arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

کشف آنزیمی که پلاستیک ها را 3 روزه تجریه می کند/کاهش وابستگی به نفت/افزایش کیفیت مواد پلاستیکی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه پورتسموث نوعی انزیم جهشی خلق کرده اند که می تواند بطری های پلاستیکی را به سرعت تجزیه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران دانشگاه پورتسموث نوعی انزیم جهشی خلق کرده اند که می تواند بطری های پلاستیکی را به سرعت تجزیه کند.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی نت، این پژوهشگران موفق شده اند با کمک این روش گامی بزرگ در ارتقای سطح دانش و تکنولوژی و البته حفظ محیط زیست بردارند.

یکی از مشکلات بزرگ در جهان امروز زباله های پرشمار پلاستیکی است که نه تجزیه می شوند و نه به راحتی از سطح طبیعت جمع آوری می شوند. اما به نظر می رسد ابداع این دانشمندان می تواند یک گام بزرگ در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی باشد. 

این تیم پژوهشی که از گروهی از دانشمندان بین المللی تشکیل شده است،  یک آنزیم جهش یافته  ایجاد کرده است که بطری های پلاستیکی را تخریب می کند .

جالب است بدانید اختراع این آنزیم به  شکل تصادفی اتفاق افتاد. درست زمانی که در سال 2016 تیمی که به وسیله پروفسور جان مک گایان در دانشگاه پورتسموث (انگلیس) رهبری می شد، یک باکتری را یافت که در  خلال تخلیه زباله در ژاپن کشف شد.

باکتری مکشوفه  به طور طبیعی برای خوردن پلاستیک تکامل یافت و دانشمندان به طور ناگهانی آن را در شکستن پلی اتیلن ترفتالات، و یا PET، پلاستیک استفاده کردند . ماده ای که برای تولید  بطری های نوشیدنی استفاده می شود. روند شکسته شدن باففت های پلاستیک با این روش در عرض چند روز رخ می دهد و نیازی به چند قرن ندارد. 

در سال 2017، محققان 38 میلیون قطعه زباله های پلاستیکی را در جزیره  ای در  اقیانوس آرام یافتند. ارقامی از همان سال نشان داد که یک میلیون بطری پلاستیکی در هر دقیقه در سراسر جهان خریداری شده است. 

مدیر این تیم گفت: "آنچه ما برای آن  امیدواریم این است که از این آنزیم استفاده کنیم تا  پلاستیک را به قطعات اصلی آن تبدیل کنیم، بنابراین ما به معنای واقعی کلمه میتوانیم پلاستیک را به چرخه تولید  بازگردانیم." "این بدان معنی است که ما نیازی به حفاری نفت بیشتر نداریم و اساسا باید میزان پلاستیک در محیط را کاهش دهیم."

نظرات بینندگان