arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

سفر دو روزه روحانی به آذربایجان شرقی در هفته آینده

استاندار آذربایجان شرقی از سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در هفته آینده خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار آذربایجان شرقی از سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید خدابخش در نشست خبری اظهار کرد: دکتر روحانی بر خلاف سایر سفرهای استانی که یک روزه انجام می‌شود، به دلیل افتتاح رسمی رویداد گردشگری «تبریز ۲۰۱۸» دو روز در این استان حضور خواهد داشت.

وی با بیان این‌ که تبریز در طول تاریخ شهر اولین‌ها و آغازگر اتفاقات تأثیرگذار همچون ۲۹ بهمن سال ۵۶ بوده است، گفت: با توجه به اتفاقات اخیر در سوریه و این‌ که ترامپ چند روز دیگر در خصوص ماندن یا خروج از برجام تصمیم گیری می‌کند، مردم آذربایجان شرقی باید با استقال پرشور از رئیس جمهور کشورمان به دنیا نشان دهند که «آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی». معتقدم استقبال از رئیس جمهور به منزله‌ استقبال از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این‌ که طی دو روز گذشته در تهران جلساتی با دکتر واعظی و نماینده‌ وزارتخانه‌ها برگزار کردیم، افزود: در جلسه با وزارتخانه‌ها پروژه‌های عمرانی و در جلسه با دکتر واعظی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان مرور شد، همچنین روز گذشته در حضور رئیس جمهور و وزراء علاوه بر مرور وضعیت آذربایجان شرقی، راجع پروژه‌هایی نظیر خط آهن «میانه - تبریز»، احیای دریاچه ارومیه، تبدیل استان به قطب سوم صنعت خودروسازی و ... به طور مفصل بحث و تبادل نظر شد.

خدابخش با اشاره به سفر قبلی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تمامی قول‌های رئیس جمهور در سفر گذشته محقق شده و تنها پروژه بزرگراه «تبریز - مرند - بازرگان» باقی مانده است. طبق برنامه، این پروژه باید با سرمایه‌گذاری شرکت خارجی اجرا می‌شد ولی اتفاق نیفتاد و قطعه اول این بزرگراه در مسیر «تبریز- مرند» توسط شرکت داخلی اجرا می‌شود ولی مسیر «مرند - بازرگان» باقی مانده است.

وی با بیان این‌که اقدامات خوبی در بخش شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود، بیان کرد: ۸۸ شرکت دانش بنیان در استان فعال است که بر اساس هدف‌گذاری باید رتبه دوم کشور را در این بخش کسب کنیم. برای رسیدن به این هدف، در سفر رئیس جمهور به استان شعبه صندوق نوآوری و شکوفایی در تبریز تأسیس می‌شود تا جوانان برای دریافت وام از روی اجبار به تهران سفر نکنند. همچنین برج فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در تبریز خریداری شده و واحدهای آن به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت های دانش بنیان واگذار می شود.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم در سفر هیات دولت تفاهم‌نامه‌ای مابین استانداری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چند وزارتخانه برای تبدیل استان به پایلوت دانش بنیان امضا شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات گذشته برخی از وزرا در خصوص آذربایجان شرقی و پیشینه صنعتی و تجاری این استان مثبت سخنرانی کردند و باتوجه به این‌که این استان کمترین معوقات بانکی را دارد، بانک‌ها برای تامین مالی برای اجرای پروژه کارخانه ذوب مس سونگون و اتوبان مرند - بازرگان اعلام آمادگی کردند که بر این اساس کارخانه ۱۰۰ هزار تنی ذوب مس و صنایع پایین دستی آن ایجاد می‌شود.

خدابخش با تأکید بر این‌ که به طور جدی پیگیر اجرای این پروژه‌ها هستیم، اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری کارخانه ذوب مس حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان و حجم سرمایه‌گذاری اتوبان مرند - بازرگان حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به بحران آب در کشور گفت: به منظور تامین آب شرب تبریز قرار بود خط دوم انتقال آب زرینه‌رود به تبریز احداث شود که به دلیل کاهش حجم آب رودخانه به‌ جای آن به دنبال انتقال آب از رود ارس به تبریز هستیم که فاینانس این پروژه در شورای اقتصاد مصوب شده است و تنها اجرای آن را مطالبه می‌کنیم.

وی در خصوص پروژه‌های استان در زمینه صنعت برق، گفت: اکنون از نظر تأمین برق با مشکل مواجه نیستیم اما طبق پیش ‌بینی سال آینده برای تأمین برق واحدهای صنعتی جدید با مشکل مواجه خواهیم شد که خوشبختانه ۳۰۰ مگاوات از نیروگاه هریس تا پایان سال افتتاح می‌شود.

