arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

هیلی: تا زمان رسیدن به اهدافمان در سوریه می‌مانیم/فردا تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعلام می‌کنیم

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل امروز (یکشنبه) در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی از عزم آمریکا برای ماندن در سوریه و ادامه تقابل با ایران و روسیه به دلیل حمایت از دمشق خبر داد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیلی: تا زمان رسیدن به اهدافمان در سوریه می‌مانیم/فردا تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعلام می‌کنیمبه گزارش انتخاب، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل امروز (یکشنبه) در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی از عزم آمریکا برای ماندن در سوریه و ادامه تقابل با ایران و روسیه به دلیل حمایت از دمشق خبر داد.

هیلی در مصاحبه با فاکس‌نیوز و در پاسخ به سوالی در خصوص زمان خروج سربازان آمریکایی از سوریه گفت: «هدف ما هم این است که سربازان آمریکایی، روزی به خانه برگردند اما ما نمی‌خواهیم پیش از آنکه مأموریت‌مان محقق شده، آنجا (سوریه) را ترک کنیم.»

جامعه جهانی در یک ماه اخیر صداهای متعدد و مختلفی در خصوص آینده سربازان آمریکایی در سوریه شنیده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۹ فروردین در جمع هوادارانش در اوهایو گفت که سربازان آمریکایی «خیلی زود» سوریه را ترک می‌کنند.

وی چند روز بعد گفت که آمریکا به شرط تأمین هزینه‌های سرسام‌آور نظامی، در سوریه می‌ماند. هر دو موضع در زمانی اتخاذ شد که «محد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در آمریکا به سر می‌برد.

نیکی هیلی در مصاحبه امروز هم بدون اشاره مستقیم به کشوری خاص، از همین موضع ترامپ مبنی بر لزوم تأمین هزینه‌های ماندن در سوریه دفاع کرد و گفت: «کاری که رئیس‌جمهور (ترامپ برای تحقق این هدف) انجام داده این است که با شرکای ما صحبت کرد و به آنها گفت که باید تلاش بیشتری به کار ببندند و این نباید فقط آمریکا باشد که اقدام می‌کند و بنظر من، این رویکرد درستی است.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص روز خروج سربازان آمریکایی از سوریه گفت: «موضع ما خیلی شفاف است؛ اگر روز خروج ما (از سوریه) فرا برسد، روزی خواهد بود که همه کارها رو به جلو است. ما تعهدی جدی به روند سیاسی ژنو و راهکار سیاسی (حل بحران سوریه) داریم و این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.»

هیلی امروز با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه خبری «سی. بی. اس» هم مصاحبه‌ای داشت.

وی ابتدا از ادامه تقابل با روسیه به دلیل حمایت از دولت قانونی سوریه خبر داد و گفت: «فردا (دوشنبه) تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و شرکت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام می‌کنیم.»

نیکی هیلی سپس به حمله موشکی دیروز به اهدافی در سوریه اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواستیم که دوست‌های آنها یعنی ایران و روسیه بدانند که ما جدی هستیم.»

هیلی در حالی از «جدیت» سخن می‌گوید که ۷۱ موشک از ۱۰۵ موشک شلیک‌شده توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، توسط پدافند هوایی ارتش سوریه رهگیری و منهدم شد.

نیکی هیلی باز هم از حمله دیروز تمجید کرد و گفت: «این فقط یک نمایش قدرت بود؛ با این حملات ما برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را سال‌ها به عقب بازگرداندیم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص امکان مذاکره با دولت قانونی سوریه گفت: «آنها (دولت سوریه) ارزش مذاکره با آمریکا را ندارند. آنها کاری نکردند جز اینکه با وحشیگری به مردم خودشان حمله و کشورشان را نابود کنند.»

دونالد ترامپ هم چند روز پیش در توئیتر، موضعی مشابه در قبال سوری‌ها گرفته و رئیس‌جمهور قانونی سوریه را «حیوان» خطاب کرده بود.

در حالی که غربی‌ها از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه بارها گفته‌اند که «اسد باید برود»، اما بنظر می‌رسد معادلات جدی منطقه، این هدف را حداقل برای دولت ترامپ، غیرقابل دسترسی نشان داده است.

هیلی در این خصوص گفت: «هدف ما هیچ‌گاه خلع (بشار) اسد از قدرت نبود. ما هیچ‌گاه در پی شروع جنگ نیستیم بلکه فقط می‌خواستیم پیامی روشن به بشار اسد بفرستیم.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان