arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷

رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا:آمازون،گوگل و فیسوک خائن هستند/وینس کیبل «داده های فناوری» را نفت خام دنیای امروز خواند

رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا در یک سخنرانی اعلام کرد؛آمازون،گوگل و فیسبوک خائن هستند و نباید به ادامه سلطه آنان در جهان کمک کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا در یک سخنرانی اعلام کرد؛آمازون،گوگل و فیسبوک خائن هستند و نباید به ادامه سلطه آنان در جهان کمک کرد.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گاردین، وینس کیبل در بخشی از این سخنرانی تاکید کرد مردم باید تلاش کنند تا از دام این شبکه ها رها شوند.وی ، گوگل، آمازون و فیس بوک را به انحصارات نفتی ایالات متحده که قدرت خود را بیش از یک قرن پیش از آن ها تامین می کرد تشبیه کرد و گفت این شرکت ها نیز هدفی جز سوء استفاده ندارند و باید از بین بروند.

وینس کیبل در جریان یک سخنرانی در لندن،  گفت: تعدادی  از رسوایی های اخیر، از جمله آگهی های مربوط به فیس بوک و کمبریج آتنالیتیکا ، به معنای پیشرفت خیانت در حوزه فناوری است. 

وی ادامه داد : "همانطور که «استاندارد اویل»یک بار 85 درصد از بازار نفت را تصرف کرد، امروز نیز  گوگل 89 درصد از جستجوهای اینترنتی را انجام می دهد، 95 درصد بزرگسالان جوان در اینترنت حداق ا از یک محصول کمپانی فیس بوک استفاده می کنند و آمازون 75 درصد از فروش کتاب را تشکیل می دهد. همه این ها  در حالی است که گوگل و اپل در مجموع 99 درصد از سیستم عامل های تلفن همراه را فراهم می کنند.

این وزیر بازرگانی سابق که قبل از ورود به سیاست به عنوان اقتصاددان کار می کرد، گفت که "قدرت شرکت های غول پیکر، مانند انحصارات سنتی نیست، که از کنترل آنها بر منابع محدود مانند مواد خام برای مشتریان بیش از حد استفاده می کند. در واقع هر چه این شرکت ها انجام می دهند، بر پایه قیمت ها قابل ارزیابی نیست."

کیبل 4  نگرانی عمده  را مطرح کرد:

نخست؛ استفاده از سیستم عامل هایی مانند یوتوب "به عنوان یک کانال برای محتوا که جامعه را با  انتشار سیستماتیک اخبار جعلی شکل می دهد .چرا که شرکت های بزرگ بیش از توجه به محتوا به دنبال پول هستند.

دوم ؛ تلاش شرکت های فناوری برای رشد بدون توجه به کارآفرینی و در نتیجه تمرکز بر برخی موارد رقابتی خاص.

سوم؛ عدم توانایی مقامات مالیاتی برای مجبور کردن آنها به پرداخت سهم عادلانه خود.

چهارم؛بی دقتی و عدم نظارت کافی در خصوص حقوق و قوانین شهروندی و قوانین کلی دولت های مختلف.

وی ادامه داد "غول های اینترنتی جدید در دنیای بی حد و مرزی ففعالیت می کنند که منبع اصلی سود آن مالکیت معنوی نامشهود است و نه چیزهای قابل اندازه گیری. او گفت که این ام ردیابی و اندازه گیری فعالیت های مالی دشوار می کند. بر همین اساس من خواستار شکست قدرت انحصاری این شرکت ها هستم."

کیبل در بخش نهایی سخنرانی خود گفت :"نفت جدید این روزها «داده» است. داده ها مواد خام است که این شرکت ها را هدایت می کند و کنترل داده ها است که به آنها مزیت رقابتی می دهد.بنابراین با قرار دادن داده ها در دست مردم و توانمند ساختن آنها برای انتخاب افرادی که آن را به فروش می رسانند، داده های شخصی دیگر توسط غول های تکنولوژی دیگر انحصار نخواهند شد."

 

نظرات بینندگان