arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
گزارشی از آنچه امروز صبح در سوریه گذشت؛

حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه / پایگاه‌های گارد ریاست جمهوری سوریه و مراکز تحت اختیار حزب‌الله هدف قرار گرفت/ ترامپ: عملیات ما، مقابله با «بربریت» است؛ پوتین به قولش عمل نکرد / آمریکا: عملیات محدود بود و پایان یافت؛ عملیات دیگری در دست برنامه ریزی نیست؛ روسیه از پیش در جریان قرار نگرفته بود / روسیه: از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده، پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک را رهگیری کرد / سامانه موشکی سوریه را ارتقا می دهیم

دوناالد ترامپ شامگاه جمعه در پایان نشست فوق العاده با مشاوران امنیتی کاخ سفید و پس از رایزنی های تلفنی با امانوئل ماکرون و ترزا می از آغاز حملات مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به دمشق /

دونالد ترامپ از آغاز حملات هوایی به سوریه خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، دوناالد ترامپ شامگاه جمعه در پایان نشست فوق العاده با مشاوران امنیتی کاخ سفید و پس از رایزنی های تلفنی با امانوئل ماکرون و ترزا می از آغاز حملات مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه خبر داد.

رئیس حمهوری آمریکا با هولناک توصیف کردن حملات ارتش سوریه اعلام کرد به همراه فرانسه و بریتانیا عملیاتی را برای مقابله با «بربریت» آغاز کرده است.

دونالد ترامپ تاکید کرد به نیروهای تحت امر خود دستور داده است پایگاه هایی را که حملات شیمیایی دولت بشار اسد از آنجا هدایت و سازماندهی می شود، هدف قرار دهند.

دونالد ترامپ در بخشی دیگر از سخنان خود به ایران و روسیه در خصوص هرگونه حمایت از بشار اسد هشدار داد و تاکید کرد ولادیمیر پوتین نتوانست به وعده خود برای ممانعت از هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ارتش سوریه عمل کند.

همزمان خبرگزاری ها از شنیده شدن صدای انفجارهای قوی در پایتخت سوریه خبر داده اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خود در دمشق اعلام کرد پس از پرواز چندین فروند هواپیمای جنگی بر فراز آسمان این شهر سحرگاه روز شنبه صدای چندین انفجار قوی پایتخت سوریه را به لرزه انداخت.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد.

دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده در حالی که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تایید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستی آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده است.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.

حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در اقدام نظامی بر ضد سوریه چندین موضع مختلف با بمب های متنوع هدف حمله قرار گرفته اند. برخی منابع نیز تصریح کرده اند که در جریان حملات هوایی واحد هایی از مراکز تولیدات شیمیایی در سوریه مورد حمله قرار گرفته اند.

لندن نیز اعلام کرده است که حملات انجام شده توسط ارتش بریتانیا یک مجتمع نظامی در نزدیکی حمص را هدف قرار داده است. وزارت دفاع بریتانیا با اعلام این خبر تصریح کرد کشورش با چهار فروند هواپیمای شکاری تورنادو GR4 متعلق به نیروی هوایی سلطنتی در اقدام هماهنگ شده با متحدان مشارکت دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه، سازمانی غیر دولتی که مقر آن در لندن است در اطلاعیه ای اعلام کرد حملات هوایی مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا پایگاه های نظامی و مراکز تحقیقات علمی در داخل و اطراف دمشق را هدف قرار داده اند.

نخست وزیر بریتانیا: اقدام نظامی اجنتاب ناپذیر بود

ترزا می نخست وزیر بریتانیا دقایقی پس از شروع حملات هوایی به سوریه اعلام کرد هیچ جایگزین دیگری برای واکنش به حملات شیمیایی ارتش بشار اسد به جز اقدام نظامی وجود نداشت.

نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد متحدین در پی یافتن راهی برای پرهیز از اقدام نظامی بودند اما روسیه مانع تلاش های دیپلماتیک شد.

ماکرون: نمی توانیم شاهد عادی شدن استفاده از سلاح شیمیایی باشیم

امانوئل ماکرون نیز در سخنانی استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمزی دانست که نمی توان در برابر آن بردباری نشان داد. رئیس جمهوری فرانسه با تایید مشارکت نظامیان فرانسوی در حملات مشترک بر ضد سوریه هدف از این اقدام نظامی را ضربه زدن به ظرفیت های تولید سلاح های شیمیایی در این کشور اعلام کرد.

امانوئل ماکرون با تاکید بر وجود دلایل کافی دال بر دست داشتن دولت سوریه در انجام حملات شیمیایی خاطرنشان کرد: «رژیم سوریه مسئول کشته شدن دهها مرد، زن و کودک در جریان حمله شیمیایی هفتم آوریل به دوما است و در این مسئله جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.»

