arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت خارجه: کشورهای مخرب برجام، تاوان سنگینی خواهند پرداخت

بهرام قاسمی گفت: بارها تاکید شده است که هیئت نظارت بر برجام در موقع لازم در ارتباط با هرگونه اقدام آمریکا در ارتباط با این توافق بین‌المللی تدابیر وتصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند و تاکنون در این مورد موضعی از سوی این هیات اعلام نشده است و قطعا بعد از هرگونه تصمیم گیری ، این هیات از طریق مکانیزم هایی که در اختیار دارد افکار عمومی را در جریان این تصمیمات قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، گفت:هیئت نظارت بر برجام در موقع لازم در ارتباط با هرگونه اقدام آمریکا در ارتباط با این توافق بین‌المللی تدابیر و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند و تاکنون در این مورد از سوی این هیات موضعی اعلام نشده است.

به گزارش انتخاب؛ بهرام قاسمی در مورد مطالب منتشر شده در یکی از روزنامه‌های صبح امروز به نقل از وی مبنی بر این‌که او در نشست هفتگی خود اعلام کرده که یکی از گزینه‌های هیئت نظارت بر اجرای برجام، «برجام بدون آمریکا است»، اظهار کرد: بارها تاکید شده است که هیئت نظارت بر برجام در موقع لازم در ارتباط با هرگونه اقدام آمریکا در ارتباط با این توافق بین‌المللی تدابیر وتصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند و تاکنون در این مورد موضعی از سوی این هیات اعلام نشده است و قطعا بعد از هرگونه تصمیم گیری ، این هیات از طریق مکانیزم هایی که در اختیار دارد افکار عمومی را در جریان این تصمیمات قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که «در دستگاه دیپلماسی تابع نظر و تصمیمات هیئت نظارت بر برجام هستیم»، تصریح کرد: در نشست روز دوشنبه خبرنگاری در مورد برجام بدون آمریکا و سناریوهای ایران در این زمینه سوالی مطرح کرد که در آن جلسه تاکید کردم هیئت عالی نظارت بر برجام سناریوهای مختلفی را بررسی و درباره احتمالات مختلف ، طراحی‌های مناسب انجام می‌شود؛ بنابراین بیان زودهنگام در این ارتباط کار نادرستی است.

وی با بیان این‌که «در جلسه روز دوشنبه اعلام نکردم که یکی از گزینه‌های هیئت نظارت بر اجرای برجام، برجام بدون آمریکا است» ادامه داد : در این نشست همچنین خبرنگاران در مورد برخی از اخبار مبنی بر این که اروپا و آمریکا درباره برخی ضرب العجل ها به ایران به توافق رسیده‌اند. آیا ایران با اروپا درباره آینده برجام مذاکره داشته است؟ سووال پرسیدند که در پاسخ اعلام شد اراتباطات، تماس‌ها، گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام در جریان است و این گفت‌وگو ادامه پیدا می‌کند. برجام موضوعی قابل توجه برای ایران و اتحادیه اروپاست. مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی به کرات در مصاحبه‌ها و همچنین مذاکراتی که با مقامات ایرانی داشتند با جدیت تمام از مواضع خود نسبت به برجام صحبت کرده‌اند و اعتقاد دارند که برجام باید بدون کم و کاست همچنان معتبر بماند و ادامه پیدا کند. آن‌ها با سیاست‌های ترامپ در مورد برجام هم‌نظر نیستند. ایالات متحده فشار زیادی را به اتحادیه اروپا وارد می‌کند تا مواضع خود را تغییر دهد ولی اتحادیه اروپا از جایگاه، ظرفیت و نقش مهم ایران در ثبات و امنیت در منطقه آگاه است و تاکنون بر اساس این مسائل با جدیت بر روی مواضع خود در ارتباط با برجام ایستاده و بر آن پافشاری کرده است.

این دیپلمات علی رتبه کشورمان ادامه داد: همچنین در جلسه ی سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید شد برجام برای دو طرف( ایران و اروپا ) بسیار مهم و مورد علاقه دو طرف می باشد. این تماس‌ها تا 22 اردیبهشت ادامه خواهد یافت. اروپا به مواضع خود پایبند است و ایران در نیز تغییری در مواضع خود نخواهد داشت. ایران اولین کشوری که برجام را نقض کند، نخواهد بود. با هوشیاری تحولات را رصد می کنیم و اجازه نخواهیم داد دیگران به هزینه ایران در برجام خللی ایجاد کنند. برجام که به پشتوانه قطعنامه شورای امنیت شکل گرفته بدون بازنگری و به همین شکل باقی خواهد ماند. دیگرانی که در این مسیر اقدام نکنند، بازنده خواهند بود و تاوان سنگینی در این زمینه خواهند داد.

وی درپایان از رسانه ها خواست که در انعکاس دیدگاه ها و مواضع دستگاه دیپلماسی کشور با توجه به اهمت مطالب مطرح شده ، دقت بیشتری داشته باشند .

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان