arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

نخست‌وزیر عراق: پ.ک.ک اجازه حمل اسلحه در عراق را ندارد / نمی‌خواهیم روابطمان با ترکیه به خطر افتد

نخست‌وزیر عراق طی کنفرانس خبری، با رد خبر لشگرکشی ترکیه به مرزهای عراق و ورود نیروهای نظامی جدید به این کشور، گفت که بغداد نمی‌خواهد روابطش با ترکیه را به خطر اندازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست‌وزیر عراق طی کنفرانس خبری، با رد خبر لشگرکشی ترکیه به مرزهای عراق و ورود نیروهای نظامی جدید به این کشور، گفت که بغداد نمی‌خواهد روابطش با ترکیه را به خطر اندازد.

به گزارش فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد که عراق روابطش با ترکیه را به خطر نمی‌اندازد و به عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اجازه نخواهد داد که در عراق اسلحه حمل کنند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه کُردی «رووداو»، العبادی طی کنفرانس هفتگی‌اش در بغداد اظهار داشت: عناصر پ‌ک‌ک نزدیک به 30 سال است که در خاک عراق حضور دارند. اگر آنها به عراق پناهنده شده‌اند، ما هیچ مشکلی با آنها نداریم و از بُعد انسانی به این مسئله می‌نگریم اما اجازه نخواهند داشت که در عراق اسلحه حمل کنند. ما نمی‌خواهیم که با هیچ طرفی وارد جنگ نیابتی شویم. لذا از آنها می‌خواهیم که کاملا از «سنجار» در منطقه کردستان عقب‌نشینی کنند. آنها همچنین اجازه ندارند که پرچمی غیر از پرچم عراق را بلند کنند. این موضع ماست. در عین حال قانون اساسی ما اجازه نمی‌دهند که هیچ نیرویی در عراق، همسایه این کشور را تهدید کند.

وی افزود: منافع ما در این نیست که رابطه بغداد با آنکارا به خطر افتد و ما از هیچ گروهی مقابل ترکیه حمایت نمی‌کنیم. در مقابل منافع و حاکمیتمان نیز برایمان مهم نیست. گزارش‌هایی به دست مارسیده که بیانگر ورود نیروهای ترکی به عراق است و من اکنون تاکید می‌کنیم که هیچ لشگرکشی ترکی در مرزهای عراق صورت نگرفته و نیروهای ترکی اخیرا وارد عراق نشده‌اند.

نخست‌وزیر عراق در حالی ورود نیروهای جدید ترکیه به کشورش را تکذیب می‌کند که «احسان چلبی» مدیر ناحیه «سیدکان» از توابع شهرستان «سوران» در استان «اربیل» عراق، چندروز پیش اعلام کرد که، نیروهای ترکیه وارد عمق 19 تا 20 کیلومتری اراضی منطقه کردستان شده‌اند و اقدام به احداث مقرهای نظامی بزرگ و کوچک کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های موجود، شمار زیادی از عناصر ارتش ترکیه پس از پیشروی با انجام عملیات‌های هلی‌برن، در منطقه سیدکان از توابع استان اربیل، مستقر شده‌اند و بر هشت ارتفاع (کوه) این منطقه، سیطره یافته‌اند.این کوه‌ها در 20 کیلومتری خاک منطقه کردستان قرار دارند و بر مساحت وسیعی از مناطق مرزی شمال منطقه کردستان به نام دشت های برازگر و دوره ملک، مشرفند.

نخست‌وزیر عراق در ادامه تاکید کرد که متعهد است با هر تصمیمی برای مقابله با خطر داعش در اراضی سوریه، همراهی کند.

وی افزود: داعش هنوز در سوریه و نزدیکی مرزهای عراق حضور دارد و من متعهدم که تصمیمات لازم برای مقابله با این خطر و حمایت از عراقی و نیروهای امنیتی این کشور را اتخاذ کنم و دولت عراق از هر تلاشی برای برقراری صلح در سوریه حمایت می‌کند.

العبادی در ادامه افزود که در تماس تلفنی اخیرش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده است که بقای داعش در سوریه، هرچند که ضعیف شده باشد، خطری برای عراق و جهان است.

وی سپس به سفر اخیرش به ژاپن اشاره کرد و گفت که این کشور برای سرمایه‌گذاری گازی در عراق اعلام آمادگی کرده است.

برچسب ها: عراق
نظرات بینندگان