پایان عملیات نظامی متحدین در سوریه

در حالیکه هنوز جزئیات بیشتری از وسعت و چگونگی حملات هوایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه منتشر نشده است ژنرال جو دانفورد، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا دقایقی پیش از پایان یافتن این عملیات خبر داد.

این فرمانده آمریکایی ساعتی پس از شروع حمله در کنفرانس خبری مشترک با جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که عملیات دیگری در حال حاضر در دست برنامه ریزی نیست و متحدین در حملات هوایی جمعه شب با دقت فراوان اهداف را به گونه ای انتخاب و نشانه رفتند که به نیروهای روسی مستقر در خاک سوریه آسیبی وارد نشود.

این مقام بلند پایه نظامی همچنین یادآور شد که روسیه از پیش در جریان این حمله قرار نگرفته بود.

وزیر دفاع آمریکا: بشار اسد پیام سال گذشته را نگرفته بود

جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز پس ازحملات هوایی و موشکی به سوریه که با همراهی فرانسه و بریتانیا صورت گرفت با حضور در میان خبرنگاران اعلام کرد این عملیات پاسخ به حملات شیمیایی ارتش سوریه و «پیامی روشن» برای بشار اسد بود.

وزیر دفاع آمریکا با یادآوری حمله هوایی کشورش به پایگاه نظامی شعیرات در نزدیکی حمص که آوریل سال 2017 در پاسخ به استفاده ارتش سوریه از سلاح هسته ای صورت گرفت، تصریح کرد: «بسیار روشن است که دولت بشار اسد پیام سال گذشته ما را دریافت نکرده بود.»

جیم ماتیس همچنین خاطرنشان کرد: «اینبار، ما به همراه متحدین واکنش شدید تری نشان دادیم. ما به اسد و فرماندهان ارتش سوریه به صراحت این پیام منتقل کردیم که نباید بار دیگر مرتکب چنین رفتاری شوند و از سلاح شیمیایی برای حملات خود استفاده کنند زیرا حسابش را پس خواهند داد.»

وزیر دفاع آمریکا در پایان تصریح کرد: «وقت آن است که همه کشورهای متمدن به سرعت و فوریت متحد شوند تا بتوان با تکیه بر فرایند صلح سازمان ملل متحد به جنگ داخلی در سوریه پایان داد.»

حملات چه مناطقی را هدف گرفت

بنا بر اعلام رسانه‌های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه‌های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است

مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می‌شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است.

انباره‌های مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا 4 فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده‌اند.

پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پایگاه‌های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است.

پایگاه‌های و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته‌اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.

واکنش روسیه

وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.

وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.

سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود.

ادامه اخبار به صورت لحظه به لحظه در زیر آمده است:

*وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که چهار جنگنده تورنادو در حملات به اهدافی در سوریه مشارکت داشتند

*سی.ان.ان: حمله به سوریه نمادین بود و دستاوردی نداشت.اصلا این‌طور نیست که /توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد.

*آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن حمایت از حمله موشکی به سوریه گفت این اقدام «ضروری» و «متناسب» بود

*ترزا می: حمله نظامی به سوریه محدود، هدفمند و به منظور کاهش توانایی رژیم سوریه برای توسعه و استفاده از تسلیحات شیمیایی بود

*'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که حملات هوایی به اهدافی در سوریه فقط یک بار صورت می گیرد و هدف آن ارسال پیامی محکم به رئیس جمهوری سوریه است

*پوتین: حمله به سوریه، حمله به حاکمیت مستقلی است که پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده است

*سفیر سوریه در لبنان: نتیجه حمله امروز، هیچ بود/ بازی‌ شیمیایی هیچ‌کس حتی افکار عمومی انگلیس و فرانسه را قانع نکرده است.

*وزارت دفاع روسیه: به ارتقا سامانه پدافند موشکی سوریه ادامه می‌دهیم. آماده از سرگیری مذاکره تحویل اس-۳۰۰ به ارتش سوریه هستیم و ممکن است این سامانه را در اختیار دمشق قرار دهیم.

*وزارت دفاع روسیه: از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده از سوی متجاوزان، پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک را رهگیری کرد.

*وزارت دفاع روسیه: در حمله موشکی امروز آمریکا، هیچ‌یک از نظامیان و شهروندان سوری آسیب ندیدند.

*نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای کابینه‌اش خواست از اظهارنظر راجع به اوضاع سوریه خودداری کنند.

 

نظرات بینندگان