arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

تونس میزبان بعدی اجلاس سران عرب / الجبیر: باید دید سوریه از حمله غرب درس می‌گیرد یا نه؟

در حالی که قرار است نشست سی‌ام سران کشورهای عربی مارس ۲۰۱۹ در تونس برگزار شود،‌ عادل الجبیر مدعی شد، انتقال محل برگزاری اجلاس سران عرب به ظهران به دلیل موشک‌های انصارالله نبود،‌ حال آنکه رسانه‌ها پیشتر اعلام کرده‌ بودند، عربستان نگران حملات موشکی انصارالله در زمان برگزاری نشست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تونس میزبان بعدی اجلاس سران عرب/الجبیر: باید دید سوریه از حمله غرب درس می‌گیرد یا نه؟

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، روز گذشته شهر ظهران عربستان شاهد برگزاری اجلاس سران عرب در میان غیبت شش رهبر عرب بود. در این نشست ابتدا مقرر شد سی‌امین نشست سران عرب در بحرین برگزار شود اما بعد از عذرخواهی بحرین، تونس میزبان بعدی این نشست در ماه مارس ۲۰۱۹ اعلام شد.

الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهوری تونس در سخنرانی خود در پایان این نشست میزبانی کشورش برای نشست آتی را اعلام کرد.

وزیر خارجه عربستان نیز در سخنرانی خود در پایان اجلاس سران عرب اعلام کرد، تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تاثیرات منفی دارد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در این نشست گفت: موضع ما کاملا واضح بوده و قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است. قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

وی در عین حال بر روابط مستحکم با آمریکا تأکید کرد و گفت که این روابط استراتژیک و قوی است.

الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران درباره پیامدهای حمله اخیر کشورهای غربی به سوریه گفت: "درباره این حملات باید ببینیم که تأثیری گذاشته است یا نه. برای همین سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا نظام سوریه درس خواهد گرفت و مذاکرات مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شد یا خیر. امیدواریم که روند سیاسی در سوریه ادامه یافته و به زودی اوضاع این کشور سامان یابد."

الجبیر در پاسخ به سؤالی درباره انتقال نشست سران از ریاض به شهر ظهران به خاطر ترس از موشک‌های انصارالله مدعی شد: "این مساله هیچ ربطی به سلاح حوثی‌ها یا مسائل امنیتی ندارد و این نشست می‌تواند در هر شهری برگزار شود."

عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمله سه گانه غرب به سوریه را تایید کردند.

وزیر خارجه عربستان همچنین درباره بحران قطر گفت، بحران قطر در اجلاس سران عرب بررسی نشد چون مساله مهمی نیست و چارچوب خاص خود را دارد که در آن چارچوب بررسی می‌شود.

وی افزود: بحران قطر با کشورهای عربی مشکلی ساده است و حل آن به پاسخ این کشور به شروط کشورهای تحریم کننده مربوط می‌شود.

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: قطر باید دست از حمایت از تروریسم در منطقه برداشته و این کشور ید طولایی برای توطئه‌چینی با قذافی برای بی‌ثبات سازی عربستان دارد و از این رو با آن مانند کشور دوست برخورد نمی‌شود.

نظرات بینندگان