواند که مسئولیت محول شده به او را با بهترین نحو ممکن و با رعایت کارآمدی واثربخشی به انجام برساند در امانت خیانت کرده است و مدیریت او مشروعیت ندارد هرچند به لحاظ فردی و ظاهری بیشترین تقید را داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی: فردی که نتواند که مسئولیتش را با بهترین نحو ممکن انجام دهد در امانت خیانت کرده؛ مدیریت چنین فردی مشروعیت ندارد / بخش عمده منابع مدیریت شهری صرف اموری شده که اولویت نداشتند؛ مثل فعالیت‌های تبلیغاتی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: فردی که نتواند که مسئولیت محول شده به او را با بهترین نحو ممکن و با رعایت کارآمدی واثربخشی به انجام برساند در امانت خیانت کرده است و مدیریت او مشروعیت ندارد هرچند به لحاظ فردی و ظاهری بیشترین تقید را داشته باشد.

به گزارش انتخاب، هاشمی این سخنان را در همایش فصلی مدیران شهرداری بیان کرده است.

او در این همایش، با تبریک فرارسیدن سال جدید که همراه با ماه رجب بوده و روزهای پایانی این ماه مقارن با بعث پیامبر اکرم (ص) است گفت: ماه رجب، در لغت به معنای عظمت می باشد و در ادبیات دینی ما، ماه رجب بعنوان ماه خداوند، ماه شعبان بعنوان ماه پیامبر اکرم و ماه رمضان بعنوان ماه مردم خوانده شده است، بی مناسبت نیست درباره این پیوندی که میان خداوند، پیامبر ومردم وجود دارد و باید در همه فعالیتهای ما بویژه در حوزه مدیریت شهری کاربرد داشته باشد ، امروز چند جمله صحبت کنیم.

او افزود: در نگاه اسلامی ، ارتباط با خدا فارغ از ارتباط با مردم ، بی معنی است و در فرهنگ ما نیز این موضوع جایگاه ویژه ای دارد که شاید بتوان آن را در جمله "عبادت به از خدمت خلق نیست" خلاصه کرد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه اسلام که نماد پیامبر عظیم الشان خاتم می باشد، مسیر صحیح رسیدن به خداوند را از طریق خدمت به مردم و بهبود شرایط فردی واجتماعی زندگی ترسیم کرده است ، تفاوت مهم اسلام با سایر ادیان است که یا به بعد اجتماعی فرد کمتر توجه کرده اند و دینداری را در ریاضت وانزوا خلاصه نموده اند ویا انسان را در حوزه اجتماع بدون محدودیت رها کرده اند تا هرچه را که به سود منافع شخصی اوست، انجام دهد.

هاشمی گفت: بنابراین مشروعیت رفتارهای فرد در اسلام ، به روابط اجتماعی او وابسته است و مشروعیت حضور وی در مسئولیتهای اجتماعی به رابطه او با مردم ومیزان توفیق او در خدمت رسانی بستگی دارد.

او افزود: فردی که نتواند که مسئولیت محول شده به او را با بهترین نحو ممکن و با رعایت کارآمدی واثربخشی به انجام برساند در امانت خیانت کرده است و مدیریت او مشروعیت ندارد هرچند به لحاظ فردی و ظاهری بیشترین تقید را داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند چرا که ارتباط و پیوند مدیریت شهری با مردم از بسیاری از حوزه های دیگر است، مدیریت شهری سازمانی مردم نهاد است که با رای مردم شکل می گیرد و فعالیت اصلی وی ، خدمت رسانی به شهروندان می باشد ، یعنی هم در حوزه تاسیس وهم در حوزه وظیفه با شهروندان ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو مشروعیت آن بطور مضاعف وابسته به رضایت مردم و کارامدی در عملکرد است.

او گفت: اما باید به این پرسش پاسخ داد که میزان بهروری که تلفیقی از کارایی واثربخشی اقدامات یک سیستم است در مدیریت شهری چه اندازه است؟، اینکه مدیریت شهری در طول دهه های اخیر چه میزان کارهای درست را انجام داده واثربخش بوده وچه میزان همان کارها را به درستی وکارامدی انجام داده است ، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ومتاسفانه در دو بخش آن ما دچار چالشهای جدی در شهر تهران هستیم.

رییس شورای شهر تهران گفت: بخش عمده منابع مدیریت شهری که به قیمت گزافی چون شهرفروشی و واگذاری سرمایه ها بدست آمده است، صرف فعالیتهای شده که دارای اولویت نبوده است، سیاست خودرو محوری و اجرای پروژه های بزرگراهی ، انجام فعالیت های تبلیغاتی و خارج از وظایف اصلی مدیریت شهری و فربه کردن بی رویه ساختار منابع انسانی مدیریت شهری از مصداقهای این روند نادرست می باشد که کارامدی مدیریت شهری را کاهش داده است.

او افزود: ما نیاز جدی به مهندسی مجدد وبازتعریف وظایف اصلی و الویتهای مدیریت شهری وتطبیق ساختار وبدنه بزرگ مدیریت شهری با تکالیف وانتظارات مردم از آن داریم که امیدواریم در برنامه سوم توسعه شهری به سوی این هدف گام برداشته شود.

هاشمی ادامه داد: چابک سازی بدنه شهرداری و تنظیم آن با وظایف و تکالیف قانونی گام نخست و تحقق ظرفیتهای بالقوه مدیریت شهری و تفویض بسیاری از فعالیتهای که هم اکنون توسط دولت در حوزه هایی نظیر حمل ونقل وترافیک، سلامت، آموزش ، زیرساختها و انرژی انجام می شود به مدیریت شهری گام دوم در توسعه پایدار شهری است.

او گفت: فرهنگ مدیران ما از مدیر هزینه به مدیر درآمدساز و خودگردان بایست تغییر یابد و با ایجاد شفافیت، فرصت رقابت و حمایت از ورود سرمایه گذاران و بخش خصوصی به مدیریت شهری، هم فساد و رانت کاهش یافته و هم بحران مالی و کمبود نقدینگی که مهمترین چالش امروز شهرداری است، مدیریت شود.

هاشمی افزود: نکته پایانی بنده ، تقدیر از جناب آقای دکتر نجفی ، شهردار محترم تهران است که در طول هفت ماه گذشته که در سخت ترین شرایط مسئولیت را بعهده گرفتند و گامهای مهمی را در جهت شفافیت و تغییرات لازم جهت توسعه پایدار شهری برداشتند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و بدلایلی چون بیماری ومسایل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چرا که این رویکرد، خط مشی شورای پنجم وبرخاسته از مطالبات وانتظارات عمومی می باشد که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد درمسیر تغییری بوجود نخواهد آمد.

نظرات بینندگان