arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

ماکرون، امید اصلی اروپا برای حفظ آمریکا در برجام

ماکرون بناست در چند روز آینده برای سفری رسمی و سه‌روزه به واشنگتن برود. روابط خوب میان دو کشور در این سفر محک خواهد خورد، چراکه ماکرون خواهد کوشید درباره مسائلی کلیدی چون سوریه، ایران و تجارت، پس از یک سال سرمایه‌گذاری سیاسی بدون آن‌که سود چندانی داشته باشد، با ترامپ به بحث بنشیند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس‌جمهوری فرانسه همواره برای برقراری ارتباط با همتای آمریکایی خود تلاش کرده است. مقام‌های اروپای امیدوارند این تلاش‌ها نتیجه داده و طی هفته‌های آینده از خارج شدن آمریکا از برجام، جلوگیری کند.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، ماه جولای گذشته، هنگامی‌که سفیر فرانسه در واشنگتن به مقام‌های آمریکایی گفت که می‌خواهد به پاریس برود و قرار است کمی بعد با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کند، یکی از این مقام‌ها نسخه‌ای از روزنامه نیویورک تایمز را به او داد.

در روزنامه، ‌کنار تیتر مقاله‌ای که به رابطه خوب میان ماکرون و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پرداخته بود، دست‌خطی با این مضمون به چشم می‌خورد: «بله، امانول. درست است. دوستت دارم.»

این‌که آیا این عبارات به دست خود ترامپ نوشته شده یا نه مشخص نیست. اما این یادداشت دو هفته پس از آن نوشته شد که ترامپ در مجلسی مجلل در پاریس شرکت کرد که به‌ مناسبت رژه روز فتح باستیل در این کشور برگزار شده بود؛ امری که نشان از روابط خوب میان فرانسه و آمریکا دارد.

ماکرون بناست در چند روز آینده برای سفری رسمی و سه‌روزه به واشنگتن برود. روابط خوب میان دو کشور در این سفر محک خواهد خورد، چراکه ماکرون خواهد کوشید درباره مسائلی کلیدی چون سوریه، ایران و تجارت، پس از یک سال سرمایه‌گذاری سیاسی بدون آن‌که سود چندانی داشته باشد، با ترامپ به بحث بنشیند.

در حالی‌که ماکرون به وعده‌های تغییر در کشور خود جامه عمل پوشانده و در حال تحمیل نظرات خود به اروپا است، وضعیت امروزی جهان روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود. مانند بسیاری دیگر از رؤسای جمهوری، ماکرون هم پیش‌بینی اعمال و رفتار ترامپ را یک چالش می‌داند.

ماکرون، پس از دست دادن طولانی و محکم با همتای آمریکایی‌اش، ترجیح داده تا رویکردی غیرمقابله‌ای در برابر رئیس‌جمهوری غیرمعمول ایالات متحده اتخاذ کند، به این امید که جلب نظر او بتواند به امتیازگرفتن از این کشور بینجامد.

رییس‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، بیش از هر رهبر دیگری، حتی بیشتر از آنگلا مرکل، با ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرده و می‌توان گفت که به پل ارتباطی میان اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

در ماه ژانویه و چند روز پس از آنکه ترامپ در توییتر کره‌شمالی را به درگیری هسته‌ای تهدید کردو برای تغییر توافق هسته‌ای ایران اولتیماتوم داد، ماکرون گفت: «ترامپ سیاستمدار سنتی نیست. ما ارتباط خوبی با هم داریم و تنها در ارتباط با چند موضوع اختلاف نظر داریم. من همیشه رُک و صریح هستم و رفتار او هم مانند من است. گاهی اوقات می‌توانم وی را متقاعد کنم و گاهی هم موفق نمی‌شوم.»

رابطه خوب با ماکرون موردپسند ترامپ بوده است. تمایل رییس‌جمهوری آمریکا برای اتخاذ سیاست‌های یکجانبه، متحدان سنتی آمریکا در اروپا را ناراحت کرده و ترامپ را به رهبری منزوی در جهان تبدیل کرده است.

توافق هسته‌ای ایران؛ امتحان رابطه با ترامپ

هفته‌های آینده مهم‌ترین آزمایش قدرت رابطه ماکرون با ترامپ و میزان تاثیرگذاری وی روی نظرات رییس‌جمهوری آمریکا است.

ترامپ به اتحادیه اروپا تا اول ماه مِی برای رسیدن به توافق درباره معافیت تعرفه فولاد و آلومینیوم اولتیماتوم داده و به کشور‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان تا ۱۲ مِی زمان داده، تا به گفته وی، برجام را «اصلاح» کنند.

یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل گفته بود: «ماکرون برای ایجاد اتحاد با آمریکا و تبدیل شدن به پل ارتباطی میان آمریکا و روسیه تلاش می‌کند، اما زمانی می‌رسد که این تلاش‌های سیاسی باید با نتیجه همراه شود.»

خواسته ماکرون برای حفظ برجام در کنار افزایش فشار به برنامه موشکی ایران و چیزی که به ادعای آنها دخالت ایران در مسائل منطقه‌ای است، مورد قبول ترامپ قرار نگرفته است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت: «امیدواریم که ماکرون بتواند در نهایت ترامپ را راضی کرده و جلوی تصمیم اشتباه ترامپ را بگیرد، اما در این رابطه خیلی خوش‌بین نیستیم.»

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان