arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷

قرارداد ۲.۲ میلیارد دلاری عربستان با اسپانیا برای خرید کشتی جنگی

در جریان سفر ولیعهد عربستان به اسپانیا دو کشور اقدام به امضای یک توافق به ارزش حدود ۲.۲ میلیارد دلار برای فروش کشتی‌های جنگی به عربستان کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قرارداد ۲.۲ میلیارد دلاری عربستان با اسپانیا برای خرید کشتی جنگی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و وزیر دفاع اسپانیا طبق بیانیه‌ای که دولت ریاض منتشر کرده توافق اجرایی را برای تسهیل فرآیندهای لازم برای آنکه وزارت دفاع عربستان با شرکت اسپانیایی‌ سازنده کشتی‌های جنگی این کشور به نام شرکت ناوانسیا توافق خرید این کشتی‌ها را امضا کند منعقد کردند.

در بیانیه دولت عربستان ذکر شده که یک توافق دیگر هم بین شرکت صنایع نظامی عربستان وابسته به دولت این کشور و شرکت ناوانسیا امضا شده اما جزئیات بیشتری درباره این توافق ارائه نشده است.

یک منبع وابسته به وزارت دفاع اسپانیا گفت: شرکت ناوانسیا طبق این توافق قرار است پنج کشتی جنگی به عربستان بفروشد و نظامیان اسپانیایی هم اقدام به آموزش پرسنل ارتش عربستان کنند و پیمانکاران دفاعی یک مرکز ساخت و ساز دریایی در عربستان احداث کنند.

این در حالیست که گروه‌های حقوق بشری شامل عفو بین‌الملل صلح سبز، اکسفام و یک گروه اسپانیایی به نام فاندی پاو از اسپانیا خواستند به دلیل نقض حقوق بشر از سوی عربستان هیچ سلاحی به این کشور نفروشند.

عربستان و اسپانیا از سال ۲۰۱۵ مشمول مذاکره بر سر این توافق خرید کشتی‌های جنگی بودند و یک منبع اعلام کرد که تکمیل قرارداد نهایی میان وزارت دفاع عربستان و شرکت ناوانسیا مدت بیشتری طول می‌کشد.

یک مقام صنایع دفاعی اسپانیا جزئیات این توافق را تایید کرده اما شرکت ناوانسیا در این مورد اظهار نظر نکرد.

محمد بن سلمان که علاوه بر ولیعهد وزیر دفاع عربستان هم هست و در عین حال سیاست‌های اقتصادی و انرژی کشورش را هم کنترل می‌کند در سفرش به اسپانیا مورد استقبال فلیپه پنجم پادشاه این کشور قرار گرفت.

او همچنین با ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و ماریا دلورس دکاسپدال وزیر دفاع این کشور نیز دیدار کرد و در جریان این سفر شش توافق در حوزه‌های دفاعی، حمل و نقل هوایی، فرهنگی، تکنولوژی، کار و توسعه اجتماعی امضا شد.

نظرات بینندگان