arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

رشد محسوس مشارکت اقتصادی کرمانشاهی‌ها در اوج بحران و مصیبت

بر اساس اعلام دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، رشد محسوس نرخ مشارکت اقتصادی کرمانشاه نسبت به زمستان 1395 قابل توجه است، نرخ مشارکت اقتصادی این استان در زمستان 1395، 37.1 درصد می‌باشد و بیانگر رشد در این بخش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رشد محسوس مشارکت اقتصادی کرمانشاهی‌ها در اوج بحران و مصیبتبه گزارش انتخاب، بر اساس اعلام دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه در زمستان 1396، 40.5 درصد رقم خورده است که در مقایسه با عدد 40.6 پاییز 1396 تغییر محسوسی نداشته است.

اما رشد محسوس نرخ مشارکت اقتصادی کرمانشاه نسبت به زمستان 1395 قابل توجه است، بر اساس اعلام دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری، نرخ مشارکت اقتصادی این استان در زمستان 1395، 37.1 درصد می‌باشد و بیانگر رشد در این بخش است.

اما نرخ بیکاری استان کرمانشاه از عدد 22.6 درصدی در زمستان1396 در مقایسه با نرخ 25.6 درصدی پاییز همان سال بیانگر کاهش نسبتاً محسوس نرخ بیکاری این استان مرزی است.

اما نرخ بیکاری زمستان 1395 بر اساس اعلام دفتر جمعیت نیروی کار، 24.5 درصد می‌باشد و گویای وضعیت نامطلوب اشتغال استان در سال95 است.

وضعیت نامطلوب اشتغال و توسعه‌ای استان کرمانشاه در سال‌های گذشته همواره برای مردمان این مرز و بوم رنج‌آور بوده است، جا به جایی استانداران یکی پس از دیگری نیز نتوانست به نیازهای این استان و برون رفت از گرفتاری‌ها و مشکلاتش جامه عمل بپوشاند.

این وضعیت دلسردکننده تا بدانجا پیش رفت که حتی صاحب نظران، فعالان اقتصادی و سیاسی و کارشناسان نیز امیدی به بهبود وضعیت اسفبار کرمانشاه نداشتند چراکه کرمانشاه از نظر آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، بزهکاری، طلاق همچنین بیکاری بیش از 140 هزار نفر و... آمارهای نگران کننده‌ای داشت.

افزون بر همه این مشکلات، سیاست‌زدگی آفتی است که سال‌هاست گریبان کرمانشاه را گرفته و بخش‍های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی ورزشی و هنری را تحت‌الشعاع خود قرار داده و موج نارضایتی مردمی را به دنبال دارد.

اما انتصاب هوشنگ بازوند در پاییز 1396 برای تصدی استانداری کرمانشاه، روزنه امیدی برای برون رفت از باتلاق مشکلات در این استان مرزی ایجاد کرد چراکه سوابق اجرایی این مدیر در استان‌های مختلف گویای توانمندی و مدیریت مناسب وی بوده است.

بازوند در بدو ورود به این استان، سیاسی کاری را کنار گذاشت و از همان ابتدا اعلام کرد که برای کمک به توسعه کرمانشاه آمده و برای تحقق این مهم دست یاری به سوی همگان دراز کرد.

کمی بعد اما فاجعه زلزله 7.3 بیست و یکم آبان ماه اتفاق افتاد و معادلات همه صاحب نظران و برنامه ریزی‌ها برای تحول در استان را دستخوش تغییر کرد و بازوند تمام وقت خود را در شهرهای زلزله‌زده صرف رسیدگی به امور کرد.

بر کسی پوشیده نیست که این زلزله ویرانگر خسارت های مالی و جانی بسیاری را بر جای گذاشت و باعث بیکاری خیل عظیمی از مردم منطقه شد و همچنان پس از گذشت بیش از 6 ماه از زلزله هنوز مصائب و مشکلات این مردم رنج دیده ادامه دارد.

اعلام آمار نرخ بیکاری استان کرمانشاه از سوی دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران نشان داد که کار جهادی در این استان کلید حل مشکلات و برون رفت از بیکاری فاجعه بار است.

کاهش نرخ بیکاری از عدد 25.6 درصد در پاییز 96 به عدد 22.6 درصد در زمستان سال گذشته بیانگر عزم بازوند برای کمک به جوانان بیکار این استان مرزی است. با وجود زلزله ویرانگر 21 آبان و بروز مشکلات و مصائب تازه تر اما نرخ بیکاری از عدد 24.5 درصد در زمستان 95 به 22.6 درصد در زمستان 96 رسید یعنی در اوج مشکلات و مصائب قریب به 10 شهر زلزله زده.

اما نرخ مشارکت اقتصادی مردم کرمانشاه نیز علی رغم پیش بینی ها، امیدوارکننده است، در استانی بحران زده با انبوه مشکلات، نرخ مشارکت 40.5 درصدی اقتصادی استان کرمانشاه در زمستان در مقایسه با عدد 40.6 پاییز 1396 تغییر محسوسی نداشته و البته نرخ زمستان96 در مقایسه با زمستان 1395 بسیار قابل تامل و امیدوارکننده است.

به هر صورت کار شبانه روزی و بدون لحظه‌ای درنگ و تعطیلی گویای ان است که کرمانشاه نیاز به جهاد اقتصادی دارد و مردم و صاحب نظران و کارشناسان امیدوار هستند، رویه جدی استاندار کرمانشاه برای توسعه و خروج از بحران‌های مختلف ادامه یابد تا کرمانشاه به جایگاه شایسته خود دست یابد و این دیار مرزی که نماد مقاومت ملت ایران در سالهای آتش و خون است، همچون نگینی درخشان بر تارک ایران زمین بدرخشد.

منبع : طلوع كرمانشاه

نظرات بینندگان