arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

هشدار به خریداران گوشی و تبلت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی طرح رجیستری موبایل از اجرای کامل این طرح از اول اردیبهشت ماه جاری خبر داد.


به گزارش ایسنا، حمیدرضا دهقانی نیا عصر امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری تاکید کرد: لازم است تمامی خریداران و صاحبان گوشی‌های سامسونگ و تمامی برندهای تلفن همراه حتی برندهای داخلی مانند جی ال ایکس قبل از فرا رسیدن اردیبهشت ماه گوشی و تبلت‌های خود را با سیم کارتی که به نام آنها صادر شده یک بار روشن و امتحان کرده و از طریق آن حداقل یک بار تماس حاصل کنند.


وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این فرایند تنها تا پایان فروردین ماه فرصت باقی است، گفت: پس از این تاریخ اجرای این فرایند هیچ تاثیری نخواهد داشت.


مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه قرا گیرد آنکه پیش از خرید هر گوشی و یا تبلتی با هر برندی افراد باید حتما اصالت گوشی را حفظ کرده و از طریق سامانه #۷۷۷۷* استعلام اصالت گوشی را دریافت کنند.


وی همچنین متذکر شد: در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که برخی بازرگانان متخلف گوشی‌های برند اپل را وارد کرده و باطری آنها را تغییر می‌دادند بر همین اساس این گوشی‌ها اکنون در سامانه ما تقلبی محسوب شده و ما این مساله را متوجه شدیم و این گوشی‌ها به هیچ عنوان امکان سرویس‌دهی نخواهند داشت. همچنین هرگاه چنین مواردی از سوی شبکه شناسایی شود قطعا ارائه سرویس به گوشی مربوطه متوقف شده و این گوشی‌ها قاچاق محسوب شده و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.


واردات گوشی از مناطق آزاد مشروط شد


مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به بحث واردات گوشی از مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در گوشی‌هایی که از این طریق وارد کشور شده‌اند حقوق ورودی دریافت نمی‌شود، اگر قرار باشد این گوشی‌ها به طور مستمر خارج از منطقه آزاد به ارائه سرویس بپردازند امکان ارائه سرویس از سوی آنها میسر نخواهد شد. البته به مدت ۹۰ روز این امکان وجود خواهد داشت اما با توجه به آنکه این گوشی‌ها از طریق منطقه آزاد وارد شده‌اند اجازه استفاده از آنها در سایر مناطق وجود نخواهد داشت.


وی همچنین تاکید کرد: اینکه این گوشی‌ها از این طریق وارد شده‌اند نیز از طریق پیامک به هنگام استعلام گوشی به اطلاع مردم خواهد رسید.


آیفون‌های ۸ که به اسم آیفون ۵ وارد شده‌اند


دهقانی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود به چهار هزار گوشی که هفته گذشته اعلام شده بود در اظهارنامه‌های آنها خلاف واقع اعلام شده اشاره کرد و گفت: این گوشی‌ها نیز به هیچ عنوان سرویس نخواهند گرفت و واردکنندگان آنها در قالب تخلفی که انجام داده‌اند ثبت سفارش را به نام آیفون ۵ انجام دادند اما در نهایت به عنوان مثال آیفون ۸ یا ۱۰ وارد کرده‌اند.


حدود ۲۱۱ هزار موبایل در لیست سیاه


مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گوشی‌های مختلفی که وارد کشور شده‌اند اما اصالت آنها تایید نشده اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای طرح ریجستری، ۱۰۸ هزار و ۵۸۸ آیفون مسدود شده‌اند.


وی همچنین متذکر شد: ۱۰ هزار و ۴۵۰ دستگاه گوشی موتورولا، ۲۳۵ گوشی گوگل، ۹۲۳ گوشی بلک بری، ۲۰ هزار و ۷۵۴ دستگاه گوشی ال‌جی، ۷۹ گوشی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ، ۴۳ هزار و ۹۴۴ گوشی نوکیا و ۲۵ هزار و ۷۴۵ گوشی هووای بلاک شده‌اند و دیگر ارائه امکان خدمات به آنها وجود ندارد.


دهقانی‌نیا با بیان اینکه مجموع تعداد این گوشی‌ها به بیش از ۲۱۰ هزار و ۷۶۷ مورد می‌رسد، گفت: این گوشی‌ها اکنون در لیست سیاه قرار گرفته و امکان برقراری تماس و دریافت سرویس از آنها وجود ندارد.


بررسی SAR گوشی‌ها در رگولاتوری


سخنگوی طرح ریجستری در پاسخ به سوالی نیز اظهار کرد: اکنون با توجه به آنکه واردات تمامی برندهای گوشی موبایل در قالب ریجستری به سمت واردات رسمی می‌رود طبیعی است که استاندارد بودن این گوشی‌ها و درجه استاندارد جذب تشعشعات توسط آنها از سوی سازمان تنظیم مقررات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد بازار تلفن همراه کشور در اختیار ۱۰ برند و عمده این بازار در اختیار دو تا سه برند خاص است. البته بیش از ۱۳۰۰ برند دیگر نیز در بازار وجود دارد که ممکن است حتی نام آنها هم نزد بسیاری افراد ناشناس باشد.


دهقانی‌نیا همچنین به بحث افزایش واردات رسمی تلفن‌های همراه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ دولت دو هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال عایدی از واردات موبایل داشته است در حالیکه این رقم در سال ۹۵ تنها ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است. امسال نیز تا تاریخ ۲۶ فروردین ماه این رقم به ۲۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است و ارزش ریالی واردات صورت گرفته در این بخش ۱۵ هزار میلیارد ارزیابی می‌شود.

نظرات بینندگان