arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

گاردین: وجود برجام برای جهان حیاتی است

نشریه گاردین روز پنجشنبه علاوه بر انتشار نامه 500 تن از نمایندگان پارلمان‌های آلمان، فرانسه و انگلیس به اعضای کنگره آمریکا درباره لزوم حفظ برجام عنوان کرد که اروپا تلاش می‌کند تا از تمام نفوذ خود برای تأکید بر حیاتی بودن برجام در جهت متقاعد ساختن ترامپ استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گاردین: وجود برجام برای جهان حیاتی است

گاردین افزود که در این نامه، نمایندگان یادشده از اعضای کنگره آمریکا خواسته‌شده تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را متقاعد سازند که توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند. آن‌ها در یک بیانیه مشترک که در روزنامه‌های لوموند فرانسه، گاردین انگلیس، اشپیپل آلمان و نیویورک‌تایمز آمریکا منتشر شد، از کاخ سفید خواسته‌اند تا پیش از ضرب‌الاجل 12 «می» که احتمال می‌رود دونالد ترامپ از برجام خارج شود، تجدیدنظر کند.


این نشریه به فرازهایی از این نامه اشاره کرد و نوشت: 'دولت آمریکا در جهت رها کردن توافق هسته‌ای حرکت می‌کند و این در حالی است که هیچ مدرکی دال براینکه ایران به تعهداتش عمل‌نکرده باشد در دست نیست .' آن‌ها همچنین هشدار داده‌اند که خروج از برجام تأثیرات ویرانگری را در پی خواهد داشت. 


گاردین با یادآوری این مطلب که انگلیس، آلمان و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران که در سال 2015 به توافق رسید شرکت داشتند افزود: آن‌ها اکنون از تمام نفوذ خود استفاده می‌کنند تا ترامپ را متقاعد سازند که برجام سندی حیاتی است. نمایندگان کشورهای یادشده در این نامه اشاره کرده اند که تأثیر کوتاه‌مدت خروج از برجام، پایان کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران است که به یک منبع دیگر برای مناقشه ویرانگر در خاورمیانه و فراتر از آن منجر خواهد شد. آن‌ها اضافه کردند که اگر برجام از بین برود ' ایجاد یک ائتلاف بزرگ دیگر حول تحریم‌ها علیه ایران ناممکن خواهد بود'


این روزنامه انگلیسی نوشت: این پویش از سوی ریچارد بیکن رئیس گروه پارلمانی دوستی انگلیس و ایران، امید نوری پور نماینده حزب سبز آلمان و دلفین اوو نماینده حزب ان مارش فرانسه سازمان‌دهی شده است.


به نوشته گاردین، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به برنامه موشکی ایران، سرعتی که کشورمان پس از پایان دوره 10 ساله برجام می‌تواند به توانمندی هسته‌ای دست پیدا کند و به‌طور گسترده‌تر 'موضع مداخله جویانه ایران' در منطقه نگران است. هم زمان دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه تلاش کرده اند تا در جهت نرم کردن موضع واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران افزایش دهند. 


گاردین عنوان کرد: دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی تقریباً به‌طور روزانه با یکدیگر در تماس هستند تا پیش از دیدار هفته آینده امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ در کاخ سفید به فرمولی در این رابطه دست پیدا کنند. آن‌ها به دنبال راهکاری هستند که روال بازرسی‌های توافق شده در چارچوب برجام را به مناطق نظامی، آزمایشگاهی و دانشگاه‌ها تعمیم دهند.


این نشریه انگلیسی با این حال یادآور شد که دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه گذشته نتوانستند درباره اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به توافق برسند. گاردین دلیل آن را مخالفت ایتالیا به دلیل تأثیر تحریم‌های موردنظر بر روسیه دانست.


به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ این توافق موسوم به برجام است و گزارش‌های ضدونقیضی از احتمال اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران برای راضی کردن دولت آمریکا به ماندن در برجام منتشرشده است. 


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست روز دوشنبه گذشته شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: حفظ برجام برای اروپا حیاتی است و ما در زمان حاضر تحریم‌هایی علیه ایران در ارتباط با موضوع‌های غیرهسته‌ای داریم، اما امروز هیچ تصمیمی برای تحریم (جدید) ایران نداریم.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است تصمیم خود را درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها و ادامه اجرای برجام در روز 12 ما مه (22 اردیبهشت) اعلام کند و ادعا کرده که اگر 'ایرادهای برجام' اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان