arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷

سئول: کره شمالی پیش شرط «خروج آمریکایی‌ها از منطقه» برای انجام مذاکرات را حذف کرد / پیونگ یانگ با «خلع کامل تسلیحات هسته‌ای» موافقت کرده

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ خروج نظامیان آمریکایی از کره‌جنوبی را که یکی از خواسته‌های همیشگی آن بود به‌عنوان شرطی برای غیرهسته‌ای شدن حذف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کره شمالی شرطی برای خروج آمریکایی‌ها از منطقه نگذاشته است

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ خروج نظامیان آمریکایی از کره‌جنوبی را که یکی از خواسته‌های همیشگی آن بود به‌عنوان شرطی برای غیرهسته‌ای شدن حذف کرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از رویترز، وی افزود: تمام خواسته کره شمالی، پایان دادن به سیاست‌های خصمانه علیه این کشور و ارائه تضمین‌های امنیتی است.

مون، روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «کره‌شمالی ابراز آمادگی کرده که موضوع خروج نظامیان آمریکایی از شبه‌جزیره کره را بعنوان پیش‌شرطی برای رها کردن برنامه‌های هسته‌ای این کشور تعیین نکند.»

مون همچنین مدعی شد که پیونگ یانگ با «خلع کامل تسلیحات هسته‌ای» موافقت کرده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی در جمع خبرنگاران گفت که از دیدگاه او، عادی‌سازی روابط میان آمریکا و دو کره، تصویری دور از دسترس نیست و احتمال دارد در آینده نزدیک محقق شود.

آمریکا در خاک کره جنوبی حدود ۲۸ هزار نیرو دارد و این همواره یکی از عوامل نارضایتی رهبر کره‌شمالی بوده است.

سران دو کره اکنون برای یک دیدار دوجانبه آماده می‌شوند که می‌تواند برگ جدیدی در تاریخ روابط چند دهه اخیر دو کشور باشد. همزمان مقام‌های آمریکا و کره‌شمالی مشغول زمینه‌چینی برای آغاز مذاکرات صلح هستند.

در همین رابطه «مایک پمپئو» رئیس پیشین اداره مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا) و نامزد تصدی وزارت امور خارجه، هفته گذشته در سفر محرمانه به کره شمالی، با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور دیدار و چشم‌انداز مذاکرات آتی را بررسی کرده بود.

شبه جزیره کره سال ها است که به صحنه کشمکش های سیاسی و نظامی کره شمالی، آمریکا و هم پیمانانش تبدیل شده است و تحولات اخیر می تواند راه برون رفتی از این بن بست باشد.

نظرات بینندگان