خدابخش در خصوص برنامه‌ی افتتاح «تبریز ۲۰۱۸»، بیان کرد: رئیس جمهور، وزراء و میهمانان داخلی و خارجی در مراسم افتتاح حضور خواهند داشت که هدف معرفی این رویداد برای جذب گردشگر است.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آمار گردشگران ورودی به استان در عید نوروز، گفت: در نوروز ۹۶، حدود ۳۳۱ هزار نفر در هتل‌های استان اقامت کرده بودند که این آمار در نوروز ۹۷، به ۴۶۶ هزار نفر افزایش یافت. متوسط ضریب اشغال هتل‌ها در عید سال گذشته ۵۵ درصد بود که عید امسال به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص پروژه احیای دریاچه ارومیه، گفت: اگر دولت آقای روحانی به موضوع احیای دریاچه ارومیه ورود نمی‌کرد، قطعاً اکنون دریاچه به طور کامل خشک شده بود. تاکنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان برای احیای این دریاچه هزینه شده است.

وی با بیان این‌که ۲۷ برنامه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است، اظهار کرد: انتقال آب از رودخانه‌ی زاب، احداث تصفیه خانه تبریز و سایر شهرهای واقع در حاشیه دریاچه و تصفیه خانه ارومیه سه پروژه مهم برای احیای دریاچه است. این پروژه‌ها ۹۰۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه را افزایش می‌دهد.

خدابخش با بیان این‌که ۱۹ کیلومتر از تونل ۳۴ کیلومتری انتقال آب زاب توسط قرارگاه خاتم الانبیاء حفاری شده است،‌ افزود: خوشبختانه بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد و در طولانی مدت ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ۱۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبار دریاچه ارومیه برای انتقال آب رودخانه‌ی زاب اختصاص یافته است و در جلسه روز گذشته بازهم درخواست کردیم که برای تکمیل این پروژه اعتبار تخصیص یابد.

خدابخش با بیان این‌که احیای دریاچه ارومیه مهم‌تر از هر پروژه دیگری است، گفت: باتوجه به این موضوع، دومین دستگاه «تی بی ام» که برای حفاری تونل خط دو مترو تبریز خریداری شده بود، در پروژه حفاری تونل انتقال آب رودخانه‌ی زاب به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که در سال ۹۲، تنها ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری تبریز به شبکه‌ی فاضلاب متصل بودند، اظهار کرد: خوشبختانه شبکه‌ی فاضلاب به پایان رسیده و پساب تبریز بعد از تصفیه با لوله به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

وی در خصوص ردیف بودجه‌ی رویداد تبریز ۲۰۱۸، اظهار کرد: امسال ردیف بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای تبریز ۲۰۱۸ در مجلس تصویب شده است که ۱۰ میلیارد تومان آن برای هزینه‌های جاری همچون مراسم افتتاحیه و اطلاع رسانی و ۱۰ میلیارد تومان مابقی برای پروژه‌های عمرانی است.

وی با تأکید بر این‌ که جذب اعتبار و اخذ مصوبه از دولت دستاوردهای سفر هیأت دولت خواهد بود، گفت: زیرساخت‌های استان برای تبدیل به قطب سوم خودروسازی کشور فراهم است؛ به طوری یک سوم صنعت قطعه سازی کشور، چهار موتورساز، شهرک قطعات خودرو و حدود شش خودروساز در استان فعال است، البته برای داشتن توجیه اقصادی، ۵۰ درصد خودروهای تولیدی در تبریز باید صادر شوند.

وی با بیان این‌ که برای اتصال به شبکه‌ی خط آهن جمهوری آذربایجان به دنبال سرمایه گذار هستیم، گفت: منطقه آزاد ارس مالک پروژه بوده و پروژه توجیه اقتصادی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص جزئیات سفر رئیس جمهور به استان گفت: علاوه بر دیدار مردمی، جلسه‌ای با برگزیدگان استان هم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به گلایه گردشگران از بسته بودن بازار تبریز در ایام عید نوروز، اظهار کرد: از روز چهارم عید بازار تبریز کم کم باز شد، به هر حال باید تبریز را به شهر گردشگری تبدیل کنیم، به عنوان نمونه اکنون در کیش و مشهد مغازه‌ها، رستوران ها و تاکسی‌های اطراف حرم یا مراکز گردشگری تا صبح خدمات‌رسانی می‌کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت تاکسی لندن در عون بن علی، خاطرنشان کرد: در عید نوروز استقبال بسیار خوبی از این خودروها و عون بن علی توسط گردشگران به عمل آمد و ضرورت دارد مشکلات پلاک گذاری این خودروها هم رفع شود.

وی با بیان این‌که ربع رشیدی باید احیاء شود، اظهار کرد: در صورت احیا، ربع رشیدی می تواند نقشی را که تخت جمشید برای شیراز ایفا می کند برای تبریز ایفا کند. البته علاوه بر ربع رشیدی، باید از پتانسیل‌های موجود همچون کندوان برای توسعه‌ی بوم گردی و جذب گردشگر استفاده کنیم.

خدابخش در خصوص برگزاری مسابقات بین المللی والیبال نشسته، گفت: هیچ کدام از سالن‌های تبریز به لحاظ کفپوش و نور استاندارد نبوده که به این منظور از فرانسه کفپوش وارد می‌کنیم و برای اولین بار در تبریز ۱۸ تیم خارجی همزمان در دو سالن مسابقات بین المللی والیبال را برگزار خواهند کرد.

نظرات بینندگان