arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷

کورکر: تردیدی نیست که در صورت عدم تغییر برجام، ترامپ از آن خارج می‌شود

رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت در روزهای گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات با اروپایی‌ها به سمت اهداف مد نظر ترامپ حاصل شده و «مقداری امید» هم وجود دارد که در جریان سفر ماه آینده «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به واشنگتن هم پیشرفت‌های بیشتری به دست آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید با وجود پیشرفت‌هایی که در مذاکرات اروپا و آمریکا درباره تغییر برجام به وجود آمده، اگر این تغییرات مد نظر ترامپ حاصل نشود، او از برجام کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش انتخاب؛ «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید تردیدی ندارد که اگر توافق هسته‌ای با ایران آنطور که کاخ سفید می‌خواهد تغییر نکند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از آن خارج می‌شود.

وی که با پایگاه «دیلی بیست» صحبت می‌کرد، با این حال گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از اطرافیان رئیس‌جمهور... دوست دارند شاهد دستیابی به یک چارچوب توافق باشند. فکر می‌کنم این هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت نتیجه بهتری برای ملت ما باشد.»

کورکر امروز در نشستی به میزبانی نشریه «کریسشن ساینس مانیتور» هم گفت «فکر می‌کنم تردیدی وجود ندارد» که اگر اصلاحات مد نظر ترامپ در برجام اعمال نشود، رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

وی گفت در روزهای گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات با اروپایی‌ها به سمت اهداف مد نظر ترامپ حاصل شده و «مقداری امید» هم وجود دارد که در جریان سفر ماه آینده «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به واشنگتن هم پیشرفت‌های بیشتری به دست آید.

این سناتور ارشد آمریکایی گفت با این وجود در صورتی که «از الان تا ۱۲ می هیچ تغییری رخ ندهد... رئیس‌جمهور قطعا آماده است از این توافق کنار رود.»

ترامپ که بارها توافق هسته‌ای ایران را «فاجعه‌بار» خوانده، تا موعد بعدی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، یعنی ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می میلادی) به اروپایی‌ها و کنگره فرصت داده اصلاحات مد نظر او را در برجام اعمال کنند. ابدی شدن محدودیت غنی‌سازی، دسترسی آزادانه و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران، محدود شدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، شروطی است که ترامپ برای ماندن در برجام مطرح کرده است.

نمایندگان اروپا و آمریکا تاکنون چهار دور در این زمینه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این هفته گزارش داد که مهمترین موضوع حل‌نشده بین طرفین، مسئله سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران است. طرف‌های اروپایی معتقدند که تغییر در این محدودیت‌ها به معنی تغییر در اصل توافق و نقض برجام است. ایران هم تأکید کرده که برجام را تنها به صورت کنونی آن به رسمیت می‌شناسد و هیچ تغییری را در آن نمی‌پذیرد.

کورکر در بخش دیگری از اظهاراتش گفت اینکه برجام تنها از سوی قوه مجریه آمریکا تایید شده، آن را در برابر تغییر دولت‌ها آسیب‌پذیر کرده است: «این تصمیم او (ترامپ) است. تصمیمات اجرایی با آمدن مجری جدید تغییر می‌کنند. توافقنامه‌های اجرایی در آزمون زمان موفق نیستند. اما امیدوارم که به یک چارچوب توافقنامه دست یابیم.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان