arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

ترامپ، دلیل استعفای سفیر سابق آمریکا در ویتنام بود

سفیر سابق آمریکا در ویتنام اظهار کرد، دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از او درخواست کرد که ویتنام را برای پذیرش ویتنامی‌هایی که پس از سقوط سایگون در سال 1975 از این کشور گریختند، تحت فشار قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سفیر سابق آمریکا در ویتنام اذعان کرد، استعفای سال گذشته‌اش به دلیل برنامه ترامپ برای بازگرداندن بیش از 8000 تن از مردم ویتنام از آمریکا به این کشور بوده که اکثریت آنان را نیز پناهندگان تشکیل می‌دادند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تد آسیِس، سفیر سابق آمریکا در ویتنام اظهار کرد، دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از او درخواست کرد که ویتنام را برای پذیرش ویتنامی‌هایی که پس از سقوط سایگون در سال 1975 از این کشور گریختند، تحت فشار قرار دهد.

آسیس ماه جاری در "فارین سرویس ژورنال" نوشت: اکثر آنان که برای بازگردانده شدن به ویتنام انتخاب شده بودند، آوارگان جنگی بودند که از آمریکا پشتیبانی کرده و به پرچم کشوری وفادار بودند که دیگر وجود ندارد و قرار بود ده‌ها سال پس از آن، برای کشوری با حکومت کمونیستی، "بازگشتی‌هایی" باشند که هیچ‌گاه با آن کنار نیامده‌اند. فکر می‌کنم بسیاری از آنان به سوژه‌های پرونده‌های حقوق بشری تبدیل شوند و دولت ما مقصر آن خواهد بود.

آسیس افزود، چنین بازگشت‌هایی می‌تواند روابط میان آمریکا و ویتنام را در شرایط سیاسی حساس فعلی و به ویژه با توجه به تهدید کره شمالی تحت تاثیر قرار دهد.

او در این باره نوشت: من اعتراض خود را که دستور داده شده بود مسکوت بماند، ابراز کردم و تصمیم گرفتم که اگر می‌خواهم شرافت خود را حفظ کنم، از این مرز اخلاقی عبور نکنم.

به گفته یک سخنگوی وزارت امور خارجه، بازگرداندن این افراد با دستور نهایی، برای دولت آمریکا بسیار مهم است.

آمریکا و ویتنام در سال 2008 توافق کردند که مهاجران ویتنامی‌ای که پیش از سال 1995 به آمریکا رفته‌اند، نمی‌توانند بازگردانده شوند. حدود دو میلیون تن از مردم ویتنام در پی جنگ داخلی این کشور که با حمایت آمریکا از جبهه مخالف کمونیسم همراه بود، از ویتنام گرختند.

آسیس در مقاله خود نوشت: این مساله برای سرویس خارجی و دموکراسی ما چالشی وجودی است. برخی از آنان که در سمت خود باقی مانده‌اند احساس ناامیدی و محصور شدن دارند. با این حال از آن دسته از مقامات سرویس خارجی که به ایجاد تغییر اعتقاد دارند می‌خواهم که اگر ممکن است در سمت خود بمانند زیرا این هنوز امکان ویژه‌ای برای خدمت به کشور است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان