arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
بلومبرگ:

بولتون سابقه خروج از توافق با کره شمالی را دارد / آیا داستان مشابه درباره برجام تکرار می‌شود؟

جان بولتون در سال 2003 به عنوان معاون ‏وزیرخارجه جرج بوش در حوزه کنترل تسلیحات زمینه خروج آمریکا را از چارچوب توافق شده برای خلع ‏سلاح کره شمالی را فراهم کرد. بولتون بعدا در اظهاراتی بیان کرد که به اطلاعاتی دست یافته است کره ‏شمالی برنامه سانترفیوژ خود را پنهان کرده است. وی بوش را به جای پیگیری دیپلماسی به عقب نشینی از ‏توافق متقاعد کرد. وی نوشت: «این پتکی بود که من دنبالش بودم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بولتون سابقه خروج از توافق با کره شمالی را دارد /

بلومبرگ نوشت: هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درصدد پاره کردن توافق هسته ای ایران است تنش ها در ‏سرتاسر خاورمیانه شعله ور شده است. جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی که جنگ طلب است آماده برای ‏شروع کار است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: وی به عنوان یک کهنه سرباز دولت های جمهوری خواه خواستار اقدام نظامی برای توقف ‏ایران از دستیابی به بمب هسته ای است. بنابراین در روز دوشنبه رهبری جایگاه کلیدی در کاخ سفید را ‏برعهده گرفته است.

حسن روحانی رئیس جمهور ‏ایران در روز فناوری هسته ای ملی در تهران قبل از ارسال نمایندگانش به نشست پکن از 83 « دستاورد ‏هسته ای» توسط دانشمندان ایرانی پرده برداشت که این حاکی از نقش کلیدی و تعیین کننده چین در برنامه ‏غیرنظامی ایران است.

دونالد ترامپ یک ضرب الاجلی را در 12 می برای بهبود یا پاره کردن توافق دوران ‏اوباما معین کرده است که طبق این توافق تحریم ها علیه ایران در ازای محدود کردن فعالیت هسته ای لغو می ‏شود. یک کارشناس سیاست خارجی و استاد دانشگاه تهران معتقد است: « لغو یکجانبه توافق از سوی ‏آمریکا زمینه ایجاد بحران دیپلماتیک بین آمریکا و سایر کشورهای امضاکننده توافق را فراهم می کند. آینده ‏توافق همراه با شک و تردید های زیادی همراه است.»

در حالی که باراک اوباما برجام را برای ایران یک نقطه ‏عطف برای دیپلماسی نام برده است اما دونالد ترامپ این سند را به دلیل عدم توجه به برنامه موشکی و ‏حمایت از گروه های تروریستی مورد انتقاد قرار داده است. برخی از متحدان وفادار از جمله عربستان ‏سعودی و اسرائیل رقبای منطقه ای ایران از همان ابتدا با این توافق مخالف بوده اند. این در حالی است که ‏آمریکا تایید کرده است که ایران به تمام تعهدات خود پای بند بوده است. بریان هوک فرستاده ترامپ برای ‏آخرین جلسه کمیته نظارت بر برجام در وین بر این تاکید کرد: ایران روح توافق را با ایجاد اختلال در صلح ‏و امنیت منطقه ای و بین المللی نقض کرده است. ‏

این نشست 16 مارس در راستای تمرکز بر نگرانی های آمریکا برگزار شده است. هر چند که بازرسان آژانس ‏به طور مکرر پای بندی ایران را به این توافق تایید کردند اما آمریکا درصدد جلوگیری از دستیابی ایران به ‏مزایای اقتصادی است. آمریکا با تهدید ایران برای بازگشت مجدد تحریم ها مانع سرمایه گذاری شرکت ها ‏دیملر ای جی، ایرباس اس ای و پژو اس آ در ایران شده است. در حال حاضر چین و روسیه سرمایه گذار ‏عمده در ایران هستند. ایران در حال حاضر درصدد اطمینان سازی به کشورهای عضو برجام است تا آن ها به ‏تعهدات خود مبتنی بر سند برجام برای ساخت راکتور برای تولید ایزوتوپ های کاربردی در محصولات با ‏تکنولوژی بالا برای صنایع از مراقبت های بهداشتی تا مهندسی تبعیت و اجرا کنند. این تعهد فوق کلید متقاعد ‏کردن ایران برای تخریب اکثر راکتورهای اراک بود. اراک به عنوان مکانی برای تولید ایزوتوپ های پزشکی و تولید پلوتونیوم برای تسلیحات طراحی شده ‏بود.‏

بخشی که منجر به عصبانیت ایران و حامیان دیگر توافق شده است انتصاب جان بولتون توسط ترامپ است ‏کسی که دارای سابقه نابود کردن توافق را در کارنامه خود دارد. وی در سال 2003 به عنوان معاون ‏وزیرخارجه جرج بوش در حوزه کنترل تسلیحات زمینه خروج آمریکا را از چارچوب توافق شده برای خلع ‏سلاح کره شمالی را فراهم کرد. جان بولتون بعدا در اظهاراتی بیان کرد که به اطلاعاتی دست یافته است کره ‏شمالی برنامه سانترفیوژ خود را پنهان کرده است. وی بوش را به جای پیگیری دیپلماسی به عقب نشینی از ‏توافق متقاعد کرد. وی نوشت: «این پتکی بود که من دنبالش بودم.» پس از این کره شمالی به سرعت برنامه ‏تسلیحاتی خود را توسعه داد و اولین بمبش را در سه سال بعد به آزمایش رساند. یک استاد دانشگاه ‏تهران در اظهاراتی بیان کرد که دیپلمات های ایران کاملا از تجربه کره شمالی و نقش جان بولتون آگاه هستند. وی در ادامه افزود که به ادامه توافق خوش بین نیست. ‏وی گفت: «بولتون انسان بسیار خطرناکی است. او می خواهد آن چه را که برای مدت طولانی به دنبالش ‏بوده است که همان تغییر رژیم است دست پیدا کند.»‏

نظرات بینندگان