arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

میشل عون نسبت به خطر جنگ بین المللی در سوریه هشدار داد

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در نشست اتحادیه عرب نسبت به افزایش خطر وقوع جنگ بین المللی در خاک سوریه هشدار داد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، عون روز یکشنبه در سخنرانی اش در نشست سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان در توصیف وضعیت منطقه گفت: بی ثباتی بر بیشتر کشورهای منطقه خیمه زده است و تروریسم از کشوری به کشور دیگر نقل مکان می کند و قربانی می گیرد. 
وی افزود: بسیاری از فرزندان ملت های ما، وطن شان را رها و مهاجرت کردند و در جهان به دنبال امنیت و لقمه نانی آواره شدند. همانطور که پیش از این فلسطینیان آواره شده بودند.
رئیس جمهوری لبنان با اشاره به جنگ اخیر این کشور علیه گروه های تروریستی گفت: اگر بر تروریسم غلبه نمی شد همچنان کشورمان تبعات این بحران را تحمل می کرد. 
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به مشکلات ناشی از حضور پناهجویان سوری در لبنان یادآور شد: لبنان به حکم همسایگی و همجواری جغرافیایی با سوریه در مقابل بیشترین تعداد آوارگان و موج های پناهجویی قرار گرفته است؛ امری که مافوق توان و ظرفیت آن است. نه مساحت، نه تراکم جمعیتی، نه اوضاع امنیتی، نه زیرساخت ها و نه بازار کار، توان پذیرش این جمعیت انبوه را ندارد.
وی افزود: مشکل پناهجویان سوری همه ما را رنجاند و این درست نیست که فقط کشور همجوار سوریه به حکم سهولت انتقال و رسیدن به لبنان، این مشکل را تحمل کند.
رئیس جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به حریم مرزی لبنان گفت: بدون وجود هیچ مانعی، تجاوزهای اسرائیلی به حاکمیت لبنان، نقض قطعنامه 1701، استفاده از آسمان لبنان برای حمله به سوریه، به علاوه تهدید به راه اندازی جنگ، همواره ادامه دارد.
عون در سخنرانی اش در جمع سران عرب به مساله فلسطین نیز اشاره کرد. وی وضعیت فلسطین را اصلی ترین دلیل برای نبود ثبات در خاورمیانه خواند.
وی گفت: در فلسطین، اسرائیل تجاوز کرده و در اخراج مردم از خانه هایشان و سلب حقوق آنان افراط می کند؛ بدون اینکه با هیچ محکومیت و واکنشی مواجه شود که آن را بازدارد. اما حمایت عربی از فلسطین کاهش داشته و قدس، باوجود خواسته جهانی و مخالفت با کل قوانین، در آستانه ازدست رفتن به طور رسمی است.
رئیس جمهوری لبنان خطاب به سران عرب گفت: جنگ بین المللی در سرزمین های ما دیگر نیابتی نخواهد بود و همه شواهد اشاره به این دارند که به سوی رویارویی مستقیم می‌رود. اگر این اتفاق هم نیفتد، در آنچه از ثبات، اقتصاد، و ساختار و نیروی انسانی ما باقی مانده، رخ می دهد. آیا باید اجازه دهیم سرزمینهای ما میدان جنگ دیگران باشد؟ آیا دست بسته بایستیم و کشورهایمان را رها کنیم تا ویران شود و مردم مان ذبح شوند؟
عون بر ضرورت اتحاد بین کشور عربی تاکید و خاطرنشان کرد:جامعه لبنان، مخالف نژاد پرستی و تک محوری است. لبنان نمونه همزیستی مشترک در عین تعدد و تنوع است. تجربه لبنان ثابت کرده که گفت و گو تنها راه حل است و با وجود همه اختلافات سیاسی و اظهار نظرهای آتشین، وحدت ملی ما به عنوان یک سقف مشترک باقی مانده است.
وی با بیان اینکه لبنان در جلوگیری از انتقال زبانه های آتش جنگ به دامن خود موفق بود، گفت: این مساله یعنی اینکه لبنانی ها از تجربیات گذشته درس گرفته و به خوبی می دانند که جنگ داخلی، مشکلی را حل نمی کند و هیچ کسی در آن برنده نیستند، بلکه همه بازنده اند و راه حل جز دور هم جمع شدن و گفت و گو نیست؛ و این تجربه می تواند به عنوان یک نمونه در همه جا گسترش یابد.

نظرات بینندگان