arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

بلومبرگ: در صورت تحریم دوباره ایران، احتمال به اوج رسیدن قیمت نفت وجود دارد

جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد درصورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند، قیمت‌های نفت تا بشکه‌ای ۸۰ دلار بالا می‌رود و سهام انرژی دوباره جذاب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال به اوج رسیدن قیمت نفت وجود دارد

به نقل از بلومبرگ انگلیسی، جان نورماند، استراتژیست جی‌پی‌مورگان چیس پیش‌بینی کرد، درصورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند، قیمت‌های نفت که در حال حاضر در بالاترین سطح ۳ ساله خود قرار دارند، می‌تواند تا بشکه‌ای ۸۰ دلار بالا برود که این فرصت مناسبی برای اکتساب دارایی‌های مرتبط با نفت خام توسط سرمایه‌گذاران است.

این استراتژیست گفت: ریسک‌ تحریم ایران که تهدیدکننده بازار در تابستان امسال است، با سرعتی بیشتر از تنش‌های سوریه، بر حال‌وهوای بازار تاثیر می‌گذارد. هرچند مناقشات سوریه تاثیر خاموشی بر نفت دارد که علت آن کاهش تولید نفت این کشور به علت جنگ داخلی ۷ ساله است.

جان نورماند می‌گوید: تصمیم احتمالی در مورد تحریم‌های ایران در ماه می، می‌تواند آغازکننده روندی باشد که تنش‌ها را به طور متمرکز حول بازارهای نفت نگاه دارد و نهایتا منجر به قیمت‌های گران‌تر و نوسانات بالای حد متوسط، شود.

این استراتژیست بیشتر از این که تحولات پیش‌رو را مشابه شوک‌های مهم نفتی در سال‌های ۱۹۷۳،۱۹۷۹ و ۱۹۹۰ بداند، آن را با بهار عربی ۲۰۱۱ مقایسه می‌کند. از آنجایی که ایالات‌متحده از ایران نفت نمی‌خرد، از تحریم‌های اتحادیه اروپا و برخی از مشتریان آسیایی استفاده خواهد کرد تا از لحاظ مادی بر بازارها تاثیر بگذارد.

استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت‌های نفت برای مدت ۳ تا ۶ ماه بالا بروند و سپس با تولید بالای نفت شیل آمریکا دوباره افت کنند.

آنها نوشته‌اند: بازارهای اعتبار و سهام از اوج گرفتن قیمت‌های نفت تحت عوامل ژئوپولیتیکی یا افت تولید، تا ۸۰ دلار، که چندین ماه تداوم داشته باشد، استقبال نمی‌کنند.

قیمت نفت برنت، آخرین بار در نوامبر ۲۰۱۴، به ۸۰ دلار برای هر بشکه رسیده بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان